نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه|

کنعانی: آمدورفت دولت‌ها در آمریکا برای ایران اهمیتی ندارد/ واکنش به تعیین گزارشگر جدید سازمان ملل درباره ایران

10:42 - 01 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۴۲۰۸
کنعانی: آمدورفت دولت‌ها در آمریکا برای ایران اهمیتی ندارد/ واکنش به تعیین گزارشگر جدید سازمان ملل درباره ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه آمدورفت دولت‎ها و اشخاص در آمریکا برای ایران اهمیتی ندارد، به تعیین گزارشگر جدید سازمان ملل درباره ایران و پایان ماموریت جاوید رحمان واکنش نشان داد.

خبرگزاری میزان - نشست خبری هفتگی ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه با حضور خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی و شماری از معاونان وزارت امور خارجه برگزار شد.

علیرضا بیکدلی، معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه، مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و رضا نجفی، معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه نیز در این جلسه به ارائه گزارش‌هایی درباره عملکرد معاونت‌های خود پرداختند.

عملکرد وزارت امور خارجه در زمینه دیپلماسی عمومی

کنعانی با بیان اینکه دیپلماسی عمومی جزو جدایی‌ناپذیر و مکمل سیاست خارجی است و در دولت سیزدهم مورد توجه جدی قرار گرفت، گفت: استفاده از ظرفیت دیپلماسی عمومی در دولت سیزدهم در زمینه‌های مختلف به‌ویژه در مورد غزه و نقض نظام‌مند حقوق بشر در جهان مورد استفاده قرار گرفت.

درباره واکنش غرب به انتخاب پزشکیان

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخشی دیگر درباره واکنش کشورهای غربی به انتخاب رئیس جمهور منتخب، گفت: اصل واکنش سرد اروپا و آمریکا را تایید نمی‌کنیم.

کنعانی با اشاره به اینکه بازخوردی که ما از انتخابات ایران دریافت کردیم، این است که این رویداد بزرگ محل توجه افکار عمومی، دولت‌ها و ملت‌های مختلف جهان بود، اظهار کرد: ایران برای تحقق منافع ملی خود، اروپا را مورد توجه قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه سردی مناسبات و عدم استفاده از ظرفیت‌های موجود نه نتیجه رویکرد ایران بلکه نتیجه محاسبات غلط و فشارپذیری آن‌ها از آمریکاست، عنوان کرد: ایران آماده توسعه روابط خود با اروپاست.

پیگیری بین‌المللی حمله‌ رژیم صهیونیستی به یمن

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بخشی دیگر با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در هشت دهه گذشته تهدیدکننده صلح، ثبات و امنیت منطقه بوده است، گفت: آرامش، زمانی به منطقه بازمی‌گردد که جامعه بین‌المللی ماشین کنار رژیم صهیونیستی را متوقف کند.

به گفته کنعانی، یمن بار‌ها درباره تداوم جنایت در غزه هشدار داده بود و حمله رژیم صهیونیستی به یمن نقض منشور ملل متحد و تجاوز به تمامیت ارضی و حاکمیت یمن وعامل تشدید تنش در منطقه است.

درباره انتخابات آمریکا و تاثیر آن بر ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آمدورفت دولت‌ها و اشخاص در دولت آمریکا برای ما اهمیتی ندارد، آنچه می‌تواند فضای مناسبات ایران و آمریکا را تغییر دهد، تغییر رویکرد خصمانه آمریکا در قبال ایران است.

کنعانی، تاکید کرد: موضوع مهم برای ما بازگشت متعهدانه طرفین برجام به‌ویژه آمریکا به تعهداتی است که پذیرفته‌اند.

واکنش به تعیین گزارشگر جدید درباره ایران و پایان ماموریت جاوید رحمان

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به میزان درباره تعیین به‎اصطلاح گزارشگر جدید سازمان ملل درباره حقوق بشر در ایران و پایان ماموریت جاوید رحمان، گفت: طبیعی است که ما با تبدیل موضوع حقوق بشر به‌عنوان یک موضوع و یک ابزار سیاسی برای تحمیل سیاست‌های تحمیلی به دولت‌ها و کشورهای مستقل کاملا مخالف هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه حقوق بشر یک مقوله انسانی و مقدس است، تصریح کرد: حقوق بشر نباید تحت‎الشعاع اهداف و رویکردهای سیاسی دولت‎های مشخص برای تحمیل سیاست‎ها و خواسته‎های نامشروع نسبت به دولت‌های مستقل مورد سوء‎استفاده قرار گیرد.

وی با یادآوری اینکه آنچه در طول سال‌های گذشته شاهد بودیم متاسفانه استفاده از موضوع مترقی حقوق بشر به‌عنوان یک ابزار سیاسی است، بیان کرد: بدیهی است جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران عزیز و هم مبتنی بر ارزش‎ها و اصول اسلامی، آرمان‎های دینی و همچنین انسانی و اخلاقی، به مسئله حقوق بشر توجه ویژه دارد و بر همین مبنا به دنبال ارتقای جایگاه حقوق بشر و ارزش‎های حقوق بشری در جهان است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی خود را ملتزم به رعایت آرمان‎ها، اصول و ارزش‎های حقوق بشری می‎داند، تاکید کرد: جمهوری اسلامی معتقد است اتفاقا کسانی که از حقوق بشر به‌عنوان یک ابزار برای اعمال فشار سیاسی علیه کشورهای مستقل سوءاستفاده می‌کنند، بیش از هر طرفی نیازمند بازبینی رویکردهای غلط حقوق بشری در داخل کشورهای خود هم نسبت به شهروندانشان و هم نسبت به اتباع دیگر کشورها هستند؛ این کشورها باید سیاست‎های خود را در این رابطه اصلاح کنند.

کنعانی، گفت: ارتقای مبنای حقوق بشر در جهان صرفا مبتنی بر یک همکاری و هم‎افزایی جهانی، دوری‎گزینی از رویکردهای گزینشی و استانداردهای دوگانه و پرهیز از سیاسی‎سازی مقوله حقوق بشر اتفاق خواهد افتاد.

زندانیان ایرانی خارج کشور از موضوع‌های دارای اولویت وزارت امور خارجه 

علیرضا بیکدلی، معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه در بخشی از این نشست ضمن ارائه توضیحاتی درباره وظایف معاونت مورد نظر، گفت: همه فعالیت‌هایی که ما در بخش کنسولی انجام می‌دهیم، مرتبط با نیاز‌های اتباع کشورمان در خارج از کشور است.

بیکدلی با اشاره به اینکه ایران دارای ۱۴۰ نمایندگی در ۱۰۳ کشور است، اظهار کرد: امور کنسولی ابعاد مختلف حقوقی، اقتصادی، سیاسی و ... دارد.

وی با بیان اینکه ما بخشی از دیپلماسی هستیم که با ابزار کنسولی در روابط با کشور‌ها تاثیرگذاری داریم، از موضوع لغو رویداد با شماری از کشور‌ها در سال گذشته به‌عنوان اقدامی مهم با آثاری در دیپلماسی اقتصادی و روابط سیاسی یاد کرد.

بیکدلی در ادامه گزارشی از فعالیت‌های معاونت کنسولی وزارت امور خارجه در سال ۱۴۰۲ ارائه کرد و گفت: صدور و تمدید ۲۰۰ هزار گذرنامه برای ایرانیان خارج از کشور، صدور یک میلیون و ۶۶۰ هزار روادید برای اتباع خارجی جهت سفر به ایران، ۱۲ هزار برگه عبور برای ایرانیانی که گذرنامه آن‌ها مفقود شد، ۱۰۳ هزار و ۵۰۰ مورد سند احوالیه، ۶۳۰ هزار مورد کسب خبر از اتباع ایرانی برای خانواده‌هایشان، تایید مدارک تحصیلی دانشجویی و دانش‌آموز و ۲۸۰ هزار مورد خدمت ارائه شده، از جمله موارد هستند.

معاون کنسولی وزارت امور خارجه همچنین از دیپلماسی زیارت، دیپلماسی ورزش و دیپلماسی هنر و فرهنگ، دیپلماسی علم و فناوری و توجه ویژه به موضوع گردشگری به‌ویژه در زمینه گردشگری سلامت به‌عنوان دستاورد‌های مهم این معاونت در دوره فعالیت سه ساله یاد کرد و اظهار کرد: وزارت امور خارجه از سوی مجلس به‌عنوان پنجمین دستگاه مورد تقدیر قرار گرفت.

بیکدلی در ادامه با اشاره به برگزاری دو نشست شورای عالی امور ایرانیان و یک نشست با حضور ایرانیان خارج از کشور، عنوان کرد: ما در بخش ایرانیان خارج از کشور به هدف‎گذاری خود رسیدیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ارائه خدمات الکترونیک به ایرانیان خارج از کشور، گفت: در این زمینه دستاورد‌های مهمی داشتیم که از جمله آن‌ها پایش درخواست خدمت و ارائه خدمت‌رسانی و خدمات کنسولی دیجیتال به‌عنوان مثال برای اتباع ایرانی در کانادا است؛ ما در وزارت امور خارجه اتاقی برای واشنگتن داریم که کارشناسان در آن به امور ایرانیان در آمریکا پاسخ می‌دهند.

بیکدلی با اشاره به اینکه موضوع زندانیان ایرانی خارج کشور از موضوع‌های دارای اولویت وزارت امور خارجه است، اظهار کرد: ۳ هزار ایرانی در ترکیه زندانی هستند.

 

نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه

 

مقام وزارت امور خارجه با اعلام اینکه غیر از زندانیان ایرانی در ترکیه، ۷۰۰ ایرانی در دیگر کشور‌ها بازداشت و زندانی هستند، اضافه کرد: با ۵۳ کشور جهان موافقت‎نامه انتقال محکومان داریم و تلاش داریم تعداد را افزایش دهیم.

وی همچنین با اعلام اینکه در عربستان ۲ حاجی زندانی داریم که یک نفر به خاطر جرایم عمومی و یک نفر به دلیل فعالیت رسانه‌ای بازداشت شدند، اضافه کرد: ما پنج یادداشت برای آزادی این افراد ارسال کردیم؛ انتظار داریم خزائی طی یک تا دو هفته آینده به کشور بازگردد.

بیکدلی در بخشی دیگر با بیان اینکه ما علاوه بر همکاری با قوه قضاییه و شعام در زمینه آزاد کردن زندانیان ایرانی خارج از کشور، خودمان هم به‌صورت ویژه در این زمینه فعالیت می‌کنیم، اظهار کرد: درباره محمدرضا نوری نیز ملاقات‌ها و اقدام‌های متعددی انجام شده است و ما موفق شدیم برای درمان وی پزشک به زندان بردیم و امیدواریم شاهد آزادی وی در آینده نزدیک باشیم.

کمیسیون مشترک ایران و عربستان به‌زودی برگزار می‎شود

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در بخشی دیگر از این نشست ضمن ارائه گزارشی از عملکرد معاونت اقتصادی، گفت: مسائل اقتصادی تاثیر مستقیم بر مسائل سیاسی و امنیتی دارد و هدف ما خلق دلار و ارز، ایجاد شغل و امنیت بود.

صفری در ادامه به تشریح ابزار‌های مورد نیاز برای دست یافتن و محقق کردن اهداف تعیین‎شده پرداخت و گفت: افزایش و تثبیت صادرات و چندجانبه‌گرایی از جمله موضوع‌های مورد توجه ما بود.

وی با بیان اینکه ما با تنوع بخشیدن به واردات توانستیم صرفه‌جویی کنیم، اظهار کرد: برای خلق ارز تلاش کردیم تا وابستگی به خارج را در زمینه‌هایی مانند غذا و دارو کاهش دهیم.

صفری با اشاره به اینکه در عراق و زیمبابوه و شماری دیگر از کشور‌ها دست به تولید دارو زدیم تا بتوانیم بازار داروی خود را در این کشور‌ها حفظ کنیم، افزود: اقدام در زمینه ترانزیت، انتقال تکنولوژی، انرژی، برق، دانش‌بنیان‌ها و سرمایه‌گذاری از دیگر اقدام‌های ما در زمینه صرفه‌جویی بود.

صفری همچنین ضمن ارائه توضیحاتی درباره اقدام ایران برای عضویت در شانگهای، به تشریح آثار و فواید عضویت در این سازمان و بریکس پرداخت و تاکید کرد که عضویت در این سازمان‌ها می‌تواند فرصت‌های سیاسی و اقتصادی خوبی را برای کشور‌های عضو در جریان دیدار‌ها و رایزنی‌های حاشیه نشست‌ها ایجاد کند.

 

نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه

 

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه درباره سفر اقتصادی به عربستان، گفت: این سفر مهمی بود؛ از وزیر سرمایه‌گذاری عربستان برای سفر به ایران دعوت کردیم تا فناوری‎های ما را ببینند؛ به‌زودی (بین دو تا سه ماه آینده) کمیسیون مشترک با عربستان را از طریق بخش خصوصی برگزار می‌کنیم.

صفری در بخشی دیگر اظهار کرد: دولت چهاردهم می‌تواند از ظرفیت‌های ایجاد شده در زمینه اقتصادی در دولت سیزدهم استفاده کند؛ رئیس‌جمهور منتخب نیز در اظهارات خود به این موضوع اشاره کرد.

وی در بخشی دیگر درباره نشست اخیر بریکس در روسیه، حضور ایران در این نشست را برای تعامل‌های دوجانبه ایران و روسیه و پیگیری رویکرد چندجانبه‌گرایی بسیار مفید بود.

صفری همچنین درباره رویکرد‌های مختلف درباره پیوستن ایران به‌ ‎اف‎ای‎تی‎اف در کشور، گفت: پروسه پیوستن به این سازوکار دو سه سال طول می‌کشد؛ این خواست ما است، اما نمی‌توانیم منتظر نهایی شدن این موضوع باشیم و به همین دلیل اقدام‌های لازم را برای پیش بردن فعالیت‌های اقتصادی انجام دادیم.

دارایی‌های ایران در خارج از کشور از حالت انجماد خارج شده است

رضا نجفی، معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه در بخشی دیگر با اشاره به اهمیت موضوع افزایش همکاری‌های بین‌المللی برای وزیر خارجه شهید، گفت: ما همواره به موضع سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‎المللی در قبال کشورهای در حال توسعه انتقاد داریم، با وجود این صندلی جمهوری اسلامی ایران را در هیچ‌یک از این نهادها خالی نمی‌گذاریم

نجفی با بیان اینکه حضور آیت‌الله رئیسی در سازمان ملل در همین‌چارچوب انجام شد، اظهار کرد: ایران برای رساندن صدای حقانیت و مظلومیت غزه و فلسطین به جهان تلاش ویژه‌ای انجام داد؛ اقدام‌های وزیر امور خارجه در دفاع و حمایت از غزه در مجامع بین‌المللی به حدی گسترده و موثر بود که از امیرعبداللهیان در عرصه جهانی به‌عنوان وزیر مقاومت یاد می‌شد؛ حضور در مجامع بین‌المللی برای بیان مواضع و دیدگاه‌های ایران در زمینه‌های مختلف از جمله غزه، محیط‌زیست، ... از جمله موارد مهم در گزارش معاونت حقوقی است.

وی با اشاره به توجه دستگاه دیپلماسی به سازمان همکاری اسلامی به‌ویژه در موضوع فلسطین، گزارشی از اقدام‌های صورت‎گرفته در بیش از هزار روز گذشته ارائه کرد و گفت: ما برای پیش‎برد اهداف ‌و تامین منافع حضور موثر و گسترده‌ای در سازمان‌های بین‌المللی داشتیم و دلیل این امر تاکید برچندجانبه‌گرایی در مقابل یک‌جانبه‌گرایی مورد نظر آمریکا بود.

 

کنعانی: آمدورفت دولت‌ها در آمریکا برای ایران اهمیتی ندارد/ واکنش به تعیین گزارشگر جدید سازمان ملل درباره ایران

 

مقام وزارت امور خارجه با بیان اینکه موضوع‌های حقوق بشری در دستورکار معاونت حقوقی وزارت امور خارجه قرار داشته، تاکید کرد: موضع‌گیری‌های ضد ایرانی صورت‎گرفته در زمینه حقوق بشر به‌ویژه درپی ناآرامی‌های ۱۴۰۱ نشان داد  که این موارد ادعاهایی سیاسی هستند.

وی در بخشی دیگر درباره موضوع هسته‌ای و مذاکرات رفع تحریم‎ها، اظهار کرد: در بخث مذاکرات هسته‌ای موضوع مسلم و قطعی این است که ایران از ابتدای امضای برجام به تعهدهای خود پایبند بود و آن را اجرا کرد و موید این امر ۱۵ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

نجفی با بیان اینکه طرف‌های غربی هم تا زمان روی کارآمدن ترامپ تا حدی تعهدهای خود را اجرا کردند، اضافه کرد: ایران درپی خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها و براساس مفاد برجام اقدام به کاهش تعهدهای برجامی خود کرد.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه دولت سیزدهم به مذاکرات خود ادامه داد و مذاکرات به نتیجه رسیده بود که وقوع ناآرامی‌ها طرفین غربی را دچار توهم کرده و آن‌ها عقب نشینی کردند، ادامه داد: با فروکش کردن ناآرامی‌ها مذاکرات در فرمت عمان آغاز شد و ادامه دارد.

مقام وزارت امور خارجه با بیان اینکه آنچه مشخص است طرف آمریکایی به دلیل مشکلات داخلی نمی‌تواند به این موضوع بپردازد، ادامه داد: با در نظر داشتن موضع‌گیری دولت چهاردهم انتظار ادامه مذاکرات را داریم هرچند باید ببینیم که تحولات اخیر در آمریکا بر اراده و سیاست این کشور چه تاثیری دارد؛ ما آمادگی ادامه مذاکرات را داریم.

وی در بخشی دیگر درباره پیگیری پرونده شهید سلیمانی نیز اظهار کرد: کمیته تعیین شده برای این امر به ریاست عباس‎علی کدخدایی در حوزه‌های داخلی و خارجی کار می‌کند.

نجفی با اشاره به اینکه در این زمینه در حوزه بین‌المللی کارشناسی انجام شده است، افزود: موضوع‌های حقوق بین‌المللی زمان‌بر است و در کوتاه مدت به نتیجه نمی‌رسد.

نجفی همچنین درباره اموال بلوکه آزاد شده ایران در دولت سیزدهم نیز گفت: دارایی‌های ایران در خارج از کشور از حالت انجماد خارج شده است؛ این امر با انجام مذاکرات محقق شد و ما اکنون اموال منجمد شده‌ای که به هیچ‌وجه قابل استفاده نباشد، نداریم، هرچند برخی موانع متاثر از تحریم‌های یک‌جانبه وجود دارند.

وی تاکید کرد: اموال آزادشده برای پرداخت بدهی و خرید مایحتاج مورد استفاده قرار گرفته و این روند ادامه دارد.

مقام وزارت امور خارجه در پایان با اشاره به اینکه مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب ۹ مرداد در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود، گفت: دعوت‌نامه‌ها به امضای رئیس مجلس رسیده است؛ وزارت امور خارجه به‌عنوان مسئول دعوت از کشورها، با جدیت در حال پیگیری موضوع است؛ دعوت‌ها در سطوح مختلف صورت گرفته و پیش‌بینی می‌کنیم که مراسم تحلیف بازتاب گسترده‌ای در عرصه بین‌المللی داشته باشد؛ ما همچنین جلساتی با عباس عراقچی داریم و نقطه نظرات تبادل می‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *