آسانژ از بازداشت تا آزادی؛ درباره پرونده موسس ویکی‎لیکس چه می‎دانیم

10:06 - 06 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۱۵۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آسانژ از بازداشت تا آزادی؛ درباره پرونده موسس ویکی‎لیکس چه می‎دانیم
کشور‌های غربی همواره خود را به‌عنوان مدعی آزادی بیان معرفی می‌کنند، اما پرونده جولیان آسانژ ثابت کرد که این شعار تنها یک ادعا است.

خبرگزاری میزان - جولیان آسانژ، موسس ویکی‌لیکس قرار است به‌عنوان فردی آزاد به استرالیا بازگردانده شود که خبر آن برای بسیاری تعجب‌آور بود.

ای‌بی‌سی استرالیا نوشت: به نظر می‌رسد این پایان پرونده‌ای باشد که به ۱۴ سال قبل، یعنی به سال ۲۰۱۰ باز می‌گردد. 

جولیان آسانژ کیست؟

آسانژ موسس ویکی‌لیکس است، یک وب‌سایت افشاگر که همواره به افشای اطلاعات حساس مشهور بوده است.

او یک شهروند استرالیایی بوده و در سال ۱۹۷۱ در شهر تاونزویل ایالت کوئینزلند به دنیا آمد. 

این مرد ۵۲ ساله بیش از یک دهه است که یکی از مهره‌های ثابت عناوین رسانه‌های بین‌المللی بوده است. دلیل این توجه تلاش او برای جلوگیری از استرداد به آمریکا، در خواست پناهندگی در سفارت اکوادور در لندن و انتقال به زندان امنیتی بوده است.

جولیان آسانژ به دلیل افشاگری علیه دولت آمریکا متهم شده بود. این اتهام به دلیل انتشار بخشی از مطالب مربوط به جزئیات جنایت‌های جنگی از سوی نیرو‌های مسلح آمریکا در جریان تجاوز به عراق و افغانستان طرح شده بود.

هزاران سند از سوی چلسی منینگ، افشاگری که در آن زمان به‌عنوان تحلیلگر اطلاعاتی ارتش آمریکا در عراق فعالیت می‌کرد، در اختیار ویکی‌لیکس قرار گرفت. 

حبس آسانژ به‌شدت مورد توجه مردم قرار گرفت و بحث‌های پیرامون حفاظت از امنیت ملی و آزادی مطبوعات را دوباره برانگیخت.

اتهام جولیان آسانژ چه بود؟

او به تجاوز جنسی در سوئد و جرایم جاسوسی در آمریکا متهم شده بود.

آسانژ در سال ۲۰۱۰ در انگلیس بازداشت شد.

آسانژ از بازداشت تا آزادی؛ درباره پرونده موسس ویکی‎لیکس چه می‎دانیم

براساس اسناد دادگاهی که در مارس ۲۰۱۸ ثبت شد، وزارت دادگستری آمریکا او را به توطئه برای ارتکاب نفوذ رایانه‌ای متهم کرد.

وزارت دادگستری آمریکا در ماه می ۲۰۱۹، ۱۷ جرم دیگر را براساس قانون جاسوسی آمریکا علیه وی مطرح کرد که تعداد کل اتهام‌ها را به ۱۸ فقره رساند.

آمریکا آسانژ را به چه جرمی متهم کرد؟

اتهام‌های مطرح شده علیه آسانژ از سوی آمریکا عبارتند از یک مورد توطئه برای دریافت اطلاعات دفاع ملی؛ ۷ مورد به‌دست آوردن اطلاعات دفاع ملی؛ ۹ مورد افشای اطلاعات دفاع ملی و یک مورد توطئه برای ارتکاب نفوذ به رایانه.

اتهام نفوذ کامپیوتری می‌توانست حداکثر ۵ سال حبس در زندان و هر یک از اتهام‌های جاسوسی دیگر حداکثر ۱۰ سال زندان را برای آسانژ به‌همراه داشته باشد. این بدان معناست که آسانژ ممکن بود با حداکثر ۱۷۵ سال زندان روبرو شود.

آسانژ از بازداشت تا آزادی؛ درباره پرونده موسس ویکی‎لیکس چه می‎دانیم

 

اتهام‌ها چه شد؟

مقام‌های سوئدی در نوامبر ۲۰۱۹ اتهام‌های تجاوز جنسی علیه آسانژ را پس گرفتند. در آن زمان، مقام دادستانی سوئد گفت که شواهد تاییدکننده به‌طور قابل توجهی تضعیف شده است.

آسانژ در مورد اتهام‌های جاسوسی مطرح شده از سوی آمریکا وارد یک توافق با وزارت دادگستری آمریکا شده و تنها یکی از ۱۸ اتهام را پذیرفته است.

براساس یک سند دادگاهی که رویترز به آن دسترسی پیدا کرده، به نظر می‌رسد آسانژ به اتهام توطئه برای دریافت اطلاعات دفاع ملی اعتراف می‌کند.

در این سند آمده است که او در دادگاهی در سایپان، که در جزایر ماریانای شمالی قرار دارد، به دلیل اتهام واحد محکوم خواهد شد. جزایر ماریانای شمالی یک قلمرو آمریکا در اقیانوس آرام در نزدیکی گوام است؛ انتظار می‌رود که او به ۶۲ ماه زندان محکوم شود که کمی بیشتر از ۵ سال است. 

اما به دلیل اینکه آسانژ مدت زمانی را در زندان انگلیس گذرانده (در واقع مدت محکومیت خود را از قبل گذرانده) آزاد خواهد بود.

جولیان آسانژ چه مدت در سفارت بود؟

آسانژ به مدت ۷ سال در سفارت اکوادور در انگلیس حضور داشت. آسانژ در سال ۲۰۱۲ خود را در سفارت اکوادور در لندن حبس کرده و درخواست پناهندگی کرد. 

او به این سفارت پناه برد تا اینکه دولت اکوادور در آوریل ۲۰۱۹ پناهندگی او را پس گرفت و در آوریل ۲۰۱۹ از سوی پلیس انگلیس بازداشت و از ساختمان سفارت خارج شد.

آسانژ از بازداشت تا آزادی؛ درباره پرونده موسس ویکی‎لیکس چه می‎دانیم

او به‌طور رسمی به دلیل تسلیم نکردن خود به دادگاه در سال ۲۰۱۲ بازداشت شد.

جولیان آسانژ چه مدت را در زندان گذراند؟ 

او ۵ سال را در زندان گذراند. آسانژ به دلیل آنچه زیر پا گذاشتن شرایط وثیقه خود در رابطه با اتهام‌های تجاوز جنسی سوئد خوانده شده بود، به ۵۰ هفته زندان محکوم شد. 

این حکم در سپتامبر ۲۰۱۹ منقضی شد. اما او در زندان فوق امنیتی بلمارش لندن همچنان در حبس باقی مانده و در آنجا منتظر استرداد احتمالی به آمریکا بود.

تیم حقوقی آسانژ می‌گوید او در مجموع هزار و ۹۰۱ روز را پشت میله‌های زندان گذراند. 

ویکی‌لیکس چیست؟

ویکی‌لیکس یک سازمان رسانه‌ای است که هدف آن انتشار مطالب سانسور شده یا محدود شده مربوط به جنگ، جاسوسی و فساد است.

آسانژ ویکی‌لیکس را در سال ۲۰۰۶ راه‌اندازی کرد. به گفته ویکی‌لیکس، این وب‌سایت بیش از ۱۰ میلیون سند حساس منتشر کرده است. اما از سال ۲۰۲۱ تاکنون هیچ سند حساسی در این پایگاه منتشر نشده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *