سهم شرکت‌های اروپایی در نسل‌کشی مردم غزه

14:38 - 19 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۲۴۹۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سهم شرکت‌های اروپایی در نسل‌کشی مردم غزه
اتحادیه اروپا به صادرات تسلیحات به رژیم صهیونیستی و تامین بودجه برای نهاد‌های مختلف این رژیم ادامه می‌دهد.

خبرگزاری میزان - کارشناسان معتقدند که کشور‌های عضو اتحادیه اروپا یکی از حامیان اصلی رژیم صهیونیستی هستند. 

۹ ماه از آغاز جنگ نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه غزه می‌گذرد؛ جنگی که تاکنون به شهادت بیش از ۳۸ هزار فلسطینی، مجروح شدن بیش از ۸۶ هزار نفر و آواره شدن بیش از ۱.۹ میلیون نفر منجر شده است. 

الجزیره در گزارشی می‌نویسد که سران اروپایی باوجود محکومیت‌های مکرر ظاهری، برای جلوگیری از نسل‌کشی مردم غزه کاری انجام نداده‌اند. بدتر از آن، بسیاری از همین کشور‌های اروپایی همچنان از نظر اقتصادی و نظامی در کنار رژیم صهیونیستی می‌ایستند.

از آنجایی که آمریکا به‌عنوان بزرگترین حامی ماشین جنگی رژیم صهیونیستی در نظر گرفته می‌شود، حمایت اروپا کوچک نشان داده می‌شود. 

با این حال، نگاه دقیق‌تر به میزان کمک‌های مالی و نظامی اروپا به رژیم صهیونیستی، همدستی اتحادیه اروپا در ادامه نسل‌کشی در غزه و جنایت‌های مختلف را در کرانه باختری اشغالی آشکار می‌کند. 

تامین سلاح‌های مورد استفاده برای نسل‌کشی

اتحادیه اروپا پس از آمریکا دومین تامین‌کننده تسلیحات برای رژیم صهیونیستی است. براساس ارقام پایگاه داده سرویس اقدام خارجی اروپا، بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، کشور‌های عضو اتحادیه اروپا تسلیحاتی به ارزش ۱.۷۶ میلیارد یورو (۱.۹ میلیارد دلار) به رژیم صهیونیستی فروخته‌اند. 

اروپا حتی پس از اینکه دادگاه بین‌المللی دادگستری در ماه ژانویه (بهمن) یک حکم موقت مبنی بر اینکه ارتش رژیم صهیونیستی مرتکب نسل‌کشی می‌شود، به صادرات اسلحه به این رژیم ادامه داد. 

اتحادیه اروپا دارای سیستمی برای اجرای تحریم‌های تسلیحاتی است، اما از اعمال این نوع تحریم‌ها خودداری می‌کند. 

برخی از کشور‌های اتحادیه اروپا از جمله ایتالیا، هلند، اسپانیا و منطقه والونیا بلژیک، اعلام کردند که انتقال تسلیحات به رژیم صهیونیستی را متوقف خواهند کرد. اما برخی از این اظهارات با اقدام‌های به‌موقع پیگیری نشد، یا زمانی که انجام شد، به تعلیق موقت یا جزئی انتقال تسلیحات تبدیل شد که بسیار کمتر از یک تحریم کامل تسلیحاتی علیه رژیم صهیونیستی بود.

براساس گزارش موسسه سیپری، آلمان با اختلاف بزرگترین تامین کننده اروپایی اشغالگران است. این کشور ۳۰ درصد از تسلیحات رژیم صهیونیستی را بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ تامین کرده است.

صادرات آلمان به رژیم صهیونیستی در سال گذشته ۱۰ برابر شده و از ۳۲.۳ میلیون یورو (۳۵ میلیون دلار) به ۳۲۶.۵ میلیون یورو (۳۵۴ میلیون دلار) رسیده است. همچنین بیشتر مجوز‌های فروش پس از ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) اعطا شده است. 

براساس داده‌های اتحادیه اروپا، بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ تامین‌کنندگان بزرگ اروپایی دیگری نیز به رژیم صهیونیستی سلاح تحویل داده‌اند. رومانی مجوز فروش تسلیحات به ارزش ۳۱۴.۹ میلیون یورو، ایتالیا با ۹۰.۳۰ میلیون یورو (۹۸ میلیون دلار)، جمهوری چک با ۸۱.۵۵ میلیون یورو (۸۸.۳ میلیون دلار) و اسپانیا با ۶۲.۹ میلیون یورو (۶۸.۱ میلیون دلار) صادر کرده‌اند.

علاوه بر تامین مستقیم رژیم صهیونیستی، تسلیحات اتحادیه اروپا اغلب به‌طور غیرمستقیم از طریق آمریکا به اراضی اشغالی صادر می‌شود. اگرچه صادرات تسلیحات مشمول قرارداد‌های کاربر نهایی (قراردادی که دریافت کننده نهایی از تسلیحات در آن قید شده) است، اما آمریکا از پیروی از این شرط سرباز می‌زند و کشور‌های اتحادیه اروپا بر اجرای آن پافشاری نمی‌کنند.

این موضوع ردیابی میزان کامل صادرات تسلیحات و قطعات اتحادیه اروپا به آمریکا که در نهایت به دست رژیم صهیونیستی می‌رسد، را غیرممکن می‌کند.

کارشناسان می‌گویند که صادرات نظامی شناخته شده اتحادیه اروپا به رژیم صهیونیستی می‌تواند مستقیما با نسل‌کشی در غزه مرتبط باشد. 

شرکت‌های اروپایی سهیم در نسل‌کشی مردم غزه

تانک‌های مرکاوا رژیم صهیونیستی که از زمان آغاز تهاجم زمینی در اواخر اکتبر در غزه فعالیت می‌کنند، از قطعات موتور ساخت یک شرکت آلمانی MTU (یکی از شرکت‌های تابعه رولزرویس) استفاده می‌کنند. در همین حال، که ناو‌های ساخت آلمان در آب‌های اطراف نوار محاصره شده فعال بوده‌اند.

شرکت انگلیسی BAE Systems با همکاری شرکت آلمانی راین متال، توپخانه‌های خودکششی M۱۰۹ را تولید می‌کند که برای گلوله‌باران مناطق پرجمعیت غزه استفاده می‌شود.

عفو بین‌الملل شواهدی پیدا کرده است که نشان می‌دهد این سلاح‌های توپخانه از مهمات حاوی فسفر سفید نیز استفاده می‌کنند که می‌تواند پوست را تا استخوان بسوزاند و باعث اختلال در عملکرد اعضای بدن شود. 

در همین حال، جت‌های جنگنده اف-۳۵ ساخت آمریکا که برای بمباران غزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، متکی به قطعات اروپایی هستند و دست‌کم ۲۵ درصد قطعات یدکی آن مستقیما از اروپا به اراضی اشغالی صادر می‌شود.

بودجه عمومی اروپا برای تسلیحات رژیم صهیونیستی

کشور‌های اروپایی نه تنها در بحبوحه اجماع فزاینده بین‌المللی، مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی در حال نسل‌کشی در غزه است، سلاح به اراضی اشغالی صادر می‌کنند، بلکه بودجه عمومی را برای حمایت از تولیدکنندگان اسلحه که این تسلیحات را تولید می‌کنند، خرج می‌کنند.

یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که پول مالیات‌دهندگان اروپایی به میزان ۴۲۶ میلیون یورو (۴۶۱.۷ میلیون دلار) در حال حاضر به شرکت‌هایی کمک مالی می‌کند که رژیم صهیونیستی را مسلح می‌کنند.

شرکت آلمانی راین متال که گلوله‌های تانک را به اراضی اشغالی صادر می‌کند، بیش از ۱۶۹ میلیون یورو (۱۸۳ میلیون دلار) از بودجه عمومی اروپا دریافت کرده است. همچنین شرکت فنلاندی-نروژی نامو که راکت‌انداز‌های آن به اراضی اشغالی صادر می‌شود، بیش از ۱۲۳ میلیون یورو (۱۳۳ میلیون دلار) دریافت کرده است. 

بودجه عمومی اروپا نیز برای تامین مالی پروژه‌های امنیتی و دفاعی که به نفع ماشین جنگی رژیم صهیونیستی است، مصرف می‌شود. ۸۴ نهاد صهیونیستی از سال ۲۰۰۸ تاکنون ۶۹.۳۹ میلیون یورو (۷۵ میلیون دلار) از مجموع ۱۳۲ پروژه امنیتی دریافت کرده‌اند. 

وزارت امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با وجود نقض سیستماتیک حقوق بشر فلسطینی‌ها برای چندین دهه، در بیشتر پروژه‌های امنیتی با بودجه اتحادیه اروپا مشارکت داشته است.

علاوه بر این، بسیاری از تولید دانشی که در توسعه ابزار‌های جنگ دیجیتال رژیم صهیونیستی که در حال حاضر در غزه مستقر هستند، استفاده شده، احتمالا در دانشگاه‌هایی که از بودجه تحقیقاتی اروپا بهره می‌برند، تکمیل شده است. 

کشور‌های اتحادیه اروپا پس از ۷ اکتبر به تعامل با شرکت‌های اسلحه‌سازی رژیم صهیونیستی ادامه دادند. 

این واقعیت که پول عمومی اروپا به شرکت‌های تسلیحاتی و سایر نهاد‌های دخیل در حمله رژیم صهیونیستی به غزه هدایت می‌شود، در واقع به این معنی است که اتحادیه اروپا در حال تامین مالی یک نسل‌کشی است. 

اتحادیه اروپا با وجود تمام ادعاهایش در مورد حقوق بشر و حاکمیت قانون، در پاسخ به جنگ نسل‌کشی اشغالگران علیه غزه نتوانسته است از هیچ یک از این ۲ موضوع حمایت کند و اعتبار و مشروعیت آن از بین رفته است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *