نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه|

کنعانی: موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها چارچوب مشخصی دارد/ حمایت ایران از شهروندان زندانی در کشورهای خارجی

11:00 - 18 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۲۲۰۹
کنعانی: موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها چارچوب مشخصی دارد/ حمایت ایران از شهروندان زندانی در کشورهای خارجی
سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها چارچوب مشخصی دارد و گفت‎وگوها در این باره ادامه داد، گفت که جمهوری اسلامی ایران در عمل اثبات کرد که در حمایت از حقوق مسلم شهروندان ایرانی از جمله آزادی شهروندان از زندان‌های دیگر کشور‌ها با جدیت و حساسیت عمل خواهد کرد.

خبرگزاری میزان - ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه با حضور در نشست خبری هفتگی به پرسش‌های خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی درباره جدیدترین موضوع‌های سیاست خارجی پاسخ داد.

مشارکت مردم ایران در انتخابات نشان‌دهنده عمق و استقرار مردم‌سالاری دینی

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه مردم ایران پس از گذشت ۵۰ روز از شهادت رئیس‌جمهور با حضور در انتخابات ریاست جمهوری برگ دیگری از تاریخ کشور را رقم زدند، گفت: برگزاری این انتخابات آن‌هم در دو دور طی دو هفته از سوی دولت و مشارکت مردم ایران نشان‌دهنده عمق و استقرار مردم‌سالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران است.

کنعانی، اظهار کرد: مواضع رسمی کشورها و مطالب رسانه‌های بین‌المللی درباره برگزاری چهاردهمین دور انتخابات ریاست جمهوری ایران نشان می‌دهد که برگزاری شفاف انتخابات یک رویداد درخشان در جمهوری اسلامی ایران است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه به رئیس‌جمهور منتخب تبریک می‌گویم که رای آحاد مردم ایران در داخل و خارج از کشور را کسب کرد، افزود: برای دولت چهاردهم آرزوی موفقیت می‌کنیم و دستگاه دیپلماسی همچنان از همه توان و ظرفیت خود برای کمک به رئیس‌جمهور منتخب و تامین منافع ملی کشور استفاده می‌کند.

کنعانی همنچنین گفت که از ایرانیان خارج از کشور به دلیل مشارکت در انتخابات با وجود همه دشواری‌ها تشکر می‌کنم.

دستاوردهای دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم

سخنگوی وزارت امور خارجه، اظهار کرد: نگاه به همسایگان به‌صورت ویژه، توجه ویژه به چندجانبه‌گرایی و استفاده از نهادها و سازوکارهای چندجانبه سبب ارتقای مناسبات با کشورهای همسایه در حوزه‌های مختلف، بازسازی و از سرگیری روابط سیاسی با برخی کشورها، تقویت مناسبات با کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای و نقش موثر ایران در تقویت همکاری‌های منطقه و عضویت موثر در سازوکارهایی مانند شانگهای و بریکس شدند که دستاوردهای مهمی در دولت سیزدهم محسوب می‌شوند.

تاثیر‌ انتخابات بر تحولات منطقه‌ای

کنعانی با بیان اینکه این انتخابات یک موفقیت بزرگ دیگر برای ملت و دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران و ارتقادهنده نقش کشور در عرصه بین‌المللی است، گفت: انتخابات سبب می‌شود همه سازمان‌ها و کشور‌های دیگر حساب ویژه‌تری روی ایران برای اثرگذاری در تحولات منطقه‌ای و بین‎المللی باز کنند.

وی همچنین درباره دعوت از کشور‌ها برای حضور در مراسم تحلیف گفت که این موضوع در زمان لازم از سوی وزارت خارجه، سفارت‎خانه‌ها و نمایندگی‌های ایران انجام می‌شود.

پیگیری موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها چارچوب مشخصی دارد، اظهار کرد: همه تلاش‌ها در این چارچوب انجام شده و تا روزی که این دولت مسئولیت دارد همه تلاش‌های خود را ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه ایران در تحقق منافع ملت از همه ظرفیت‌های خود استفاده می‌کند، عنوان کرد: ما در مسیر دیپلماتیک همه تلاش را برای تثبیت حقوق هسته‌ای انجام دادیم و نتایج تلاش‌های سیاست خارجی در برابر دیدگان ملت قرار دارد.

به گفته کنعانی، توان چانه‌زنی‎های دیپلماتیک افزایش یافته و دولت بعدی می‌تواند از شرایط خوب ایجادشده استفاده کند.

مذاکرات فنی ایران و روسیه درباره اتصال شبکه‎های شتاب

کنعانی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برخی گزارش‎ها درباره مانع‌تراشی روسیه در مسیر عضویت ایران در بریکس، گفت: چنین چیزی را نشنیدم و تایید نمی‌کنم

وی همچنین درباره اتصال شبکه‌های شتاب ایران و روسیه، بیان کرد: در این زمینه، مذاکرات فنی انجام و زیرساخت‌های فنی هم فراهم شده و پیشرفت‌های زیادی داشتیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه برای اتصال پیام‌رسان‌های بومی دو کشور هم اقدام‌هایی انجام شده است، اضافه کرد: پیشنهاد کردیم این سازوکار را به کشورهای بریکس تعمیم دهیم.

واکنش ایران به تجاوز احتمالی رژیم صهیونیستی به لبنان

کنعانی در بخشی دیگر با تاکید بر اینکه ما درباره لبنان دیدگاه مشخصی داریم و به استقبال تحولات نمی‌رویم، گفت: اسرائیل برای پذیرش پیامدهای اقدام ماجراجویانه احتمالی خود آماده باشد.

پیگیری حقوقی موضوع آزار شهروندان ایرانی

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه به ایرانیان خارج از کشور به‌عنوان سرمایه‌گذاری ملی نگاه می‌کنیم، گفت: رفتار‌های غیراخلاقی در برابر این شهروندان را همه دیدند.

به گفته کنعانی، هر شهروندی برای مطالبه و استیفای هر نوع حقوق شهروندی خود مراجعه کند، قطعا با استقبال مواجه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه انتظار داشتیم دولت‌های اروپایی به مسئولیت خود در این زمینه عمل کنند، عنوان کرد: ما همه اقدام‌های دیپلماتیک را در این باره انجام داده بودیم تا نگرانی‌های موجود برطرف شود.

واکنش به برگزار نشدن انتخابات در کانادا

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه جای تاسف است که کشوری با ادعاهای دائمی حقوق بشر و ‌‌شهروندی، ایرانیان را از حق اولیه شهروندی محروم کرد، گفت: همه تلاش‌های دیپلماتیک را برای برگزاری انتخابات در کانادا انجام داده بودیم.

انتظار داشتیم دولت‌های اروپایی به مسئولیت خود در این زمینه عمل کنند؛ ما همه اقدام‌های دیپلماتیک را در این باره انجام داده بودیم تا نگرانی‌های موجود برطرف شود.

پیگیری پرونده آزادی شهروندان ایرانی بازداشت شده در کشورهای خارجی

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخشی دیگر در پاسخ به پرسش‎های میزان درباره «آزادی شهروندان ایرانی از زندان‌های کشور‌های اروپایی و پیگیری بازداشت شهروند ایرانی در انگلیس» و همچنین «گزارش سالانه وزارت امور خارجه درباره وضعیت حقوق بشر در آمریکا» نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران در عمل اثبات کرد که در حمایت از حقوق مسلم شهروندان ایرانی از جمله آزادی شهروندان از زندان‌های دیگر کشور‌ها با جدیت و حساسیت عمل خواهد کرد.

کنعانی با اشاره به اینکه ما نتایج این موضوع را در آزادی تعدادی از شهروندان ایرانی از زندان‌های برخی از کشور‌ها دیدیم، اظهار کرد: دستگاه دیپلماسی حمایت حقوقی، کنسولی و سیاسی از شهروندان ایرانی خارج از کشور از جمله زندانیان ایرانی در خارج از کشور را یک وظیفه اصلی و اولویت دار برای خود می‌داند؛ همچنین در ارتباط با دیگر زندانیان حمایت دستگاه دیپلماسی مستمر است.

وی درباره شهروند ایرانی بازداشت شده در انگلیس با بیان اینکه فرد مذکور که در طول ۱۲ سال گذشته در انگلیس در بازداشت قرار داشته، از همه حمایت کنسولی و سیاسی ما برخوردار بوده است، بیان کرد: دیدار و مشورت‌ها با وکلا و خانواده این شهروند انجام شده و تلاش‌ها برای آزادی او ادامه دارد؛ همچنین گفت‎وگو با سفارت انگلیس در تهران نیز انجام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی به طور سالانه گزارش‌هایی درباره نقض حقوق بشر در آمریکا اطلاع‎رسانی و منتشر کرده است، اضافه کرد: دولتی که مدعی حقوق بشر است و با شعار‌ها در مسائل داخلی بسیاری از کشور‌ها دخالت می‌کند باید به حقوق شهروندان خود اهتمام داشته باشد.

به گفته وی، جمهوری اسلامی ایران موارد نقض حقوق بشر در آمریکا را در مجامع بین‎المللی مطرح کرده است.

مواضع آمریکا درباره انتخابات ایران غیرسازنده بود

کنعانی با تاکید بر اینکه اظهارات مداخله‎جویانه آمریکایی‌ها پس از برگزاری انتخابات در ایران نشان‎دهنده عمق سیاست‌های غیرسازنده این کشور نسبت به دولت و ملت ایران است، اظهار کرد: برای تعامل سازنده با همه کشور‌های جهان آمادگی کامل داریم و رویکرد ما در قبال کشور‌های اروپایی هم در چارچوب روابط غیرتقابلی و سازنده بوده است.

روابط با چین ادامه می‎یابد

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه روابط با چین به عنوان یکی از کشور‌های مهم منطقه ادامه خواهد داشت، گفت: امیدواریم شاهد تقویت بیش از پیش روابط با کشور‌های دوست مانند چین باشیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *