گفت‌وگو|

رئیس انجمن ورزش‌های الکترونیک: بالاخره نجات پیدا کردیم و می‌توانیم پیشرفت کنیم

7:45 - 09 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۴۰۲
دسته بندی: ورزشی ، سایر حوزه ها
رئیس انجمن ورزش‌های الکترونیک: بالاخره نجات پیدا کردیم و می‌توانیم پیشرفت کنیم
رئیس انجمن مستقل ورزش‌های الکترونیک ایران گفت: تصمیم وزارت ورزش و جوانان درباره استقلال ورزش الکترونیک سرعت توسعه و گسترش رشته‌های ما را چند برابر خواهد کرد و می‌توانیم برای اتفاقات بزرگ برنامه‌ریزی کنیم.

لقمان شاورانی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به اینکه در دوره‌های گذشته و در دوره وزیر قبلی بیش‌تر به دنبال فدراسیون کردن انجمن بودند، اظهار داشت: البته من در آن برهه خیلی موافق فدراسیون شدن انجمن نبودم، چون کار خیلی عجله‌ای می‌شد و بدون زیرساخت‌های لازم تبدیل به فدراسیون می‌شدیم که صدمات جبران ناپذیری به رشته‌های ورزش الکترونیک وارد می‌کرد و احتمال انحلال فدراسیون، مانند برخی رشته‌ها که شاهد هستید اخیراً منحل شدند و مجدد تبدیل به انجمن شدند وجود داشت.

وی با تاکید بر اینکه در بحث توسعه و آموزش لازم است زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم، افزود: در آذر ۱۴۰۱ به دنبال تبدیل انجمن به فدراسیون بودند؛ من و چندین نفر از کارشناسان وزارت ورزش مخالف این اتفاق بودیم، زیرا در آن زمان و باتوجه به شرایط موجود مناسب نبود.

رئیس انجمن مستقل ورزش‌های الکترونیک ایران تصریح کرد: در دوره کیومرث هاشمی وزیر فعلی، صحبت از تبدیل برخی انجمن‌ها به انجمن مستقل شد که در صورت ادامه روند رشد و توسعه و ایجاد شرایط لازم در آینده تبدیل به فدراسیون شوند که ما نیز با این موضوع عمیقاً موافقت کردیم و بهترین تصمیم لازم برای رشد رشته‌های ماست و در صورت ادامه روندمان و سازماندهی و ایجاد انسجام می‌توانیم در سال‌های آتی به فدراسیون شدن فکر کنیم.

شاورانی ادامه داد: انجمن مستقل نیز دست کمی از فدراسیون ندارد و برخی از قانون‌هایش با آن فرق دارد، اما در کل می‌گویم نجات پیدا کردیم! زمانی که زیرمجموعه فدراسیون بودیم توان ارتباطات مستقیم سازمانی و برون‌سازمانی را نداشتیم و تنها با توان و ارتباطات شخصی خودمان مشکلات بزرگ این رشته را رفع می‌کردیم.

سکاندار ورزش‌های الکترونیک عنوان کرد: از این به بعد تحت نظارت مستقیم و زیر پوشش وزارت ورزش و جوانان فعالیت خواهیم کرد و کمیته‌های استانی نیز مستقیم با نظر اداره کل ورزش و جوانان و انجمن ورزش‌های الکترونیک شکل گرفته خواهد شد و به صورت کامل از فدراسیون ورزش‌های همگانی جدا شدیم.

شاورانی با اشاره به اینکه فدراسیون ورزش‌های همگانی و در رأس آن خلیلی ریاست این فدراسیون نیز در این راه ما را کمک کرد و موافق تبدیل انجمن به انجمن مستقل و خارج شدن آن از بدنه همگانی بود، اضافه کرد: ما جامعه هدف بسیار زیادی داریم و هزینه‌های انجمن بالاست و علاوه بر آن امکان درآمدزایی را به صورت مستقل داریم. در سال‌های پیش و زمانی که تحت پوشش فدراسیون‌های مختلف بودیم آن‌طور که لازم است به ما بودجه اختصاص داده نمی‌شد و ورزش‌های الکترونیک حتی اولویت دهم هیئت‌های استانی ورزش همگانی نیز نبود و در زمینه امورات مالی به طور کامل مستقل نبودیم، اما اکنون می‌توانیم علاوه بر دریافت بودجه از وزارت ورزش و جوانان، درآمدزایی مستقل انجمن را نیز در راستای توسعه و تعالی گیمرها، اعزام‌ها، برگزاری مسابقات و دوره‌های آموزشی داشته باشیم.

رئیس انجمن ورزش‌های الکترونیک ایران مطرح کرد: باید پارامتر‌هایی برای فدراسیون شدن رشته‌های ورزشی در نظر گرفته شود؛ برای مثال از نظر آمایش سرزمینی و از لحاظ جمعیت مخاطب، ورزشی راگبی مجموعاً ۲۸۰ ورزشکار دارد و نهایت در ۵ استان قابلیت ارائه خدمات داشت و شاهد بودید که کار را به جایی نرساندند و منحل شد و مجدد تبدیل به فدراسیون شد. نباید در راه فدراسیون شدن عجله کرد.

وی اشاره کرد: خداراشکر جمعیت مخاطبان رشته ما، پتانسیل‌های رشد و توسعه و استعداد ما در این زمینه بسیار است و با فراهم کردن زیرساخت‌ها و تجهیزات مهم می‌توانیم در آینده به فدراسیون شدن نیز فکر کنیم. برخی رشته‌ها می‌توانند برای همیشه انجمن مستقل باشند، اما رشته‌ای مانند رشته ما در آینده‌ای نزدیک به دنبال فدراسیون شدن می‌رود.

شاورانی با بیان اینکه حتی اگر بیش‌تر از یک یا دو سال زمان ببرد تا تبدیل به فدراسیون شویم مشکلی نداریم و انجمن مستقل تفاوت چندانی با فدراسیون ندارد و بیشتر تفاوت‌های آن کاغذی است و با اشاره به حمایت‌های وزیر ورزش و جوانان تاکید کرد: کیومرث هاشمی نگاه کارشناسی و بسیار عمیقی به رشته‌های ورزشی مختلف دارد و سابقه مثبتی در زمینه مدیریت ورزشی در سطوح مختلف دارد. خوشبختانه حمایت‌های وی باعث شد این رشته به آرامش برسد و بزرگترین اتفاق تاریخ ورزش‌های الکترونیک پس از سال‌ها حضور در ایران رخ دهد؛ حمایت وزیر تأثیر مستقیمی در انجمن مستقل شدن ورزش‌های الکترونیک داشت.

وی هم‌چنین در پایان با اشاره برنامه‌های انجمن طی ماه‌های آتی خاطرنشان کرد: برای امسال و در شهریورماه بعد از ماه‌های محرم و صفر انتخابی تیم ملی داریم و الان در حال پیگیری بخش آنلاین مسابقات جهانی که بیش‌تر در بازی‌های تیمی است هستیم که بخش انتخابی آن در خاورمیانه و آسیا به صورت آنلاین برگزار می‌شود و بعد از آن نفرات منتخب به مسابقات قاره‌ای چین اعزام می‌شوند و ان‌شاءالله اگر در آن‌جا جزو هشت نفر برتر و سهمیه شدند به مسابقات جهانی عربستان برای برگزاری مسابقات فینال و نهایی اعزام خواهند شد.

گفتنی است؛ چهارشنبه هفته گذشته، ششم تیرماه، با ابلاغ رسمی معاونت امور فرهنگی، توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان، انجمن ورزش‌های الکترونیک به عنوان انجمن ورزشی مستقل معرفی شد و این انجمن مستقیماً تحت پوشش وزارت ورزش و جوانان فعالیت خواهد کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *