خشونت‌های نژادی و جنسیتی علیه زنان باحجاب در غرب

11:03 - 19 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۲۴۰۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
خشونت‌های نژادی و جنسیتی علیه زنان باحجاب در غرب
مسلمانان در کشور‌های غربی همواره هدف خشونت و اسلام‌ستیزی سیستماتیک قرار دارند و این موضوع هشدار کارشناسان را در پی داشته است.

خبرگزاری میزان - زنان مسلمان باحجاب در کشور‌های غربی اشکال منحصر به فرد و نرخ فزاینده‌ای از خشونت و تبعیض مبتنی بر جنسیت و نژاد را تجربه می‌کنند.

خشونت آشکار علیه دختران و زنان باحجاب توجه جهانی را به خود جلب کرده است؛ این نوع خشونت به‌تازگی در حمله‌های خشونت‌آمیز به زنان باحجاب کانادا، از جمله در آلبرتا و قتل‌های هولناک خانواده افضل در شهر لندن ایالت انتاریو مشهود است. 

خشونت علیه زنان و دختران باحجاب اغلب در ستم ساختاری، از جمله اسلام‌ستیزی جنسیتی و برتری‌طلبی سفیدپوستان قرار دارد. 

اسلام‌ستیزی در غرب

کانورسیشن در گزارشی می‌نویسد: واژه اسلام‌ستیزی اغلب به شیوه‌های مختلفی مورد استفاده و درک قرار گرفته است. برخی استدلال کرده‌اند که اصطلاح نژادپرستی ضد مسلمانان، به جای اصطلاح اسلام‌ستیزی، ماهیت سیستماتیک نفرت و خشونت ضد مسلمانان را بهتر دربرمی‌گیرد.

جاسمین زین، جامعه شناس و محقق مطالعات مسلمان، بیان می‌کند که اسلام‌ستیزی در کانادا از شبکه‌ها و صنایع ظالمانه سیستماتیک تشکیل شده که هم از سوی نژادپرستی ضد مسلمانان تقویت شده و هم به آن دامن می‌زنند. زین توضیح می‌دهد صنعتی که در پشت ایجاد نفرت ضد مسلمانان است، اسلام‌ستیزی را از سایر اشکال ظلم متمایز می‌کند.

اسلام‌ستیزی جنسیتی

اسلام‌ستیزی و نژادپرستی ضد مسلمانان بخشی از ساختار کشور‌های غربی، از جمله کاناداست. منتقدان قوانینی مانند لایحه ۲۱ در کبک (ممنوعیت استفاده کارمندان عمومی از نماد‌های مذهبی) و اقدام‌های مشابه در فرانسه استدلال کرده‌اند که زنان مسلمانی که حجاب دارند بیشترین آسیب را می‌بینند. 

حمله‌های خشونت‌آمیز نشان می‌دهد که چگونه نژادپرستی ضد مسلمانان اغلب در پیوندی از نژادپرستی ضد سیاه‌پوستان، بیگانه‌هراسی، برتری‌طلبی نژاد سفیدپوست و مردسالاری قرار می‌گیرد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که خشونت ضد مسلمانان اغلب متوجه دختران و زنان باحجاب است.

آنا کارولینا آنتونز، کارشناس مطالعه‌های جنسیتی، تاکید می‌کند که سوگیری و پرخاشگری‌ها مانع احساس تعلق مثبت در بین دانش‌آموزان باحجاب شده و بر موفقیت تحصیلی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که احساس‌های ضد مسلمانان در مدارس کشور‌های غربی، از جمله کانادا بر تجربیات روزمره دختران مسلمان تاثیر می‌گذارد و به قطع ارتباط با جامعه مدرسه منجر می‌شود.

دختران و زنان مسلمان همچنان در خط مقدم مبارزه با اسلام‌ستیزی و خشونت ضد مسلمانان قرار دارند؛ متاسفانه آن‌ها جزو اهداف اولیه خشونت هستند.

اسلام‌ستیزی در کانادا

گزارش‌ها نشان می‌دهند که بسیاری از اعضای جوامع مسلمان کانادا نیز در مورد توانایی خود برای اعمال علنی آزادی‌های مدنی خود، از جمله آزادی بیان، تجمع و بیان در مورد موضوع حقوق بشر فلسطینی با سختی‌ها و نگرانی‌های مداوم مواجه بوده‌اند.

مسلمانان کانادا طی ماه‌های گذشته نگرانی‌های فزاینده خود را در مورد افزایش واکنش‌های ضد مسلمانان، ضد فلسطینی و ضد عرب به اشتراک گذاشته‌اند. آن‌ها می‌گویند که با از دست دادن درآمد، تهدید شغل فعلی یا آینده، آزار و اذیت، خشونت، خرابکاری و محرومیت مواجه شده‌اند.

مسلمانان کانادا در چندین اقدام هولناک خشونت‌آمیز و تروریستی که در این کشور رخ داد، از سوی کسانی که دارای دیدگاه‌های اسلام‌ستیزانه بودند، کشته شدند. کانادا با داشتن بیشترین تعداد حمله‌های هدفمند مرگ‌بار علیه مسلمانان مرگ‌بارترین کشور گروه ۷ برای آن‌ها است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *