چه کسانی می‌توانند در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ رأی بدهند؟

9:38 - 10 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۸۴۷
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
چه کسانی می‌توانند در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ رأی بدهند؟
دور دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران پانزدهم تیرماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

خبرگزاری میزان - انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران، جمعه هشتم تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

باتوجه به اینکه هیچ کدام از نامزد‌های ریاست‌جمهوری نتوانستند اکثریت مطلق آرای مأخوذه را به دست آورند طبق قانون، انتخابات ریاست‌جمهوری به دور دوم کشیده شد و جمعه پانزدهم تیرماه دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری بین دو نامزد دارای بیشترین رأی در دور اول، یعنی مسعود پزشکیان و سعید جلیلی برگزار خواهد شد.

اما کشیده شدن انتخابات ریاست‌جمهوری به دور دوم، این پرسش را برای مردم ایجاد کرده است که چه کسانی می‌توانند در دور دوم انتخابات شرکت کنند؟ آیا کسانی که در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری پای صندوق‌های رأی حاضر نشدند و رأی ندادند نیز می‌توانند در دور دوم شرکت کنند و رأی بدهند یا خیر؟

شرایط شرکت در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری

شرکت در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری برخلاف شرکت در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی که شرایط خاصی داشت، به جز شرایط مقرر در قانون برای شرکت در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری، شرایط و ضوابط مجزا و خاصی ندارد و همه کسانی که در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کردند و رأی داده‌اند یا اینکه با داشتن شرایط قانونی، شرکت نکرده‌اند و رأی نداده‌اند، نیز می‌توانند در دور دوم انتخابات پای صندوق‌های رأی حاضر شوند و رأی دهند.

طبق ماده ۳۶ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری: انتخاب‌کنندگان باید دارای شرایط ذیل باشند:

۱ - تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.

۲ (اصلاحی ۱۲ˏ۱۰ˏ۱۳۸۵) - هجده سال تمام

۳ - عدم جنون.

بنابراین شرایط فوق در مورد شرکت‌کنندگان در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری نیز باید رعایت شود. با این تفاوت که در مورد بند دوم این ماده، در دور اول چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، افرادی که متولد ۸ تیر ۱۳۸۵ به قبل بودند می‌توانستند رأی بدهند، اما در دور دوم انتخابات کسانی که تا تاریخ ۱۵ تیرماه ۱۴۰۳ به ۱۸ سال تمام می‌رسند یعنی متولدین ۱۵ تیر ۱۳۸۵ به قبل نیز می‌توانند رأی بدهند.

به این ترتیب علاوه بر کسانی که در دور اول حائز شرایط شرکت در انتخابات و رأی دادن بودند، کسانی که در حد فاصل دور اول و دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ به سن قانونی رأی دادن (۱۸ سال تمام) می‌رسند، نیز می‌توانند در انتخابات دور دوم ریاست‌جمهوری شرکت کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *