جولان مرگ ارتش رژیم صهیونیستی و شهرک‎نشینان در کرانه باختری

10:42 - 03 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۴۶۵۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جولان مرگ ارتش رژیم صهیونیستی و شهرک‎نشینان در کرانه باختری
کرانه باختری طی ۱۰ ماه گذشته شاهد تشدید حمله‌ها، تجاوز‌ها و یورش‌های ارتش رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان صهیونیست بوده است؛ موضوعی که به دلیل گستردگی جنایت در غزه چندان مورد توجه قرار نگرفت.

خبرگزاری میزان – ۲۹۲ روز از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه می‌گذرد و این باریکه اکنون تبدیل به بزرگ‌ترین گورستان جهان، قحطی‌زده‌ترین مکان در جهان و شماری دیگر از‌ «ترین‌های نشان‌دهنده و مقیاس وخامت اوضاع انسانی» تبدیل شده است.

جنایت‌های رژیم صهیونیستی که در سایه حمایت شرکای غربی این رژیم و سکوت و انفعال سازمان‌های بین‌المللی تاکنون حدود ۴۰ هزار قربانی و ۹۰ هزار مجروح برجای گذاشته، با جنایت‌های مکملی در کرانه باختری دنبال می‌شود.

در حالی که توجه کم‌وبیش جهان به موضوع جنایت‌های مستمر رژیم صهیونیستی در غزه معطوف شده است، کرانه باختری اشغالی از جمله قدس شرقی با شرایط خطرناکی مواجه شده‌اند؛ سطوح بالای خشونت در کرانه باختری همچنان از سوی نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست ادامه دارد.

بین ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تا ۱۷ جولای ۲۰۲۴ (۲۷ تیر ۱۴۰۳) دست‌کم ۵۵۷ فلسطینی از جمله ۱۳۸ کودک در کرانه باختری اشغالی از جمله قدس شرقی به شهادت رسیدند؛ شهادت بیشتر آن‌ها در پی عملیات‌های به‌اصطلاح امنیتی نیروهای آدمکش رژیم صهیونیستی رخ داد.

 

مجازات دسته‌جمعی علیه کرانه باختری؛ جنایت دور از چشم رژیم صهیونیستی

کرانه باختری؛ هدف مجازات دسته‌جمعی رژیم صهیونیستی

خلاصه آنچه در ۱۰ ماه گذشته در کرانه باختری روی داده و می‌دهد، مجازات دسته‌جمعی فلسطینی‌ها به بهانه و با ادعای مبارزه و مقابله با تهدید تروریسم است.

ویران کردن خانه، بازداشت دسته‌جمعی فلسطینی‌ها به‌ویژه جوانان فلسطینی، یورش‌های مرگ‌بار ارتش رژیم صهیونیستی، حمله‌های مستمر و وحشیانه شهرک‌نشینان صهیونیست، آتش زدن مزارع و خودرو‌های فلسطینی‌ها، ... بخشی از مجازات دسته‌جمعی است که رژیم صهیونیستی علیه ساکنان کرانه باختری اجرا می‌کند.

در حالی که رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند که حمله‌های تقریبا روزانه به مناطق مختلف کرانه باختری برای مقابله با مقاومت فلسطین و در راس آن‌ها جنبش حماس ضروری است، تحلیلگران تاکید دارند که این دست حمله‌ها مکملی برای خشم فلسطینی ناشی از چند دهه اشغاگری رژیم صهیونیستی است؛ اشغالگری که هفته گذشته از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری غیرقانونی اعلام شد.

افزایش شمار شهدای کرانه باختری

براساس اعلام دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، رژیم صهیونیستی بین ژانویه تا ژوئن سال جاری (دی تا خرداد سال جاری) ۲۰۳ نفر را در کرانه باختری کشته است.

این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۵ نفر بیشتر از سوی سربازان یا شهرک‌نشینان صهیونیست کشته شده‌اند.

فعالان و کارشناسان بر این باورند که رژیم صهیونیستی با آنچه مقابله با تهدید تروریسم می‌خواند، خشونت فزاینده‌ای را که منجر به آوارگی گسترده فلسطینی‌ها و گسترش شهرک‌های غیرقانونی می‌شود، توجیه می‌کند.

رژیم صهیونیستی تاکنون چند حمله به کرانه باختری انجام داده است؟

رژیم صهیونیستی تقریبا هر روز بخش‌های مختلفی از کرانه باختری را هدف حمله‌های نظامی قرار می‌دهد؛ ساکنان کرانه باختری می‌گویند که این حمله‌ها یادآوری واقعیت زندگی آن‌ها تحت اشغال است.

شهر‌هایی مانند «جنین»، طولکرم و اردوگاه پناهندگان نور شمس اغلب هدف قرار می‌گیرند؛ حمله به این شهر‌ها اغلب با مقاومت فلسطینی‌ها مواجه می‌شود.

یکی از ساکنان اردوگاه آوارگان طولکرم، می‌گوید: ارتش اسرائیل معمولاً به مناطق مسکونی موشک شلیک می‌کند، مراکز آموزشی و بیمارستان‌ها را با بولدوزر تخریب می‌کند، برق را قطع می‌کند و غیرنظامیان را در هر حمله کشته یا زخمی می‌کند.

وی تاکید کرد: اسرائیلی‌ها بین اعضای مقاومت با غیرنظامی‌ها فرقی نمی‌گذارند؛ آن‌ها تلاش می‌کنند تا مناطق مورد حمله را غیرقابل زندگی و فلسطینی‌ها را آواره کنند؛ این نوعی جابجایی اجباری است.

همین تاکتیک‌ها به‌طور گسترده در سراسر کرانه باختری و به‌ویژه در «جنین» گزارش شده است؛ جایی که بخش زیادی از اردوگاه آوارگان به ویرانه تبدیل شده است.

شیرین ابوعاقله، خبرنگار الجزیره در یکی از این حمله‌ها در ماه مه ۲۰۲۲ (اردیبهشت ۱۴۰۱) در اردوگاه به شهادت رسید.

 

مجازات دسته‌جمعی علیه کرانه باختری؛ جنایت دور از چشم رژیم صهیونیستی

دلیل واقعی مجازات جمعی ساکنان کرانه باختری چیست؟

کرانه باختری به‌ویژه اردوگاه‌های آوارگان آن سال‌ها است که به کانون مقاومت علیه رژیم صهیونیستی تبدیل شده‌اند.

یک تحلیل‎گر ارشد فلسطین برای گروه بین‌المللی بحران (ICG)، توضیح داد که بسیاری از مردان جوان ساکن کرانه باختری برای محافظت از خود و جوامعشان در برابر خشونت شهرک‌نشینان صهیونیست دست به مقاومت می‌زنند و در برابر اشغالگران می‌ایستند.

آیا شهرک‌نشینان صهیونیست در جنایت علیه کرانه باختری درگیر هستند؟

پاسخ به این پرسش، نه فقط «بله»، بلکه «در اغلب موارد» است؛ ضمن اینکه حمله‌های شهرک‌نشینان صهیونیست به مناطق مختلف کرانه باختری تاکنون ۱۰ شهید برجای گذاشته است.

شهرک‌نشینان صهیونیست به‌طور مداوم به روستا‌های فلسطینی در کرانه باختری حمله می‌کنند، زیرا به دنبال گسترش قلمرو تحت اشغال خود در کرانه باختری هستند؛ بسیاری از صد‌ها هزار صهیونیستی که در شهرک‌های غیرقانونی در کرانه باختری زندگی می‌کنند، ادعا می‌کنند که این سرزمین بخشی جدایی‌ناپذیر از اراضی اشغالی است و فلسطینی‌ها مانعی در این راه هستند.

شهرک‌نشینان صهیونیست در حالی به‌طور منظم بدون هیچ توجیه قبلی به فلسطینی‌ها حمله می‌کنند، که در صورت مواجهه با پاسخ مشابه، دست به حمله‌های دسته جمعی می‌زنند.

در عین حال، شهرک‌نشینان صهیونیست همیشه حمله‌های خود را تحت حمایت و حفاظت ارتش انجام می‌دهند؛ نیرو‌های امنیتی و شهرک‌نشینان برای حمله به فلسطینی‌ها، آواره کردن آن‌ها از روستاهایشان و سرقت زمین‌هایشان از ادعای مبارزه با تهدید تروریسم به‌عنوان توجیه استفاده می‌کنند.

 

مجازات دسته‌جمعی علیه کرانه باختری؛ جنایت دور از چشم رژیم صهیونیستی

آیا کودکان در کرانه باختری با نرخ نگران‌کننده به شهادت می‌رسند؟

گزارش‌ها حاکی از آن است که از آغاز دور جدید جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه تاکنون ۱۴۳ کودک فلسطینی در کرانه باختری به شهادت رسیدند.

در گزارش ۲۲ جولای (اول مرداد) یونیسف آمده است که شمار کشتار کودکان در کرانه باختری از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) تاکنون ۲۵۰ درصد افزایش یافته است.

علاوه بر این، بیش از ۴۴۰ کودک فلسطینی با گلوله‌های جنگی مجروح شده‌اند و تخمین زده می‌شود که هر ۲ روز یک کودک در کرانه باختری از جمله قدس شرقی اشغالی هدف قرار گرفته و از سوی نظامیان صهیونیست کشته شده است.

یونیسف هشدار داد: این ارقام هشدار جدی در مورد استفاده غیرضروری و بیش از حد از زور علیه آسیب‌پذیرترین قشر‌ها ایجاد می‌کند.

کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف به این واقعیت اشاره کرد که کودکان ساکن کرانه باختری، از جمله قدس شرقی اشغالی، سال‌ها است که در معرض خشونت وحشتناکی قرار گرفته‌اند و گزارش‌هایی از بازداشت کودکان فلسطینی در راه بازگشت از مدرسه به خانه و هدف قرار دادن آن‌ها هنگام راه رفتن در خیابان وجود دارد؛ این خشونت باید اکنون متوقف شود.

به گفته وی، نزدیک به نیمی از این قتل‌ها در «جنین»، طولکرم و نابلس رخ داده است؛ مناطقی که در ۲ سال گذشته شاهد افزایش عملیات‌های نظامی رژیم صهیونیستی در مقیاس وسیع بوده‌اند.

راسل بر ضرورت حمایت از کودکان و جلوگیری از تجاوز‌های جدی بیشتر علیه آن‌ها، مانند قتل و معلول کردن، بر اساس قوانین بین‌المللی تاکید کرد.

بی‌توجهی جامعه جهانی به جنایت در کرانه باختری

در حالی که رژیم صهیونیستی در حال انجام یک جنگ ویران‌گر علیه غزه است، شهرک‌نشینان صهیونیست از عدم توجه جهانی به کرانه باختری اشغالی برای بیرون راندن فلسطینی‌ها از سرزمین خود در آنجا سوءاستفاده می‌کنند.

دیوان بین‌المللی دادگستری، عالی‌ترین دادگاه جهان، جمعه گذشته در مورد غیرقانونی بودن اشغال سرزمین‌های فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت و بر غیرقانونی بودن شهرک‌سازی در کرانه باختری مهر تایید زد؛ این حکم اصلا به مذاق صهیونیست‌ها خوش نیامد.

شهرک‌نشینان صهیونیست به شکلی ویژه با تحریک و تشویق بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی راست افراطی کابینه بنیامین نتانیاهو و ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی او (هر دو از زمان ورود به کابینه نتانیاهو در سال ۲۰۲۲ برای گسترش شهرک‌سازی در کرانه باختری مرتکب اقدام‌های غیرقانونی زیادی شدند) به قوانین بین‌المللی پرداختند.

 

مجازات دسته‌جمعی علیه کرانه باختری؛ جنایت دور از چشم رژیم صهیونیستی

جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه برای این رژیم فرصت مناسبی را جهت اشغال بخش‌های وسیعی از سرزمین‌های فلسطینی فراهم کرد.

کارشناسان می‌گویند که اعتراض و مخالفت بین‌المللی با این موضوع بسیار اندک بوده است؛ مخالفت یا اعتراض بین‌المللی اندک است.

به گزارش صلح ناو، سازمان ناظر بر مصادره زمین در کرانه باختری، رژیم صهیونیستی ۲۳.۷ کیلومتر مربع از زمین‌های فلسطینی را در سال جاری در جریان جنگ در نوار غزه اشغال کرد.

این امر سال ۲۰۲۴ را به سال اوج اشغال زمین‌های فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی در سه دهه گذشته تبدیل می‌کند.

چه تعداد فلسطینی در کرانه باختری طی ۱۰ ماه گذشته آواره شدند؟

براساس اعلام دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل (OCHA)، ارتش و شهرک‌نشینان صهیونیست از زمان آغاز جنگ غزه تاکنون هزار و ۲۵۸ فلسطینی را آواره و ۶۴۱ ساختمان را ویران کردند؛ ضمن اینکه دست‌کم ۱۵ روستای کشاورزی فلسطینی به‌طور کامل پاکسازی شده و ساکنان این مناطق آواره شدند.

بسیاری از این کشاورزان مجبور شده‌اند به‌طور موقت به شهر‌های نزدیک کرانه باختری پناه ببرند.

چه تعداد شهرک‌نشین صهیونیست در کرانه باختری هستند؟

پیش از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، حدود ۷۰۰ هزار شهرک‌نشین صهیونیست در ۱۵۰ شهرک و ۱۲۸ اقامتگاه موقت در کرانه باختری سکونت داشتند.

تعداد شهرک‌ها و اقامتگاه‌های موقت یاد شده از اوایل دهه ۱۹۹۰، زمانی که حدود ۲۵۰ هزار شهرک‌نشین صهیونیست در کرانه باختری وجود داشت، به شدت افزایش یافته است؛ این مراکز طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی تلقی می‌شوند.

تعداد شهرک‌نشینان صهیونیست ساکن در محله‌های فلسطینی در قدس شرقی از ۸۰۰ نفر در سال ۱۹۹۳ به حدود ۳ هزار نفر در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

 

مجازات دسته‌جمعی علیه کرانه باختری؛ جنایت دور از چشم رژیم صهیونیستی

آیا جایی امن برای فلسطینی‌ها در کرانه باختری وجود دارد؟

خیر. فلسطینی‌ها در بخش‌های وسیعی از کرانه باختری با آزار و خشونت مواجه هستند.

واکنش جامعه جهانی به مجازات دسته‌جمعی کرانه باختری چه بوده است؟

با وجود اعمال تحریم‌های محدود علیه برخی از شهرک‌نشینان صهیونیست، اقدام موثری از سوی جامعه جهانی برای توقف جنایت ارتش رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان صهیونیست در کرانه باختری صورت نگرفت.

به گفته یک کارشناس، تحریم‌ها برای خنثی کردن شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی کافی نیست.

کارشناس مذکور، می‎گوید که مصادره سرزمین فلسطین فرآیندی است که بیش از ۱۰۰ سال جریان دارد و طی آن فلسطینی‌ها به‌طور پیوسته از سوی جنبش صهیونیستی از سرزمین خود رانده شده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *