مرادی: مشکل چیدمان داوری در فوتبال ما همواره وجود داشته/ هیچ اطلاعاتی مبنی بر فساد هیچ داوری به ما اعلام نشده

15:21 - 20 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۲۷۰۹
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
مرادی: مشکل چیدمان داوری در فوتبال ما همواره وجود داشته/ هیچ اطلاعاتی مبنی بر فساد هیچ داوری به ما اعلام نشده
رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال گفت: برنامه‌های صداوسیما وظیفه تشخیص امورات داوری را ندارند و لازم است در این زمینه بیش‌تر فعالیت کنیم و خودمان در قالب تحلیل داوری مسابقات به صورت ویدیویی از طرف فدراسیون وارد شویم و جنبه رسمی بگیرد.

خبرگزاری میزان - دانیال مرادی، رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال در نشست خبری خود اظهار داشت: ارتقاء داوری فوتبال با مهدی تاج و ارتباطات و کرسی‌های بین‌المللی وی بهتر شکل خواهد گرفت. سعی ما بر این است که تا حد ممکن بازی‌های لیگ برتر به جهت شائبه‌های داوری هم‌زمان نباشد.

وی ادامه داد: کمیته داوران متشکل از افراد بازنشسته داوری است که سیاست‌گذار داوری هر کشور براساس پارامتر‌ها هستند. در کنار کمیته داوران یک بخش اداری داریم که تمام امور اجرایی را عهده‌دار است که آن دپارتمان داوری و زیرنظر مستقیم دبیرکل است. یعنی تصمیم‌ساز همان کمیته داوران است و اجرا کننده آن دپارتمان داوری است که متشکل از کارمندان تمام وقت فدراسیون فوتبال است.

رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال گفت: مشکل چیدمان داوری در فوتبال ما همواره وجود داشته است. خداراشکر از زمانی که تعامل میان کمیته و دپارتمان به وجود آمد در این زمینه مشکلی نداشتیم. تعداد داوران لیگ برتر فوتبال ما ۹۲ نفر است و یکی از چالش‌های مهم ما در هر سال انتخاب داوران بین‌المللی و معارفه آن‌ها به مراجع بالادستی در فوتبال است.

مرادی تصریح کرد: طرح و برنامه توسعه داوری در سال ۱۴۰۳ به وسعت که شامل ویژگی‌های اقلیمی و جمعیت و تنوع که شامل زبانی، فرهنگی، مذهبی، فوتبال خیزی و پیشینه آن استان است، پیگیری می‌شود. کشور را به هشت منطقه تقسیم کرده‌ایم و هر منطقه سراستعداد ملی دارد و ان‌شاالله می‌توانیم یک جوانگرایی عظیم از داوران بادانش و خبره در کشور داشته باشیم و همت ۳۲ استان ورزشی را می‌طلبد.

وی افزود: با تمام احترامی که برای کارشناسان عزیز داوری تلویزیون قائل هستم، اما ملاک کار ما برای ارزیابی اشتباهات داوری، کارگروه تحلیل هفتگی داوری است و برنامه‌های صداوسیما وظیفه تشخیص امورات داوری را ندارند. لازم است در این زمینه بیش‌تر فعالیت کنیم و خودمان در قالب تحلیل داوری مسابقات به صورت ویدیویی از طرف فدراسیون وارد شویم و جنبه رسمی بگیرد.

رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال گفت: اگر فسادی در فوتبال وجود داشته باید تلاش کنیم لکه‌ها را پاک کنیم و در راستای فوتبال پاک تلاش کنیم و خالص‌سازی را از اول کارمان شروع کردیم. در رابطه با هیچ داوری به صورت مستقیم هیچ اطلاعاتی مبنی بر فساد نداریم و اگر به ما اعلام شود شخصی تخلف کرده به جد با آن برخورد خواهیم کرد، اما مجدداً تأکید می‌کنم تاکنون از سوی نهاد‌های قضایی اسمی به ما اعلام رسمی نشده است.

مرادی در ادامه بیان کرد: سیستم کمک داور ویدیویی اشتباهات داوری را کم‌تر می‌کند، اما صفر نمی‌کند، زیرا داوران ما انسان هستند و هوش مصنوعی نیستند و احتمال درصدی خطا وجود دارد. سیستم‌های تلفنی داوران VAR قطعاً برای جلوگیری از فساد رصد خواهد شد. به هیچ وجه اعضاء کمیته داوران و فدراسیون فوتبال حق اظهار نظر و کارشناسی داوری در صداوسیما را ندارند و این موضوعی که گفتم کلی است و برای همه است و قصد اشاره به نام افراد ندارم!

وی ادامه داد: افزایش دستمزد داوری منوط به جلسه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال است و در سال جدید این اتفاق رخ خواهد داد، اما درصد رشد آن فعلاً مشخص نیست. مکالمه بین داوران و داخل زمین از نظر قانون جهانی فیفا محرمانه است و هیچکس به آن دسترسی ندارد و دسترسی به آن غیرقانونی است و مجوزش صرفاً از سوی فیفا صادر می‌شود و جزئیات مکالمه در صورت رخ دادن تخلف بررسی و بازبینی می‌شود.

رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال گفت: مهسا قربانی به عنوان اولین داور بین‌المللی به مسابقات زیر ۲۰ سال مردان کافا که اتفاقاً از VAR استفاده می‌شود اعزام شد و این اتفاق بسیار مثبت است. یکی از مواردی که باعث شد در گذشته قربانی به جام جهانی اعزام نشود عدم قضاوت در مسابقات مردان بود که خداراشکر این اتفاق در نهایت برای وی رخ داد. این که در داخل کشور داوران خانم در مسابقات آقایان قضاوت کنند، یک مقوله جداست و نیاز به اجازه مسئولان دارد، اما ما دوست داریم این اتفاق رخ دهد و راضی هستیم داوران خانم در لیگ مردان باشند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *