تشدید خشونت پلیس فرانسه در آستانه المپیک؛ استفاده از گاز اشک‌آور علیه معترضان

8:36 - 31 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۴۰۰۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تشدید خشونت پلیس فرانسه در آستانه المپیک؛ استفاده از گاز اشک‌آور علیه معترضان
پلیس فرانسه طی روز‌ها و هفته‌های اخیر در آستانه برگزاری بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ با ادعای ارتباط احتمالی حوادث مختلف با اقدام‌های تروریستی اقدام به تشدید برخورد‌های خشونت بار کرده است.

خبرگزاری میزان – فرانسه در حالی به زمان برگزاری رویداد جهانی المپیک ۲۰۲۴ (۲۶ جولای تا ۱۱ آگوست / ۵ تا ۲۱ مرداد) نزدیک می‌شود، که ناآرامی‌های سریالی و متعاقب آن خشونت پلیس چشم‌انداز برقراری امنیت را در این کشور تیره‌وتار کرده است.

براساس جدیدترین گزارش‌ها، تجمع مسالمت‌آمیز حدود ۴ هزار معترض در لاروشل فرانسه درپی تشدید تنش‌ها در موضوع منابع آبی با مداخله پلیس به خشونت کشیده شد.

پلیس دست‌کم هفت معترض را دستگیر کرد؛ ضمن اینکه پنج معترض نیز بر اثر خشونت پلیس زخمی شدند؛ در عین حال، پلیس برای مقابله با معترضان از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش و نیرو‌های ضد شورش استفاده کرد.

جرالد دارمانین، وزیر کشور فرانسه مدعی شد که افراط‌گرایان عامل ناآرامی منجر به مداخله پلیس بوده‌اند.

خشکسالی در فرانسه طی سال‌های اخیر تنش روی منابع آبی را تشدید کرده است؛ منتقدان رویکرد دولت در این زمینه تاکید دارند که ساختن مخازن بزرگ برای آبیاری کشاورزی عملی بیهوده است که به نفع مزارع بزرگ تمام می‌شود.

 

تشدید خشونت پلیس فرانسه در آستانه المپیک؛ استفاده از گاز اشک‌آور علیه معترضان

سازمان‌دهندگان این اعتراض اعلام کردند که با وجود اعلام ممنوعیت رسمی همچنان به برگزاری تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی خود ادامه می‌دهند.

در مارس گذشته (اسفند ۱۴۰۱) اعتراض‌های مشابه سبب بروز خشونت‌های جدی در غرب فرانسه شده بود؛ درپی اعتراض‌های یاد شده ۲ معترض بر اثر شدت جراحات به کما رفتند.

ناآرامی روز گذشته در فرانسه در حالی رخ می‌دهد که این کشور هشدار امنیتی خود را در بالاترین سطح قبل از بازی‌های المپیک قرار داده است؛ مراسم افتتاحیه این بازی‌ها در ۲۶ جولای برگزار می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که با نزدیک شدن به زمان برگزاری مراسم افتتاحیه المپیک پاریس، خشونت‌های پلیس فرانسه در واکنش به حوادث مختلف با ادعای ارتباط احتمالی این حوادث با اقدام‌های تروریستی افزایش یافته است.

این در حالی است که پرونده خشونت پلیس فرانسه، یکی از مهم‌ترین پرونده‌ها در کارنامه نقض حقوق بشر این کشور است.

به این معنا که پلیس فرانسه به‌عنوان نهاد تحت کنترل فرهنگ خشونت و دارای سویه‌های نژادپرستانه در رویداد‌های مختلف در این کشور و در قلمرو‌های فراسرزمینی به ابزار سرکوب خشونت‌بار هرگونه اعتراض و تجمع حتی مسالمت‌آمیز تبدیل می‌شود یا به دلیل ویژگی‌های پیش گفته دست به قتل شهروندان فرانسوی می‌زند.

جدیدترین نمونه خشونت پلیس به ساعات پایانی یکشنبه، ۱۷ تیر، یعنی روز برگزاری دور دوم انتخابات پارلمانی این کشور بازمی‌گردد؛ شماری از مناطق سراسر فرانسه، در آن شب درپی اعلام نتایج دور دوم انتخابات پارلمانی زودهنگام شاهد وقوع خشونت‌های جدی از سوی حامیان راست افراطی از یک‌سو و خشونت پلیس علیه تجمع‌کنندگان از سوی دیگر بودند.

پلیس فرانسه پیشتر با طرح ادعای مشابهی درباره نگرانی از بروز خشونت و ناامنی در پایان برگزاری انتخابات، از استقرار ۳۰ هزار نیروی خود در سراسر فرانسه خبر داده و اعلام کرده بود ۵ هزار نفر از این رقم در پاریس، پایتخت مستقر می‌شوند؛ با وجود اینکه بیشتر تجمع‌های انتخاباتی یاد شده به‌صورت مسالمت‌آمیز برگزار شدند، خشونت‌های پلیس در فرانسه با گستردگی رخ داد.

اگرچه برخی از موارد اعمال خشونت از سوی پلیس فرانسه از دیگر موارد بیشتر مورد توجه قرار گرفته و سطح گسترده‌تری از افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داده است، نباید این‌گونه تصور شود که خشونت پلیس فرانسه محدود به موارد یادشده است.

 

تشدید خشونت پلیس فرانسه در آستانه المپیک؛ استفاده از گاز اشک‌آور علیه معترضان

متفرق کردن معترض‌ها با استفاده از زور، از جمله ضربات بی‌رویه با باتوم، اغلب یک تاکتیک اولیه در فرانسه در سال ۲۰۲۳ بود.

در یکی از تازه‌ترین موارد، پلیس فرانسه به تظاهرکنندگان معترض به ساخت یک بزرگراه در جنوب این کشور حمله و آن‌ها را سرکوب کرد؛ طی این سرکوب خشونت بار شماری زخمی شدند.

در نمونه‌ای دیگر، پلیس فرانسه در هفته‌های گذشته با خشونت بسیار شدید تظاهرات دانشجویی در دانشگاه‌های این کشور در اعتراض به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه را سرکوب کرده است.

پلیس فرانسه سال گذشته نیز اعتراض‌های مسالمت‌آمیز به تغییر قانون بازنشستگی را به دستور امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور به شکل خشونت‌باری سرکوب کرد.

نقطه عطف استفاده پلیس فرانسه از خشونت علیه معترضان در جریان جنبش جلیقه زرد‌ها در این کشور رخ داد.

خشونت پلیس فرانسه موضوع جدید و نوظهوری نیست، بلکه هر بار با بروز یک حادثه جدید مربوط به خشونت پلیس، این موضوع به کانون بحث تبدیل می‌شود؛ پلیس فرانسه در هفته‌ها و ماه‌های اخیر با بهانه قرار دادن تامین امنیت بازی‌های المپیک دست به استفاده گسترده از خشونت علیه هر نوع اعتراضی زده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *