نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه|

کنعانی: دادگاه رسیدگی به پرونده کودتای ۲۸ مرداد در راستای احقاق حقوق شهروندان ایرانی است/ تاکید ایران بر تنبیه متجاوز

10:57 - 29 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۹۳۷
کنعانی: دادگاه رسیدگی به پرونده کودتای ۲۸ مرداد در راستای احقاق حقوق شهروندان ایرانی است/ تاکید ایران بر تنبیه متجاوز
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه دادگاه رسیدگی به پرونده کودتای ۲۸ مرداد در راستای احقاق حقوق شهروندان ایرانی است، گفت که ما به‎دنبال ایجاد بازدارندگی در مقابل رژیم صهیونیستی هستیم و بر تنبیه متجاوز تاکید داریم.

خبرگزاری میزان - نشست خبری ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه، ۲۹ مرداد با حضور خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد.

کنعانی در ابتدا ضمن اشاره به نزدیک بودن مراسم اربعین، ابراز امیدواری کرد که در نتیجه همکاری‌ها و ترتیبات مشترک دولت‌های ایران و عراق، این کنگره عظیم معنوی در آرامش برگزار شود.

برگزاری دادگاه رسیدگی به پرونده کودتای ۲۸ مرداد برای احقاق حقوق شهروندان ایرانی

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دادگاه رسیدگی به پرونده کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ از سوی قوه قضاییه برگزار شد، گفت: این پرونده بسیار مهم در شعبه ۵۵ حقوق بین‌الملل قوه قضاییه بر مبنای قانونی از جمله اصل ۳۴ قانون اساسی و بند یک ماده ۱۰ قانون الزام دولت به پیگیری جبران خسارت ناشی از اقدام‌های آمریکا رسیدگی می‌شود؛ دولت و قوه قضاییه بر همین مبنا می‌باید وظایف خود را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه دادگاه مذکور در راستای احقاق حقوق شهروندان ایرانی و دادخواست ارائه‎شده تشکیل شده است و این روند تا احقاق حق ادامه خواهد داشت، بیان کرد: اطلاعات مربوط ازسوی قوه قضاییه و دستگاه‌های مربوط در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

کنعانی، عنوان کرد: در همین رابطه ارتباط نزدیکی میان دولت و به‌طور خاص وزارت امور خارجه با قوه قضاییه و دادگاه وجود دارد و این همکاری‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخشی دیگر با بیان اینکه ما در جریان انتشار سندی درباره ۲۸ مرداد از سوی وزارت خارجه چین قرار گرفتیم و گزارش‌های مرتبط را هم دریافت کردیم، افزود: به گواهی همه اسناد و مدارک تاریخی و حتی اسناد آرشیو ملی آمریکا، کودتای آمریکایی ۲۸ مرداد ازسوی واشنگتن و لندن طراحی‎شده و نمونه غیرقابل انکار مداخله‌های غیرقانونی این دو کشور در امور داخلی و نقض حقوق مردم ایران است.

کنعانی، اظهار کرد: آمریکا در سال‌های اخیر نیز همین اقدام را در قبال کشور‌های مناطق مختلف با استفاده از موسسه‌های ادعایی انجام داده است.

ایران از برقراری آتش‎بس در غزه حمایت می‎کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بخشی دیگر با بیان اینکه درباره ضرورت آتش‌بس تردیدی وجود ندارد، زیرا تداوم حمله‌های رژیم صهیونیستی، استمرار جنایت علیه بشریت و تهدیدی برای امنیت جهانی است، گفت: ایران از هر تلاش صادقانه برای برقراری آتش‌بس در غزه استقبال می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه ایران در ماه‌های گذشته از همه ظرفیت‌های خود در زمینه دیپلماسی و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در این رابطه استفاده کرد، بیان کرد: آمریکا را دارای صلاحیت در موضوع پیگیری آتش‌بس نمی‌دانیم، زیرا همواره حامی تمام‌عیار رژیم صهیونیستی بود.

کنعانی، اضافه کرد: ما از مذاکرات برقراری آتش‌بس حمایت کرده و در مشورت با دوستان منطقه‌ای باوجود نگاه اصولی به دولت آمریکا اعلام کردیم از تلاش‌های با حسن نیت حمایت می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی تمایلی به آتش‌بس ندارد و در جریان مذاکرات به حمله‌های خود ادامه می‌دهد، ادامه داد: حماس هم اعلام کرده که رژیم صهیونیستی شروط جدیدی اضافه کرده است؛ این به معنای عدم تمایل جهت برقراری آتش‌بس است؛ اکنون توپ در زمین آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

ایران بر تنبیه متجاوز تاکید دارد اما به‎دنبال تشدید تنش نیست

کنعانی در بخشی دیگر در پاسخ به پرسش خبرنگار میزان درباره نحوه واکنش ایران به ترور شهید هنیه و برخی ادعاهای مقام‎های آمریکایی در این مورد، گفت: موضوع آتش‎بس و حق جمهوری اسلامی ایران در پاسخ دادن به یک رژیم متجاوز که به تمامیت سرزمینی ایران تجاوز کرده و امنیت ملی را مخدوش کرده و مهمان عالی‎رتبه سیاسی جمهوری اسلامی ایران را در خاک ایران در یک اقدام تروریستی به شهادت می‎رساند، متفاوت است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه موضوع آتش‎بس موضوعی است که اکنون مطالبه جهانی است، اظهار کرد: بیش از ۱۰ ماه کشتار بی‎رحمانه فلسطینیان از سوی رژیم غاصب و متجاوز صهیونیستی می‎گذرد که باید متوقف شود.

وی با اشاره به اینکه این مذاکرات در چارچوب مطالبه جهانی و خواست و اراده طرف فلسطینی که شکل گرفته استف ادامه دارد، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران مهم‎ترین و قوی‎ترین حامی منطقه‎ای و بین‎المللی برای توقف جنگ است و همواره در این زمینه تلاش کرده است.

کنعانی با بیان اینکه ایران همچنین از تلاش‎های کشورهایی که با حسن نیت به‎دنبال برقراری آتش‎بس هستند از جمله کشورهای دوست ما در منطقه حمایت می‎کند و با آنها مشورت و تبادل نظر می‏‎کند، عنوان کرد: این موضوع با حق مشروع، قانونی و شناخته‎شده ایران در پاسخ به متجاوز ارتباط مستقیمی پیدا نمی‎کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه شهید هنیه یک شخصیت تراز اول سیاسی و رهبر فلسطینی روند مذاکرات سیاسی برای برقراری آتش‎بس در سرزمین‎های فلسطینی و غزه بود، اضافه کرد: رژیم صهیونیستی با ترور آقای هنیه نشان داد که مایل به ادامه روند سیاسی نیست بلکه به دنبال بی‎ثباتی و ناامنی و گسترش جنگ است.

به گفته کنعانی، جمهوری اسلامی ایران از منظر منشور ملل متحد و حقوق و قوانین بین‎‏المللی حق دارد از امنیت و تمامیت ارضی خود در برابر متجاوز دفاع کند.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی با بیان اینکه ما در این زمینه به راهکارهای سیاسی و حقوقی بین‎المللی پایبندیم، افزود: ایران از شورای امنیت درخواست تشکیل جلسه فوری کرد اما متاسفانه این شورا در انجام وظیفه خود در اتخاذ تصمیم قوی و بازدارنده در برابر اسرائیل ناتوان بود به‎رغم مواضع بسیار خوبی که تعداد قابل توجه کشورها در جلسه شورای امنیت اتخاذ کردند، دولت آمریکا و برخی دولت‎های دیگر مانع انجام وظیفه قانونی شورای امنیت شدند.

کنعانی با تاکید بر اینکه اگر تمامیت ارضی کشوری مورد تعدی قرار بگیرد و شورای امنیت نتواند حقوق آن کشور را استیفا کند این حق آن کشور است از حقوق خود دفاع کند، گفت: دو موضوع پاسخ ایران و آتش‎بس غزه جداگانه است و ارتباط مستقیمی با یکدیگر ندارند؛ ایران در عین اینکه بر حق مسلم و ذاتی خود در تنبیه متجاوز تاکید دارد اما در عین حال به دوستان خود گفته است که به‎دنبال تشدید تنش نیست.

درخواست برای عدم پاسخ به رژیم صهیونیستی، غیرمنطقی است

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اگر جامعه بین‌المللی در عمل نشان می‌داد که بر حفظ صلح و امنیت به‌ویژه در منطقه برخوردار است، ۱۰ ماه جنایت در غزه رخ نمی‌داد، اظهار کرد: درخواست برای عدم پاسخ به رژیم باغی و سرکش صهیونیستی، غیرمنطقی است؛ این رژیم به هیچ قانون بین‌المللی پایبند نیست و بی‌کیفرماندن این رژیم تهدید برای امنیت بین‌المللی است.

کنعانی، تاکید کرد: ما به دنبال ایجاد بازدارندگی در مقابل یک رژیم متجاوز هستیم.

ایران در حمایت از گروه‎های مقاومتی تردیدی ندارد

کنعانی در بخشی دیگر با تاکید بر اینکه ایران برای تامین امنیت خود در برابر متجاوز از همه توانمندی‌هایش براساس حقوق بین‌الملل استفاده می‌کند، گفت: ما در حمایت از امنیت منطقه، گروه‌های مقاومتی و دولت و ملت لبنان تردید به خود راه نخواهیم داد؛ چراکه ماجراجویی رژیم صهیونیستی صرفا با اقدام قاطع و جدی جامعه جهانی متوقف می‌شود.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، رژیم صهیونیستی با محاسبه شدت سیلی‌های خورده از مقاومت باید برای اقدام‌های خود تصمیم بگیرد؛ آمریکا نیز نباید امنیت منطقه را به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی خدشه‎‎دار کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ایران کشور مقتدری است و در کوران حوادث نشان داد که در تامین امنیت و منافع خود قاطع عمل می‌کند، افزود: ایران برای تنبیه متجاوز حق ذاتی دارد.

وی با بیان اینکه ناامنی و بی‌ثباتی درهرجایی از دنیا بر امنیت جهانی اثرگذار است، عنوان کرد: هر تلاش ماجراجویانه از سوی رژیم صهیونیستی به‌عنوان نماد چالش‌آفرینی جهانی باید مورد اهتمام قرار بگیرد؛ ما همواره یک پای امنیت در منطقه بودیم.

مذاکرات حقوقی و فنی سند جامع میان ایران و روسیه به پایان رسیده است

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه نشست‌های فنی، حقوقی و سیاسی انجام‎شده میان ایران و روسیه و اراده سیاسی مشترک در این‎باره برای تقویت و تحکیم روابط و سند جامع در آخرین دور مذاکرات نهایی شده و به پاراف هیئت‌های حقوقی دو کشور رسیده است، گفت: ما شاهد دعوت ولادیمیر پوتین از رئیس‎جمهور برای حضور در اجلاس بریکس بودیم.

وی با اشاره به اینکه فرصت برای گفت‎وگو و تبادل نظر در این نشست و نشست‌های آتی وجود دارد، اضافه کرد: مذاکرات حقوقی و فنی سند به پایان رسیده و پس از امضا و تکمیل فرایند‌های لازم اجرایی خواهد شد.

درباره بازگشت به برجام

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه مذاکرات برای بازگشت همه طرف‌ها به‌ویژه آمریکا به برجام انجام شده و در دولت سیزدهم نیز صورت گرفت، گفت: وزیر پیشنهادی امور خارجه دیروز در صحن مجلس درباره وضعیت برجام توضیح داد.

کنعانی با بیان اینکه عراقچی در این زمینه متخصص است، اظهار کرد: وضعیت روشن است و امیدواریم دولت چهاردهم بتواند حقوق حقه مردم ایران را براساس برجام تامین کند.

عراقچی از بدنه وزارت امور خارجه است

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در بخشی دیگر با اشاره به اینکه عراقچی از بدنه وزارت امور خارجه و برخاسته از متن و بطن وزارت امور خارجه است، گفت: وزیر پیشنهادی امور خارجه کارشناس خبره در وزارت امور خارجه است.

کنعانی با تاکید بر اینکه رئیس دستگاه دیپلماسی با میزان رای بالاتر با قوت قلب و قدرت بیشتری به سیاست‌های نظام و دستگاه دیپلماسی عمل می‌کند، بیان کرد: امیدواریم در آینده شاهد وزارت امور خارجه پر قدرت باشیم.

چرا ایران در مذاکرات آتش‌بس نماینده ندارد؟

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه ما در مذاکرات آتش‌بس غزه حضور نداریم، چراکه رژیم صهیونیستی در آن حضور دارد، گفت: این موضوع، مربوط به مقاومت فلسطین است و ملت و گروه‌های فلسطینی از رشادت کافی برای احقاق حقوق خود در روند‌های سیاسی و مذاکراتی برخوردار هستند؛ البته مشورت‌های ما در قالب حمایت قطعی از فلسطین انجام می‌شود.

احیای روابط ایران با مصر و بحرین به کجا رسید؟

کنعانی با بیان اینکه روند مثبتی برای ازسرگیری روابط ایران مصر وجود دارد و تصمیم مشترک دو رئیس‎جمهور در زمان شهید رئیسی تامین و فراهم‎کردن رفع موانع ارتقای روابط سیاسی بود، گفت: گفت‎وگو‌های مثبتی در این چارچوب در چند مرحله صورت گرفت و طرفین خود را به ادامه مذاکرات برای تحقق خواست دو کشور جهت ارتقای روابط سیاسی متعهد می‌دانند.

سخنگوی وزارت امور خارجه، افزود که درباره بحرین هم دوطرف توافق کردند که سازوکار مشترکی را برای ازسرگیری روابط سیاسی انجام دهند.

استقبال ایران از عادی‎سازی روابط ترکیه و سوریه

کنعانی در بخشی دیگر با اشاره به اینکه ایران با جدیت از رویکرد عادی‎سازی روابط ترکیه و سوریه حمایت می‌کند، اظهار کرد: بر این باوریم که دو کشور منطقه‌ای ترکیه و سوریه که هر دو از شرکا و دوستان ما هستند، باید در سریع‌ترین زمان ممکن مشکلات خود را حل‌وفصل کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *