گفت‌وگو|

بصیرت حضرت عباس (ع) سبب شکست پروژه شمرشد

10:32 - 25 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۳۱۰۰
بصیرت حضرت عباس (ع) سبب شکست پروژه شمرشد
یک کارشناس علوم قرآنی، بصیرت و تعبد حضرت عباس (ع) را عاملی در جهت نپذیرفتن امان‌نامه شمر خواند و سایه بندگی خداوند را بر سبک زندگی حضرت ابوالفضل (ع) محسوس دانست.

حجت الاسلام والمسلمین صالح باغ شیرین در گفت‌وگو با میزان درباره رویکرد و سبک زندگی حضرت ابوالفضل عباس (ع) گفت: در تاریخ اطلاعات چندانی در مورد زندگی، شخصی حضرت عباس (ع) بیان نشده است، اما آنچه از زیارت‌ها و روایت‌هایی که به واسطه امام سجاد (ع) امام باقر (ع) و یا امام صادق (ع) مطرح شده نشان می‌دهد، در کنار وفاداری و ایثارش یک عابد حقیقی بوده است.

وی ادامه داد: وقتی کسی عبد صالح باشد، پس رویکردش در سراسر زندگی‌اش تحت تاثیر قرار می‌گیرد و همواره خود را بنده خداوند در نظر گرفته سبک زندگی خود را در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصاد در جهت رضای خداوند تعریف می‌کند از این رو می‌توان حضور خداوند در لحظه‌های مختلف زندگی این نیروی وفادر به امام حسین (ع) دید.

باغ شیرین در مورد تصمیم‌گیری حضرت ابوالفضل (ع) برای حضور در واقعه کربلا اشاره و بیان کرد: از پیامبراسلام (ص) تا امیرالمومنین (ع) همگی نکاتی را در مورد آنچه در واقع کربلا رخ خواهد داد را مطرح کرده بودند و حضرت عباس (ع) نیز بر این مهم آگاهی داشتند با این حال زمانی که امام حسین (ع) درخواست خود مبنی بر حرکت کاروان به سمت کوفه را بیان کردند ایشان پذیرفتند و تا آخرین لحظه به، ولی زمان خود وفادار باقی ماند.

وی بصیرت حضرت عباس (ع) را مورد بررسی قرار داد و افزود: حضرت عباس به همراه برادرانش پای حق و حقیقت ایستادند. دربارۀ نسبت حضرت عباس با شمر تاریخ می‌گوید؛ مادر حضرت عباس (ع) با شمر بن ذی الجوشن هر دو از یک قبیله بودند. رسم عرب این است که به افرادی که از یک قبیله هستند و به نوعی وابستگی با هم دارند، به فرزندان آنان با نگاه فامیلی نظر می‌کنند، به فرزندان‌ ام‌البنین خطاب به خواهرزادگان کرده است.

بصیرت حضرت عباس (ع) سبب شکست پروژه شمرشد

این کارشناس علوم قرآنی ادامه داد: پیش از آن‌که شمربن‌ذی‌الجوشن راهی کربلا شود، به‌همراه یکی از هم‌قبیله‌ای‌هایش از حاکم خود خواسته‌اند به چهار تن از خواهرزاده‌های آن‌ها که در سپاه بنی‌هاشم هستند امان‌نامه بدهد که با موافقت وی مواجه شده است؛ بنابراین شمر با امان‌نامه‌ای که گرفته، به سراغ سپاه بنی‌هاشم رفته و خواهرزاده‌های خود را صدا می‌زند.

باغ شیرین تاکید کرد: پس از آن‌که شمر پسران ام‌البنین یعنی عباس، عبدالله، جعفر و عثمان را که همگی فرزندان حضرت علی (ع) هستند به‌سوی خود دعوت می‌کند، آن‌ها حاضر به گفتگو با او نمی‌شوند و درخواست او را بی‌پاسخ می‌گذارند. شاهدان می‌گویند، در این هنگام سیدالشهدا (ع) به آن‌ها می‌گوید با اینکه شمر فاسق است، پاسخ او را بدهند و گفت‌وگویش را بپذیرند که قطع‌رحم نکرده باشند. این ۴ برادر وقتی از امان‌نامه مطلع می‌شدند، آن را نپذیرفتند اعلام کردند حاضر به جداشدن از امام حسین (ع) نیستند.


وی تلاش شمر را برای خالی کردن اطراف امام حسین (ع) شکست خورده نامید و در پایان گفت: شمر به دنبال جدا کردن لشکریان سیدالشهدا (ع) از ایشان بود و برای این مهم امان‌نامه را آورد تا حضرت عباس و برداران ایشان را از امام حسین (ع) جدا کند امام حضرت ابوالفضل (ع) جلوی وی ایستاد.

انتهای پیام/


برچسب ها: محرم 1403

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *