جزئیات نظر مشورتی دادگاه لاهه؛ شهرک‌سازی صهیونیست‌ها غیرقانونی است

9:58 - 30 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۳۸۴۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جزئیات نظر مشورتی دادگاه لاهه؛ شهرک‌سازی صهیونیست‌ها غیرقانونی است
رژیم صهیونیستی همواره طی دهه‌های گذشته با شهرک‌سازی و ادامه آن در سرزمین‌های فلسطینی، قوانین بین‌المللی را نقض کرده است.

خبرگزاری میزان - دادگاه عالی سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد که اشغال سرزمین‌ها و شهرک‌های فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی غیرقانونی است و باید هر چه سریع‌تر از آن خارج شود.

نظر مشورتی قاضی‌های دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) که به‌عنوان دادگاه جهانی شناخته می‌شود، الزام‌آور نیست، اما براساس قوانین بین‌المللی دارای اهمیت بوده و ممکن است حمایت از رژیم صهیونیستی را تضعیف کند.

 

جزئیات نظر مشورتی دادگاه لاهه؛ شهرک‌سازی صهیونیست‌ها غیرقانونی است

 

نواف سلام، رئیس جلسه با قرائت یافته‌های یک هیئت متشکل از ۱۵ قاضی، گفت: شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری و قدس شرقی و رژیم مرتبط با آن‌ها بر خلاف قوانین بین‌المللی آغاز شد و ادامه دارد. 

حکم دادگاه باعث خشم شهرک‌نشینان کرانه باختری و همچنین سیاستمدارانی مانند بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی شد که حزب او به جنبش شهرک‌نشینان نزدیک است و خود در شهرک‌های کرانه باختری زندگی می‌کند.

بهانه‌ای برای حمایت از اشغالگری رژیم صهیونیستی وجود ندارد

رای دیوان بین‌المللی دادگستری همچنین نشان داد که شورای امنیت سازمان ملل، مجمع عمومی این سازمان و همه کشور‌ها موظف هستند که اشغالگری رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناسند و برای حفظ حضور این رژیم در اراضی اشغالی کمک ارائه نکنند.

در این میان، باید اشاره کرد که با این وجود، آمریکا بزرگترین متحد نظامی و حامی رژیم صهیونیستی است.

این پرونده مربوط به درخواست سال ۲۰۲۲ از سوی مجمع عمومی سازمان ملل برای اعلام نظر حقوقی است که پیش از جنگ غزه آغاز شده بود.

 

جزئیات نظر مشورتی دادگاه لاهه؛ شهرک‌سازی صهیونیست‌ها غیرقانونی است

 

رژیم صهیونیستی کرانه باختری، نوار غزه و قدس شرقی را طی جنگ خاورمیانه در سال ۱۹۶۷ اشغال کرد و از آن زمان در کرانه باختری شهرک‌سازی کرده و به‌طور پیوسته آن‌ها را گسترش داده است.

بیش از ۵۰ کشور در ماه فوریه (بهمن/اسفند ۱۴۰۲) دیدگاه‌های خود را در برابر دادگاه ارائه کردند و نمایندگان فلسطینی از دادگاه خواستند تا حکم دهد که رژیم صهیونیستی باید از تمام مناطق اشغالی عقب‌نشینی کرده و شهرک‌های غیرقانونی را از بین ببرد.

بیشتر کشور‌های شرکت‌کننده از دادگاه خواستند که این اشغال را غیرقانونی تشخیص دهد، در حالی که تعداد انگشت شماری، از جمله کانادا و انگلیس استدلال کردند که باید از دادن نظر مشورتی خودداری شود.

آمریکا از دادگاه خواسته بود که دستور خروج بی‌قیدوشرط نظامیان رزیم صهیونیستی را از سرزمین‌های فلسطین صادر نکند.

بهانه آمریکا این بود که دادگاه نباید هیچ تصمیمی صادر کند که بتواند به مذاکرات برای راه حل دو کشوری در مورد اصل «زمین در برابر صلح» لطمه بزند. 

دیوان بین‌المللی دادگستری در سال ۲۰۰۴ نیز یک حکم مشورتی صادر کرد که حصار جدایی اراضی اشغالی در اطراف بیشتر کرانه باختری غیرقانونی است و شهرک‌های صهیونیستی بر خلاف قوانین بین‌المللی ایجاد شده است.

در ادامه رژیم صهیونیستی این حکم را رد کرد.

خشونت شهرک‌نشینان علیه مردم فلسطین

خشونت شهرک‌نشینان با حمایت نیرو‌های امنیتی رژیم صهیونیستی و با کمک و حمایت کابینه، بخش مرکزی سیاست و برنامه این رژیم برای پاکسازی قومی سرزمین فلسطین اشغالی به منظور ایجاد حاکمیت کامل بر آن و امکان گسترش شهرک‌ها با وجود غیرقانونی بودن این اقدام براساس قوانین بین‌المللی است.

شهرک‌ها مجموعه‌ای از مستعمره‌های شهری تحت حمایت کابینه (یا عمدتا مورد تحمل کابینه، در مورد پاسگاه‌های غیررسمی و مزارع) هستند که برای صهیونیست‌ها در کرانه باختری اشغالی و بلندی‌های جولان ساخته شده‌اند. 

مواضع سیاسی شهرک‌نشینان که در قلب آن تمایل به پاک‌سازی کرانه باختری اشغالی از فلسطینیان است، وارد جریان اصلی سیاست رژیم صهیونیستی شده است.

پس از حوادث خشونت شهرک‌نشینان، مقام‌های رژیم صهیونیستی این‌گونه اقدام‌ها را پذیرفته و از آن حمایت کرده‌اند. وزیران صهیونیستی آشکارا شهرک‌نشینان را به ارتکاب اعمال خشونت‎آمیز علیه فلسطینیان تحریک کرده‌اند؛ به عنوان مثال، پیش از این بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی، خواستار نابودی شهر فلسطینی حواره شده بود.

شهرک‎نشینان نه‌تنها از حمایت سیاسی بلکه از حمایت نظامی نیز برخوردارند. در ۲ دهه گذشته، استقرار نیرو‌های امنیتی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری برای کمک به آنچه ایمن‌سازی شهرک‌های غیرقانونی این رژیم خوانده شده، گسترش یافته است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *