حرکت اجباری قایق‌های مرگ در اقیانوس اطلس

8:00 - 16 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۸۵۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
حرکت اجباری قایق‌های مرگ در اقیانوس اطلس
سختگیرانه‌تر شدن سیاست‌های ضدمهاجرتی اروپایی‌ها، مهاجران عمدتا آفریقایی را ناچار به حرکت در مسیر بسیار مخاطره‌آمیز اقیانوس اطلس کرده است.

خبرگزاری میزان – براساس جدیدترین گزارش‌ها، درپی واژگونی یک قایق حامل مهاجران در سواحل موریتانی دست‌کم ۸۹ مهاجر جان باختند

به گزارش گاردین، مرگ‌بار شدن مسیر مهاجرتی مدیترانه درپی اعمال سیاست‌های ضد مهاجرتی سختگیرانه کشور‌های اروپایی و همکاری کشور‌های آفریقایی با اجرای سیاست‌های یادشده، سبب شد تا مهاجران پا در مسیر خطرناک اقیانوس اطلس بگذارند.

براساس اعلام خبرگزاری دولتی موریتانی، در روز اول جولای ۲۰۲۴ (۱۱ تیر ۱۴۰۳)، دست‌کم ۸۹ مهاجر بر اثر واژگونی قایق در چهار کیلومتری شهر ندیاگو، یک ایالت در جنوب غربی موریتانی جان خود را از دست دادند.

ده‌ها سرنشین دیگر این قایق که عازم اروپا بودند، همچنان ناپدید هستند؛ ضمن اینکه ۹ نفر از سرنشین‌های این قایق از جمله یک دختر پنج ساله نجات یافتند.

براساس گزارش‌های منتشر شده به نقل از بازماندگان قایق حادثه‌دیده، این قایق از مرز سنگال و گامبیا با ۱۷۰ مسافر به سمت اروپا حرکت کرده بود؛ این آمار، شمار مهاجران ناپدید شده را به ۷۲ نفر می‌رساند.

مسیر اقیانوس اطلس به دلیل جریان‌های قوی آب بسیار خطرناک است؛ به‌طوری که مهاجران در قایق‌های پر مسافر و اغلب مستهلک حتی بدون آب آشامیدنی کافی سفر می‌کنند.

دلیل روی آوردن مهاجران به حرکت در مسیر مخاطره‌آمیز افزایش سختگیری‌های اروپا در مسیر مهاجرت از دریای مدیترانه است.

جزایر قناری اسپانیا در ۱۰۰ کیلومتری سواحل شمالی آفریقا، نزدیک‌ترین مقصد برای مهاجران است، اما بسیاری از قایق‌ها (اغلب کشتی‌های چوبی طولانی که به نام پیروگ شناخته می‌شوند) از فاصله بسیار دورتری از مراکش، صحرای غربی، موریتانی، گامبیا و سنگال حرکت می‌کنند.

براساس اعلام یک موسسه خیریه اسپانیایی، بیش از ۵ هزار مهاجر در پنج ماه اول سال جاری در تلاش برای رسیدن به اسپانیا از طریق دریا جان خود را از دست دادند؛ این رقم معادل مرگ ۳۳ مهاجر در روز است.

این بالاترین تعداد روزانه مرگ‌و‌میر مهاجران از زمان شروع جمع‌آوری ارقام در سال ۲۰۰۷ است که بیشتر این مرگ‌ومیر‌ها در مسیر اقیانوس اطلس بوده‌اند.

انتهای پیام/


برچسب ها: مرگ مهاجران

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *