فرهنگ تجاوز در ورزش فرانسه به مرز هشدار رسید

9:59 - 23 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۲۹۷۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
فرهنگ تجاوز در ورزش فرانسه به مرز هشدار رسید
ورزشکاران فرانسوی در طول سال‌های گذشته با اتهام‌های بسیاری در زمینه تجاوز و آزار جنسی روبرو بوده‌اند.

خبرگزاری میزان - گزارش‌های مختلفی که طی سال‌های گذشته منتشر شده، نشان می‌دهد که فرهنگ تجاوز در ورزش فرانسه ریشه دوانده است.

دادستانی آرژانتین می‌گوید که ۲ بازیکن فرانسوی راگبی به تجاوز شدید به یک زن پس از یک مسابقه در آرژانتین متهم شده‌اند.

تازه‌ترین مورد سوءاستفاده جنسی در حوزه ورزشی فرانسه

هوگو اورادو ۲۰ ساله و اسکار ژگو ۲۱ ساله متهم به تجاوز به یک زن ۳۹ ساله پس از مسابقه راگبی میان فرانسه و آرژانتین در چند روز قبل هستند.

قربانی می‌گوید که این ۲ بازیکن فرانسوی بار‌ها به او تجاوز کرده و او را مورد ضرب‌وشتم شدید قرار دادند. 

این ۲ بازیکن تیم فرانسه مدعی بی‌گناهی شده‌اند؛ آن‌ها حاضر به اعتراف در دادگاه نشده و تا زمان پایان تحقیقات در بازداشت خواهند بود. 

قربانی می‌گوید که تجاوز در هتل دیپلماتیک، جایی که بازیکنان و کارکنان تیم فرانسه به‌عنوان بخشی از تور آمریکای جنوبی در آنجا اقامت داشتند، رخ داد.

البته این تنها رسوایی جنسی در بخش ورزشی فرانسه نبوده و این حوزه بار‌ها شاهد خبر‌هایی از این دست بوده است.

وزیر ورزش فرانسه در اوایل فروردین اذعان کرده بود که بیش از ۳۰۰ مربی، معلم و مقام ورزشی فرانسوی به سوءاستفاده جنسی یا سرپوش گذاشتن بر این تخلف‌ها در سال ۲۰۲۳ متهم شدند.

فرهنگ تجاوز و آزار جنسی در ورزش فرانسه

سارا ابیتبول، قهرمان فرانسوی رشته اسکیت ۴ سال قبل در کتابی گفته بود که در دوران نوجوانی از سوی مربی خود مورد تجاوز جنسی قرار گرفت؛ از آن زمان دولت فرانسه تلاشی سراسری برای کشف و مبارزه با خشونت جنسی در ورزش آغاز کرد، اما این تحقیق تاثیر بسزایی در کاهش جرایم جنسی نداشته است.

براساس گزارش‌ها، از سال ۲۰۲۰ تاکنون حدود هزار و ۳۰۰ شکایت در زمینه اتهام‌های جنسی علیه مربی‌ها، مسئولان ورزشی و و رزشکار‌های فرانسوی ثبت شده است. از این تعداد، ۱۸۶ مورد با پیگرد کیفری و ۶۲۴ مورد با ممنوعیت موقت یا دائم فعالیت ورزشی مواجه شده‌اند. 

آملی اودئا کاسترا، وزیر ورزش فرانسه آخرین گزارش سالانه در مورد تحقیقات سراسری را اوایل فروردین ۱۴۰۳ در یک کنفرانس خبری در پاریس ارائه کرده بود. او گفته بود که بیشتر قربانیان، یعنی ۸۱ درصد، زن و دختر بودند. همچنین بیشتر متهامن (۹۰ درصد) مردان بودند.

موارد مطرح شده سوء‌استفاده‌های جنسی شامل تجاوز جنسی، آزار و اذیت یا سایر خشونت‌ها بود. این موارد سوءاستفاده در سراسر کشور و در کل بخش ورزش، در مجموع ۴۵ فدراسیون ورزشی را هدف قرار داده است.

براساس آمارها، در سال ۲۰۲۳ شکایت علیه ۳۷۷ نفر از افراد دخیل در ورزش فرانسه ثبت شده بود. از میان مظنونان سوءاستفاده یا پوشش آن، ۲۹۳ نفر مربی و معلم و ۱۵ نفر مسئول ورزشی بودند.

آزار جنسی و خشونت علیه زنان در فرانسه

بسیاری از زنان در آذر ۱۴۰۲ در خیابان‌های پاریس و دیگر شهر‌های فرانسه تظاهرات برپا کرده و تابلو‌هایی را حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده بود: «هر ۶ دقیقه یک مورد تجاوز در فرانسه» و «از دختران خود محافظت کنید، پسران خود را آموزش دهید»

لئونور مونوری، ۲۲ ساله، در حالی که در شهر شرقی استراسبورگ راهپیمایی کرد، گفت که سیستم قضایی فرانسه برای مقابله موثر با این پدیده نیاز به تغییر دارد.

او گفت: اثبات خشونت جنسی دشوار است، بسیاری از پرونده‌ها رد می‌شوند، سیستم قضایی برای رسیدگی به این موضوع مناسب نیست.

این تظاهرات در حالی برگزار شد که فرانسه علاوه بر خشونت و آزار جنسی علیه زنان، در زمینه قتل زنان نیز آمار بسیار بالایی را در میان کشور‌های اروپایی دارد؛ بیش از ۱۲۰ زن در سال ۲۰۲۳ به دلیل جنسیت خود در این کشور به قتل رسیدند.

همچنین گزارشی که از سوی وزارت کشور فرانسه منتشر شده نشان می‌دهد که تعداد زنان کشته شده از سوی همسر یا همسر سابق خود در فرانسه در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲۰ نفر بوده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *