دوره چهارساله رئیس جمهور منتخب از چه زمانی آغاز می‌شود؟

9:28 - 12 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۱۱۳
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
دوره چهارساله رئیس جمهور منتخب از چه زمانی آغاز می‌شود؟
دوره ریاست‌جمهوری در ایران چهار سال است که این دوره پس از برگزاری انتخابات و مشخص شدن رئیس‌جمهور منتخب، با طی مراحل قانونی آغاز می‌شود.

خبرگزاری میزان - چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، جمعه هشتم تیرماه برگزار شد. با توجه به اینکه هیچ کدام از چهار نامزد نهایی نتوانست اکثریت مطلق آرای مأخوذه را به دست آورد، انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ به دور دوم کشیده شد و به این ترتیب جمعه ۱۵ تیرماه مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری برای تشکیل دولت چهاردهم برگزار می‌شود.

اما این سوال وجود دارد که پس از اعلام قطعی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری و تایید شورای نگهبان، دوره چهارساله رئیس‌جمهور دولت چهاردهم از چه زمانی رسما و قانونا آغاز می‌شود؟

زمان شروع دوره چهارساله ریاست جمهوری

طبق قانون، دوره ریاست‌جمهوری در ایران چهار سال است که این دوره پس از برگزاری انتخابات و مشخص شدن رئیس‌جمهور منتخب، پس از تنفیذ اعتبارنامه از سوی مقام معظم رهبری آغاز می‌شود.

اعتبارنامه رئیس‌جمهور منتخب از سوی شورای نگهبان تهیه می‌شود و پس از امضای اعضای شورای نگهبان به مقام رهبری تقدیم می‌شود.

طبق قانون یک نسخه از این اعتبارنامه به وزارت کشور ارسال می‌شود و وزارت کشور پس از وصول آن، رئیس‌جمهور منتخب را به رهبر معظم انقلاب جهت تنفیذ حکم، معرفی می‌کند.

در این زمینه ماده ۱ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، مقرر می‌دارد: دوره ریاست‌جمهوری اسلامی ایران ۴ سال است و این دوره از تاریخ تنفیذ اعتبارنامه به وسیله مقام رهبری آغاز می‌شود.

ماده ۲ قانون فوق نیز مقرر داشته است: اعتبارنامه رئیس‌جمهور توسط شورای نگهبان تهیه و به حضور مقام رهبری تقدیم می‌شود.

بر اساس ماده ۸۳ این قانون، وزیر کشور پس از وصول اعتبارنامه از شورای نگهبان، رئیس‌جمهور منتخب را به حضور رهبر یا شورای رهبری معرفی می‌نماید.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *