رکوردشکنی مرگ مهاجران در مرز‌های آمریکا

12:50 - 06 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۵۱۱۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رکوردشکنی مرگ مهاجران در مرز‌های آمریکا
آمار مرگ‌ومیر مهاجران در مرزهای جنوبی آمریکا هر سال رشد نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهد که در سایه غفلت و بی‌توجهی مقام‌های آمریکایی در مسیر وخامت بیشتر حرکت می‌کند.

خبرگزاری میزان – فرا رسیدن تابستان و گرمای داغ مناطق مرزی آمریکا مرگ‌بارتر از همیشه مهاجران و پناهجویان را هدف قرار داده است؛ این در حالی است که تعداد دقیق و علت واقعی مرگ مهاجران جان‌باخته در این مناطق همچنان یک معما است.

با در نظر داشتن این واقعیت که اجساد بسیاری از مهاجران هیچ‌گاه در مرز‌های آمریکا و مکزیک پیدا نمی‌شوند، وزارت امنیت داخلی آمریکا اعلام کرد که از سال ۱۹۹۸ تاکنون ۹ هزار و ۵۲۰ جسد پس از عبور از مرز مکزیک پیدا شده اند.

با احتساب بسیاری از اجسادی که هیچ‌گاه کشف نمی‌شوند، تعداد واقعی مرگ‌ومیر‌ها احتمالا بسیار بیشتر است؛ در عین حال، تعیین دلیل مرگ‌ومیر‌ها نیز ناممکن است، هرچند می‌توان حدس زد که عمده دلیل این مرگ‌و‌میر‌ها کم‌آبی و گرمازدگی است.

یکی از مهم‌ترین دلایل روی دادن و تداوم این روند، محدود شدن مبادی ورودی مهاجران به آمریکا است؛ این امر، مهاجران را به حرکت در مسیر‌های مخاطره‌آمیز سوق می‌دهد.

براساس گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت بیش از نیمی از مرگ‌ومیر مهاجران در قاره آمریکا در منطقه مرزی کشور‌های آمریکا و مکزیک رخ می‌دهد؛ سازمان بین‌المللی مهاجرت در سال ۲۰۲۱ این منطقه را مرگ‌بارترین گذرگاه زمینی جهان نامید.

اعلام هر رقمی برای شمارش مهاجران جان‌باخته در مرز‌های آمریکا کمتر از حد واقعی است؛ چراکه وسعت مرز آمریکا و مکزیک که تقریبا ۲ هزار مایل را دربرمی گیرد، مانع مهمی در مسیر شمارش درست است.

از سوی دیگر، شمار مهاجرانی که در سال‌های اخیر در تلاش برای عبور از مرز آمریکا و مکزیک جان خود را از دست داده‌اند، افزایش یافته است؛ مقام‌های آمریکایی می‌گویند که گرمای شدید تابستان یکی از عوامل تاثیرگذار بر آن است.

یکی از مقام‌های اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا از رشد ۲ برابری شمار مرگ‌ومیر مهاجران در بخش مرزی ال پاسو در بازه زمانی ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ خبر و هشدار داد که با گرمای شدید سال جاری و سیاست‌های محدودکننده مرزی این رقم می‌تواند در ۲۰۲۴ افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

سهم زنان و کودکان مهاجر از این آمار مرگ‌ومیر قابل توجه است؛ این در حالی است که تا چند سال پیش بیشتر مهاجرانی که در مرز‌های آمریکا بر اثر گرما جان خود را از دست می‌دادند، مرد بودند؛ به نظر می‌رسد تعداد زنان مهاجری در مناطق مرزی آمریکا جان خود را از دست می‌دهند، در حال افزایش است.

در سال ۲۰۲۳ زنان ۱۵ درصد از کل مرگ‌و‌میر‌های مهاجران را تشکیل می‌دادند؛ این در حالی است که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، آن‌ها تقریبا یک مورد از هر ۱۰ مرگ را به خود اختصاص داده بودند.

با وجود این، می‌توان از برخی از مناطق در مرز آمریکا و مکزیک به‌عنوان مناطق بسیار مرگ‌بار برای مهاجران یاد کرد؛ صحرای آریزونا و تگزاس از آن جمله هستند.

به گفته کارشناسان ماه‌های می‌ (اردیبهشت) تا سپتامبر (مرداد) از گرم‌ترین و مرگ‌بارترین ماه‌ها در مرز‌های جنوبی آمریکا هستند.

 

ادامه رکوردشکنی مرگ مهاجران در مرز‌های آمریکا؛ تداوم تردد کامیون‌های مرگ در تگزاس

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مهاجران به‌صورت مستمر جان خود را در گرمای صحرا آریزونا از دست می‌دهند؛ این در حالی است که آمار دقیقی از مهاجران جان‌باخته وجود ندارد.

مقام‌های این ایالت می‌گویند که بسیاری از افرادی که تصمیم گرفتند جان خود را به دست گروه‌ها و سازمان‌های قاچاق انسان بسپارند، بر اثر کم‌آبی و گرمازدگی جان خود را از دست داده و می‌دهند.

در عین حال، قاچاقچیان انسان، مهاجران را در معرض محیط‌های خطرناک قرار می‌دهند و با آشکار شدن نخستین نشانه‌های مشکل، آن‌ها را به حال خود رها می‌کنند.

مقام‌های محلی ایالت آریزونا به ندرت سوابق دقیقی از مرگ‌و‌میر مهاجران در حوزه‌های قضایی خود دارند؛ یکی از معدود شهرستان‌هایی که این کار را انجام داد، شهرستان پیما است که امسال مرگ ۶۴ نفر را ثبت کرده است.

این شهرستان از سال ۲۰۰۰ تاکنون کشف بقایای بیش از ۴ هزار جسد را ثبت کرده است؛ بیش از نیمی از آن‌ها شناسایی شده و برای بستگانشان فرستاده شده‌اند.

براساس گزارش گشت مرزی آمریکا، بخش ال پاسو که از شهرستان هادسپت، تگزاس تا خط ایالت نیومکزیکو-آریزونا امتداد دارد، در این سال مالی مرگ ۱۴۰ مرگ مهاجر را ثبت کرده است؛ این در مقایسه با ۱۴۹ مورد مرگ‌ومیر در کل سال مالی ۲۰۲۳ با ۲ ماه دمای تقریبا سه رقمی در تابستان قابل توجه است.

غرق شدن مهاجران در رودخانه ریو گراند و کانال‌های آبیاری که به موازات آن قرار دارند، سهم خود را از زندگی گرفته‌اند، اما اخیرا بیشترین تلفات در صحرای جنوب نیومکزیکو، یک کریدور معروف قاچاق مهاجر، گزارش شده است.

 

ادامه رکوردشکنی مرگ مهاجران در مرز‌های آمریکا؛ تداوم تردد کامیون‌های مرگ در تگزاس

از سوی دیگر، ۱۷ مهاجر در یک کامیون قفل شده در جنوب تگزاس پیدا شدند؛ مهاجران گرفتار در کامیون یاد شده شامل زنان و کودکان بودند.

براساس آخرین داده‌های منتشر شده از سوی گمرک و حفاظت مرزی آمریکا، در سال مالی ۲۰۲۲، دست‌کم ۱۷۱ مرگ مهاجر، از جمله ۵۲ نفر در بازداشت این اداره جان خود را از دست دادند.

این آژانس می‌گوید که این میزان نسبت به سال مالی ۲۰۲۱ حدود ۱۳ درصد افزایش یافته است و اکثر مهاجران در هر ۲ سال بر اثر ضرب‌وشتم ناشی از مشاجره جان خود را از دست داده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *