کنعانی: حقوق بشر نباید تحت‎الشعاع رویکرد‌های سیاسی دولت‌های مشخص قرار بگیرد

14:18 - 01 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۴۳۱۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کنعانی: حقوق بشر نباید تحت‎الشعاع رویکرد‌های سیاسی دولت‌های مشخص قرار بگیرد
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تعیین گزارشگر جدید درباره ایران و پایان ماموریت جاوید رحمان، گفت که ایران معتقد است کسانی که از حقوق بشر به‌عنوان ابزاری برای اعمال فشار سیاسی علیه کشور‌های مستقل سوءاستفاده می‌کنند، بیش از هر طرفی نیازمند بازبینی رویکرد‌های غلط حقوق بشری هستند.

خبرگزاری میزان - ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به میزان درباره تعیین به‎اصطلاح گزارشگر جدید سازمان ملل درباره حقوق بشر در ایران و پایان ماموریت جاوید رحمان، گفت: طبیعی است که ما با تبدیل موضوع حقوق بشر به‌عنوان یک موضوع و ابزار سیاسی برای تحمیل سیاست‌های تحمیلی به دولت‌ها و کشور‌های مستقل کاملا مخالف هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه حقوق بشر یک مقوله انسانی و مقدس است، تصریح کرد: حقوق بشر نباید تحت‎الشعاع اهداف و رویکرد‌های سیاسی دولت‌های مشخص برای تحمیل سیاست‎ها و خواسته‎های نامشروع نسبت به دولت‌های مستقل مورد سوء‎استفاده قرار گیرد.

وی با یادآوری اینکه آنچه ما در طول سال‌های گذشته شاهد بودیم متاسفانه استفاده از موضوع مترقی حقوق بشر به‌عنوان یک ابزار سیاسی است، بیان کرد: بدیهی است جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران عزیز و هم مبتنی بر ارزش‎ها و اصول اسلامی، مبتنی بر آرمان‎های دینی و همچنین انسانی و اخلاقی، به مسئله حقوق بشر توجه ویژه دارد و بر همین مبنا به دنبال ارتقای جایگاه حقوق بشر و ارزش‌های حقوق بشری در جهان است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی خود را ملتزم به رعایت آرمان‎ها، اصول و ارزش‎های حقوق بشری می‎داند، تاکید کرد: جمهوری اسلامی معتقد است اتفاقا کسانی که از حقوق بشر به‌عنوان ابزاری برای اعمال فشار سیاسی علیه کشور‌های مستقل سوءاستفاده می‌کنند، بیش از هر طرفی نیازمند بازبینی رویکرد‌های غلط حقوق بشری در داخل کشور‌های خود هم نسبت به شهروندانشان و هم نسبت به اتباع دیگر کشور‌ها هستند؛ این کشور‌ها باید سیاست‎های خود را در این رابطه اصلاح کنند.

کنعانی، گفت: ارتقای مبنای حقوق بشر در جهان صرفا مبتنی بر یک همکاری و هم‎افزایی جهانی، مبتنی بر دوری‎گزینی از رویکرد‌های گزینشی و استاندارد‌های دوگانه و پرهیز از سیاسی‎سازی مقوله حقوق بشر اتفاق خواهد افتاد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *