تکلیف برگه‌های اخذ رای بعد از انتخابات ریاست جمهوری چه می‌شود؟

12:45 - 13 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۴۵۰
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
تکلیف برگه‌های اخذ رای بعد از انتخابات ریاست جمهوری چه می‌شود؟
قانون انتخابات ریاست‌جمهوری و آیین‌نامه اجرایی آن، ترتیب قانونی برای تعرفه‌ها و اوراق اخذ رأی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص کرده است.

خبرگزاری میزان - انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در ایران هشتم تیرماه برگزار شد و به جهت عدم کسب اکثریت مطلق آرا توسط نامزدها، این انتخابات به مرحله دوم کشیده شد.

 اخذ رأی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳، بر روی برگه‌های کاغذی که تعرفه یا اوراق اخذ رأی نامیده می‌شود، انجام می‌شود.

اما تکلیف میلیون‌ها برگه اخذ رأی بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران چه می‌شود و قانون چه ترتیبی برای آن اتخاذ کرده است؟

امحای تعرفه و اوراق رأی پس از تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری

به موجب قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، پس از وصول امضای نظریه شورای نگهبان مبنی بر خاتمه انتخابات و امضای حکم ریاست‌جمهوری توسط مقام معظم رهبری، وزارت کشور دستور امحای تعرفه و اوراق رأی را صادر خواهد کرد.

ماده ۱۷ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری در این رابطه مقرر می‌دارد: وزارت کشور پس از وصول نظریه شورای نگهبان مبنی بر خاتمه انتخابات و امضای حکم ریاست جمهوری توسط مقام رهبری دستور امحای تعرفه و اوراق رأی را صادر خواهد نمود.

فرآیند نگهداری تا امحای اوراق اخذ رأی در انتخابات ریاست‌جمهوری

به موجب بند ۵ ماده ۳۱ آیین‌نامه اجرایی قانون انتخابات ریاست‌جمهوری (الحاقی ۰۱ˏ۰۲ˏ۱۳۷۲)، پس از اتمام کار قرائت و شمارش آرا و به دست آمدن نتیجه کلی اخذ رای شهرستان، درب یا درب‌های محل نگهداری صندوق‌های رأی مسدود و با مهر انتخابات و مهر هیئت نظارت لاک و مهر می‌شود و بلافاصله جعبه‌های محتوی تعرفه‌ها نیز به منظور استخراج آمار و اطلاعات مورد نیاز مندرج در آن‌ها تحویل اپراتور می‌شود و پس از پایان کار درب یا درب‌های محل نگهداری صندوق‌ها باز و پس از قرار دادن جعبه‌های محتوی تعرفه لاک و مهر شده در آن، درب محل نگهداری صندوق‌ها و جعبه‌های محتوی تعرفه بسته و لاک و مهر می‌شود. 

طبق تبصره (الحاقی ۰۱ˏ۰۲ˏ۱۳۷۲) ماده فوق، درب محل نگهداری صندوق‌های رأی تا زمان وصول دستور امحای اوراق انتخاباتی باز نخواهد شد مگر در صورت نیاز، به تشخیص هیئت‌های اجرایی و نظارت شهرستان و یا دستور وزارت کشور و با حضور هر دو هیئت اجرایی و نظارت شهرستان که پس از رفع نیاز مجددا درب یا درب‌های محل نگهداری بسته و به ترتیب قبل لاک و مهر می‌شود. 

ماده ۴۱ این آیین‌نامه مقرر داشته است: فرمانداران سراسر کشور پس از وصول دستور وزارت کشور مبنی بر امحاء آراء و اوراق انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور اعضاء هیئت اجرایی و حتی‌الامکان هیئت نظارت بر انتخابات شهرستان نسبت به امحاء آراء و اوراق مصرف شده انتخابات شهرستان به نحو مقتضی اقدام و مراتب را صورت‌جلسه و دو نسخه آن را به ستاد انتخابات کشور ارسال می‌دارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *