ناپدید شده‌ها؛ پرده پنهان نسل‌کشی در غزه

9:53 - 24 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۳۱۷۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ناپدید شده‌ها؛ پرده پنهان نسل‌کشی در غزه
آمار شهدای غزه در حالی به‌صورت روزانه افزایش می‌یابد که این آمار به دلیل در برنگرفتن شمار افراد ناپدید شده، نشان‌دهنده واقعیت جنایت رژیم صهیونیستی در این منطقه نیست.

خبرگزاری میزان – ۱۰ ماه از جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه می‌گذرد و آمار‌ جنایت‌های این رژیم در همه زمینه‌ها به سرعت هولناک‌تر می‌شوند.

براساس آمار‌ها تاکنون بیش از ۳۸ هزار فلسطینی بر اثر حمله‌های رژیم صهیونیستی شهید و بیش از ۸۸ هزار نفر مجروح شده‌اند؛ وزارت بهداشت غزه می‌گوید تعداد قربانیان جنگ شامل افراد ناپدید شده از جمله افرادی که زیر آوار مانده، بازداشت شده یا در گور‌های دسته‌جمعی دفن شده‌اند، نیست؛ این وزارت‌خانه تخمین می‌زند که تا ۶ جولای (۱۶ تیر) حدود ۱۰ هزار نفر در غزه ناپدید شده‌اند.

در این میان آژانس‌های امدادرسانی درباره افراد ناپدید شده در غزه هشدار می‌دهند.

هشدار صلیب سرخ درباره افراد ناپدید شده در غزه

بر اساس گزارش کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC)، از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، هزاران فلسطینی مفقود شده‌اند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد: بیم آن می‌رود که تا ۶ هزار و ۴۰۰ فلسطینی در زیر آوار گرفتار یا بدون شناسایی دفن شده یا در زندان‌های اسرائیل در بازداشت باشند.

این آژانس بین‌المللی همچنین اعلام کرد که از آوریل سال جاری (اسفند ۱۴۰۲)، هزار و ۱۰۰ مورد جدید ناپدید شدن افراد در غزه ثبت شده و حل نشده باقی مانده است.

 

ناپدید شده‌ها؛ پرده پنهان نسل‌کشی در غزه

سارا دیویس، سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، گفت: هر هفته بین ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تماس تلفنی از خانواده‌های افراد ناپدید شده دریافت می‌کنیم که از ما برای پیدا کردن اعضای خانواده خود درخواست کمک می‌کنند.

به گفته دیویس، در سراسر دنیا مردم به ما می‌گویند که دردناک‌ترین قسمت درگیری، گرسنگی یا خطر نیست، بلکه جدایی از اقوام و ندانستن وضعیت آن‌ها است.

وی در ادامه گفت: سطح درخواست‌های کمک بریا پیدا کردن افراد ناپدید شده در نوسان است؛ گاهی اوقات بسته به وضعیت در مناطق غزه، اگر درگیری‌های نزدیک به تعداد زیادی از مردم وجود داشته باشد یا دستورالعمل‌های تخلیه صادر شود، اپراتور‌های خط تلفن ما تماس‌های بیشتری را با درخواست‌های ردیابی در ساعات و روز‌های بعد دریافت می‌کنند.

سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ همچنین گفت: در چنین شرایط آشفته‌ای، افراد به راحتی از هم جدا می‌شوند؛ گذشته از دلایل آشکار، دلایل ناگفته‌ای هم وجود دارند که سبب جدایی مردم از هم در یک منطقه جنگی می‌شوند.

از جمله دلایل ناگفته می‌توان به حمله عمدی رژیم صهیونیستی به بیمارستان‌ها اشاره کرد که مانع مهمی در مسیر ثبت و ضبط مشخصات مجروحان و شهدا است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون یعنی از زمان دور جدید حمله رژیم صهیونیستی به غزه، بیش از ۸ هزار و ۷۰۰ مورد ناپدید شدن را در این منطقه ثبت کرده و با ۷ هزار و ۴۲۹ خانواده فلسطینی برای جمع آوری اطلاعات ارتباط گرفته است.

براساس اعلام این آژانس بین‌المللی تاکنون ۲ هزار و ۳۰۰ پرونده حل شده است؛ به این معنا که خانواده‌ها، اعضای خود را زنده یا مرده پیدا کرده‌اند.

 

ناپدید شده‌ها؛ پرده پنهان نسل‌کشی در غزه

آیا همه ناپدید شده‌ها جز شهدا هستند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهند که همه افراد ناپدید شده در غزه از قربانیان حمله‌های رژیم صهیونیستی به این منطقه نیستند؛ شمار قابل توجهی از آن‌ها افرادی هستند که به اسارت رژیم صهیونیستی در آمده‌اند.

در ماه مه (اردیبهشت)، گروه‌های حقوق بشر فلسطینی از کمبود اطلاعات در مورد محل نگهداری و وضعیت حدود هزار نفر از کارگران فلسطینی از غزه خبر دادند؛ این افراد در میانه جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، در سرزمین‌های اشغالی فلسطین در سال ۱۹۴۸، مشغول به کار بودند.

چرا نرخ افراد ناپدید شده در غزه بالا است؟

این یک واقعیت ثابت شده است که یافتن افراد ناپدید شده در جنگ‌ها یک فرآیند پیچیده است؛ در عین حال، نبود راهی برای بازیابی آن‌ها یا دفن صحیح بقایای آن‌ها نقض آشکار قوانین بین‌المللی است که درباره غزه در بحبوحه انفعال کامل بین‌المللی برای کمک به بازیابی ناپدید شده‌ها خود را به شکل جدی‌تری نشان می‌دهد.

حمله‌های مستمر رژیم صهیونیستی به غزه، ارتباطات را در این منطقه به شدت مختل کرده است؛ بیمارستان‌ها هدف حمله قرار می‌گیرند و تلاش‌های کارکنان پزشکی برای ثبت تلفات و شناسایی افراد متوفی را پیچیده می‌شود.

جنگ بی‌امان، همراه با محدودیت‌های حرکتی و اختلالات ارتباطی، چالش‌های مهمی را در نظارت و یافتن افراد ناپدید شده ایجاد کرده است؛ علاوه بر این، دسترسی کارشناسان پزشکی قانونی و حقوق بشری محدود شده است و از شناسایی قربانیان جلوگیری می‌کند.

براساس گزارش اخیر Save the Children، حتی اگر تجهیزات وجود داشته باشد، شدت حمله‌های هوایی رژیم صهیونیستی و همچنین بمب‌ها و موشک‌های منفجر نشده در آوار جست‌وجو را برای خانواده‌ها و امدادگران و کارکنان بشردوستانه بسیار مخاطره‌آمیز می‌کند.

 

ناپدید شده‌ها؛ پرده پنهان نسل‌کشی در غزه

با توجه به نبود ماشین‌آلات و تجهیزات سنگین برای کارکنان دفاع غیرنظامی، بازیابی اجساد قربانیان حمله‌های نظامی مرگ‌بار و مخرب نزدیک به ده ماهه رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان بسیار دشوار است؛ ضمن اینکه ارتش رژیم صهیونیستی عمدا و به شکلی سازمان‌یافته این ماشین‌آلات و تجهیزات را هدف قرار داده و منهدم کرده و از ورود تجهیزات جایگزین به نوار غزه جلوگیری می‌کند.

رژیم صهیونیستی علاوه بر استفاده عمدی از سلاح‌هایی با قدرت تخریب بسیار زیاد که آوار بر جای می‌گذارد و مانع بیرون‌آوری و بازیابی اجساد از زیر آوار می‌شود، الگوی عملیات‌های نظام‌مند برای جلوگیری و ممانعت از بازیابی قربانیان و ناپدید شده‌ها از زیر آوار را اجرا می‌کند.

سهم نامتناسب کودکان از افراد ناپدید شده در غزه

براساس تخمین‌ها، بیش از ۲۰ هزار کودک در غزه، گم، ناپدید، بازداشت یا در گور‌های دسته جمعی دفن شده‌اند.

این آمار را Save the Children در اواخر ژوئن ۲۰۲۴ (اوایل تیر سال جاری) ارائه و اعلام کرد: آوارگی‌های اخیر ناشی از حمله به رفح، کودکان بیشتری را از خانواده‌ها جدا کرده و فشار را بر خانواده‌ها و جوامعی که از آن‌ها مراقبت می‌کنند، افزایش داده است.

 

ناپدید شده‌ها؛ پرده پنهان نسل‌کشی در غزه

جمع‌آوری و راستی‌آزمایی اطلاعات در شرایط فعلی غزه تقریبا غیرممکن است؛ با وجود این، می‌توان گفت که دست‌کم ۱۷ هزار کودک بدون همراه و جدا شده و تقریبا ۴ هزار کودک زیر آوار مانده‌اند.

از میان ۱۷ هزار کودک یاد شده برخی در گور‌های دسته جمعی دفن شده‌اند، تعداد نامعلومی بازداشت و به خارج از غزه منتقل شده‌اند.

چه قوانینی در موضوع ناپدید شده‌ها در غزه نقض شده است؟

از آنجایی که اکثر اجساد قربانیان پیشتر تجزیه شده اند، سیاست رژیم صهیونیستی برای ممانعت از بهبودی این وضعیت، نقش مهمی در گسترش بیماری‌ها و اپیدمی‌های مرگ بار در نوار غزه دارد؛ این امر، خطرات را برای سلامت عمومی غیرنظامیان افزایش می‌دهد.

میلیون‌ها فلسطینی که نزدیک به نیمی از آن‌ها کودک هستند، با تخریب زیرساخت‌های حیاتی غیرنظامی، قطع منابع سوخت مورد نیاز برای تصفیه فاضلاب، غیرممکن کردن دفع زباله‌ها و مجبور کردن مردم به نوشیدن آب آلوده، در معرض خطرات جدی سلامتی قرار دارند.

 

ناپدید شده‌ها؛ پرده پنهان نسل‌کشی در غزه

ممانعت از بازیابی اجساد قربانیان از زیر آوار نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بین‌الملل حقوق بشر است؛ این حق همه افراد است که با احترام به خاک سپرده شوند و بتوانند عزیزان خود را با احترام به خاک بسپارند.

در عین حال، این واقعیت که هزاران فلسطینی هنوز مفقود هستند، جنایت دیگری علیه خانواده‌های آن‌ها است که آسیب‌های روحی وحشتناکی را تحمل می‌کنند؛ این جنایت‌ها همگی بخشی از جنایت بزرگ‌تر رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم فلسطین در نوار غزه است که تاثیر منفی قابل توجهی بر هزاران خانواده فلسطینی در منطقه خواهد گذاشت و آسیب‌های روحی و روانی زیادی به آن‌ها وارد می‌کند.

از آنجا که این تخلفات شامل پنهان کردن عمدی مدارک مرتبط با جنایت نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه است، جلوگیری از بازیابی اجساد نیز نقض احکام صادر شده از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد لزوم توقف نسل‌کشی در نوار غزه و حفاظت از غیرنظامیان است.

این واقعیت که بسیاری از قربانیان غزه زیر آوار مدفون هستند و تلاش برای جست‌وجوی اجساد طی ماه‌های گذشته ناموفق بوده است، استفاده عمدی رژیم صهیونیستی از انواع مختلف بمب، مهمات و نیروی نامتناسب گسترده علیه غیرنظامیان فلسطینی و اموال آن‌ها بی‌توجهی این رژیم به حقوق بشردوستانه بین‌المللی مانند کنوانسیون چهارم ژنو ۱۹۴۹، که هدف آن حفاظت از غیرنظامیان در زمان جنگ است، نشان می‌دهد.

ناپدید شده‌ها؛ پرده پنهان نسل‌کشی در غزه

برای مقابله با بحران ناپدید شده‌ها در غزه چه باید کرد؟

با توجه به نیاز فوری به پاکسازی آوارها، مکان‌یابی اجساد و بازیابی آن‌ها با رویه‌های ویژه برای شناسایی و دفن آن‌ها در قبر‌های مشخص شده، باید برای وادار کردن رژیم صهیونیستی به انجام تعهدهای قانونی خود و آوردن کامیون‌ها، تجهیزات ویژه و سوخت کافی و تضمین حقوق قربانیان و خانواده‌های آن‌ها برای دفن محترمانه و مناسب مطابق با آداب مذهبی آن‌ها، فشار بین‌المللی وارد شود.

طبق قوانین بین‌المللی، رژیم صهیونیستی ملزم به رعایت قوانین خاصی از جمله الزام به حفاظت و احترام به اجساد افراد مرده در جریان درگیری‌های مسلحانه و انجام تمام اقدام‌های معقول برای اطمینان از اینکه با مردگان محترمانه رفتار می‌شود و از مثله کردن اجساد جلوگیری می‌شود، است.

جامعه بین‌المللی باید با همکاری یکدیگر اطمینان حاصل کند که رژیم صهیونیستی حملات نظامی خود علیه غیرنظامیان در نوار غزه را متوقف کرده و مسئول تمام جنایت‌های خود شناخته شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: جنگ غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *