گفت‌وگو

الگوبرداری از حضرت ام‌البنین(ع) با عنوان بانویی با بصیرت

7:58 - 06 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۱۴۵۸
الگوبرداری از حضرت ام‌البنین(ع) با عنوان بانویی با بصیرت
یک کارشناس علوم قرآنی حضرت ام‌البنین(ع) را بانویی با بصیرت دانست و شیوه تربیتی ایشان را الگوی ارزنده برای تربیت جامعه خواند.  

یدالله بهتاش در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره جایگاه حضرت ام‌البنین(ع) گفت: این بانوی بزرگ نمونه‌ای از یک زن کامل در اسلام است. نگاهی به زندگی حضرت ام‌البنین(ع) نشان می‌دهد که در عرصه تربیت و عبادت و از مهم‌تر ادب در قبال ائمه معصومین(ع) یک الگو محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: حضرت ام‌البنین(س) فاطمه دختر حزام کلابیه بودند. اجدادش از مردان شجاع و نامدار عرب در منطقه حجاز محسوب می‌شدند، ایشان مادر حضرت عباس(ع) و همسر حضرت علی(ع) بودند. وی یکی از مادران شایسته و برجسته تاریخ اسلام است. این بانوی با فضیلت و آگاه به زمان خویش، از جمله کسانی بودند که از حریم حسینی دفاع و مجلس عزای شهید کربلا را به پا می‌کردند.

بهتاش تاکید کرد: امیرالمومنین علی(ع)، با برادر بزرگوارشان عقیل مشورت کردند تا بعد از شهادت حضرت زهرا(س) همسری از خاندانی شجاع درعرب را به همسری برگزینند، از آنجا که عقیل در شناسایی انساب عرب، تبحر خاصی داشت، پیشنهاد داد تا با فاطمه کلابیه که همان ام‌البنین(ع) است ازدواج کنند. ایشان همسری نمونه بعد از حضرت زهرا برای حضرت علی(ع) محسوب می‌شوند.

وی به صفات و ویژگی‌های فردی حضرت ام‌البنین(ع)  اشاره کرد افزود: ویژگی این بانوی بزرگ شامل فضائل اخلاقی، نیروی تقوا و ایمان و بصیرت است، درعین حال  ایشان معلمی موفق و عالم بودند.این بانوی بزرگ به شایستگی در خانه امامت زندگی کردند و به اتکای معرفتی که به مقام اهل‌بیت(ع) داشتند موفق به کسب جایگاه عالی در بین زنان عالم شدند. حضرت ام‌البنین(ع) فرزندانی چون حضرت ابوالفضل عباس(ع) را در دامن خود پرورش دادند که تا آخرین لحظات زندگی خویش دست از ولایت نکشید.

این کارشناس علوم قرآنی شاخص‌های تربیت صحیح در بین خانواده‌ها را مورد ارزیابی قرارداد و تاکید کرد: تلقین، تقلید، وراثت و محیط چهارعنصر و شاخص مهم در تربیت فرزندان محسوب می‌شود. حضرت ام‌البنین(ع) این عناصر را با هم ادغام کرد و فرزندانی را به جامعه اسلامی اهدا کرد که در عرصه واقعه کربلا نامشان در کنار سیدالشهدا(ع) قرار گرفته است. مراسم خاصی برای این بانوی بزرگ برقرار می‌شود و توسل شکل می‌گیرد، زیرا ایشان مقرب در نزد خداوند محسوب می‌شوند و برای حل مشکلات دنیوی، کارگشا هستند.

وی سبک زندگی حضرت ام‌البنین(س) را مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: معرفت حضرت ام‌البنین(س)، پس از شهادت حضرت علی(ع) با اطاعت از امام حسن(ع) ادامه پیدا کرد. حضرت ام‌البنین(س) مطیع دستورات ایشان بودند و هر کاری در جهت تقویت امامت از دستشان بر می‌آمد، انجام می‌دادند و فرزندان خود را نیز به اطاعت و تبعیت از ایشان تشویق و امر می‌کردند تا از علم و معرفت ایشان کسب فیض کنند و فرزندان خود را نیز به کسب علم و معرفت از ایشان توصیه می‌کردند. در قیام کربلا نیز فرزندانشان را سربازانی در رکاب امام حسین(ع) کردند.

بهتاش بیان  کرد: حضرت ام‌البنین(س) به عنوان یک بانوی مسلمان و متعهد به اصول اسلامی، در تمام حالات زندگی خود همراه حضرت علی(ع) بودند. ایشان بعد از واقعه کربلا نیز با برگزاری روضه در کنار قبرستان بقیع یاد امام حسین(ع) و شهدای کربلا را زنده نگه داشتند. بصیرت حضرت ام‌البنین(ع) یک الگو محسوب می‌شود.

 انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *