وضعیت اضطراری مهاجران در مدیترانه

15:42 - 20 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۲۷۱۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
وضعیت اضطراری مهاجران در مدیترانه
کشور‌های اتحادیه اروپا در سال‌های گذشته به جای تمرکز بر نجات جان مهاجران گرفتار شده در دریا، محدود کردن مسیر‌های ایمن و بازدارندگی را در دستور کار خود قرار داده است.

خبرگزاری میزان - موسسه خیریه Sea-Eye اعلام کرد که ۵ بار در ۲۴ ساعت به قایق‌های مهاجران امدادرسانی کرده که نشان دهنده وضعیت اضطراری در دریای مدیترانه است.

کشتی Sea-Eye ۴ با همراهی ۲ کشتی دیگر بین یکشنبه تا دوشنبه (۱۷ و ۱۸ تیر) حدود ۲۳۰ نفر از جمله یک مادر و نوزادش را نجات داد.

این موسسه خیریه در بیانیه‌ای گفت: ۵ عملیات نجات در ۲۴ ساعت؛ این وضعیت اضطراری در حال حاضر در دریای مدیترانه را نشان می‌دهد و این مهم است که ما برای نجات جان افراد آنجا هستیم.

این موسسه گفت که پس از انتقال تعدادی از مهاجران به یک کشتی گارد ساحلی ایتالیا، حدود ۱۷۰ نفر دیگر را به بندر تعیین شده در جنوا، در شمال ایتالیا منتقل کرد. 

ائتلاف جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا از زمان به قدرت رسیدن در اکتبر ۲۰۲۲، به دنبال جلوگیری از ورود قایق‌های مهاجران به ایتالیا از شمال آفریقا بوده است.

دولت ایتالیا همواره گروه‌های امدادرسانی را به‌عنوان یک عامل کشش برای مهاجران متهم می‌کند. 

مسیر مرگ‌بار مدیترانه 

مدیترانه مرکزی (منطقه بین شمال آفریقا و ایتالیا و مالت) مرگ‌بارترین مسیر مهاجرت شناخته شده در جهان است که ۸۰ درصد از مرگ‌ومیر و ناپدید شدن در دریای مدیترانه را به خود اختصاص داده است.

اِن‌آرسی در مقاله‌ای درباره این مسیر خطرناک، نوشت: مسیر مدیترانه مرکزی برای مدت طولانی مرگ‌بارترین مسیر مهاجرت در جهان بوده است.

پناهجویان در راه رسیدن به اروپا جان خود را از دست می‌دهند، زیرا عملا هیچ راه امنی برای آن‌ها در جهت رسیدن به امنیت و حفاظت وجود ندارد.

همه مردم حق درخواست پناهندگی و بررسی فردی درخواست‌های پناهندگی خود را براساس با کنوانسیون پناهندگان و منشور حقوق اساسی اتحادیه اروپا، دارند. کنوانسیون پناهندگان به صراحت به رسمیت می‌شناسد که پناهندگان ممکن است مجبور شوند به‌طور نامنظم وارد یک کشور برای دریافت حمایت شوند.

علاوه بر جنگ و درگیری، بلایا و تغییر‌های آب‌وهوایی به‌طور فزاینده‌ای محرکی برای سفر پناهجویان هستند، زیرا برخی مناطق غیرقابل زندگی می‌شوند و معیشت سنتی دیگر پایدار نیست. این نیز یکی از دلایلی است که بسیاری از مردم شمال آفریقا به دنبال مهاجرت هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *