شرایط ابطال یا توقف انتخابات ریاست جمهوری چیست؟

12:12 - 12 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۲۴۶
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
شرایط ابطال یا توقف انتخابات ریاست جمهوری چیست؟
طبق قانون اساسی، شورای نگهبان مسئولیت نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری را بر عهده دارد و ابطال یا توقف آن با نظر این شورا انجام می‌شود.

خبرگزاری میزان- طبق اصل ۹۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شورای نگهبان نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری را بر عهده دارد. فرآیند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران با وجود شرایطی قابل ابطال و یا توقف است.

کدام مرجع حق ابطال یا توقف انتخابات ریاست‌جمهوری را دارد؟

بر اساس ماده ۷ قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۶۴، صرفا شورای نگهبان می‌تواند در صورت اثبات تخلف و با ذکر دلیل اقدام به ابطال یا توقف انتخابات کند و هیچ مرجع دیگری حق ابطال یا متوقف کردن انتخابات را ندارد.

شرایط ابطال یا توقف انتخابات ریاست‌جمهوری توسط شورای نگهبان

شرایط ابطال یا توقف انتخابات ریاست‌جمهوری در قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران بیان شده است.

الف) اثبات تخلف در کلیه مراحل انتخابات ریاست‌جمهوری

به موجب ماده ۷ قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات ریاست‌جمهوری، شورای نگهبان در کلیه مراحل انتخابات ریاست‌جمهوری در صورت اثبات تخلف با ذکر دلیل نسبت به ابطال یا توقف انتخابات در سراسر کشور و یا بعضی از مناطق تصمیم می‌گیرد و نظر خود را از طریق رسانه‌های همگانی اعلام می‌کند و نظر شورای نگهبان در این مورد قطعی و لازم‌الاجراست و هیچ مرجع‌دیگری حق ابطال یا متوقف کردن انتخابات را ندارد.

طبق تبصره ماده فوق، هیئت مرکزی نظارت (که قبل از شروع انتخابات از سوی شورای نگهبان تعیین می‌شود) باید مدارک حاکی از عدم صحت یا لزوم متوقف کردن انتخابات را بررسی و اتخاذ تصمیم به شورای نگهبان بفرستد.

ب) مشاهده تخلف در کیفیت انجام مقدمات انتخابات ریاست‌جمهوری

ماده ۸ قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات ریاست‌جمهوری در این رابطه مقرر می‌دارد: پس از صدور دستور شروع انتخابات از طرف وزارت کشور چنانچه شورای نگهبان در کیفیت انجام مقدمات انتخابات از قبیل تعیین هیئت اجرایی، نحوه تبلیغات و مانند آن تخلفاتی مشاهده کند که به صحت انتخابات خدشه وارد سازد انتخابات را متوقف و مراتب را به وزارت کشور اعلام می‌دارد.

‌طبق ماده ۹ این قانون، در مواردی که توقف یا ابطال بنا به نظر شورای نگهبان در تعیین رئیس‌جمهور مؤثر باشد قبل از اعلام نتایج کل انتخابات، در اولین فرصت، اخذ رأی در آن مناطق ادامه یافته یا تجدید خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *