مسئولان قضایی استان کرمان به مشکلات حقوقی و قضایی ۵۸۹ نفر از مددجویان زندان مرکزی استان رسیدگی کردند

17:18 - 03 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۶۹۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
مسئولان قضایی استان کرمان به مشکلات حقوقی و قضایی ۵۸۹ نفر از مددجویان زندان مرکزی استان رسیدگی کردند
۵۸ نفر از مقامات قضایی و قضات استان همزمان با دومین روز از هفته قوه قضاییه با ۵۸۹ نفر از مددجویان زندان مرکزی کرمان دیدار و به مشکلات و درخواست‌های آن‌ها رسیدگی کردند.

خبرگزاری میزان - رضا طالبی زاده ضمن گرامیداشت سالروز شهادت آیت الله بهشتی و ۷۲ تن از یاران ایشان و هفته قوه قضاییه اظهار کرد: این اقدام در راستای سیاست‌های قوه قضاییه مبتنی بر کاهش جمعیت کیفری زندان ها، توسعه استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس، حفظ حقوق شهروندی مددجویان زندان‌ها و ارائه ارفاقات قانونی به مددجویان واجد شرایط با حضور ۵۸ نفر از مقامات قضایی و قضات استان برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای دیدار چهره به چهره قضات با مددجویان زندان ها، ضمن دیدار قضات مرد با مددجویان بند‌های مختلف زندان کرمان، قضات زن نیز با حضور در بند نسوان زندان مرکزی کرمان به بررسی مشکلات مددجویان زن پرداخته و دستورات قصایی لازم برای حل مشکلات آن‌ها را صادر کردند.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: این دیدار با برنامه‌ریزی دادگستری کل استان کرمان و با حضور معاونین دادگستری کل استان، معاونین دادسرای عمومی و انقلاب کرمان، روسای مجتمع‌های قضایی، بازپرسان و دادیاران و جمعی از قضات صاحب نظر برگزار شد.

طالبی زاده اظهار کرد: اعطا مرخصی به مددجویان، تسریع در رسیدگی به پرونده‌های قضایی، معرفی محکومین به منظور تعیین و معرفی وکیل معاضدتی، معرفی به ستاد دیه، ارجاع درخواست‌های عفو و بخشودگی، آزادی مشروط، پابند الکترونیک، تعلیق اجرا و از جمله موارد مورد درخواست مددجویان زندان کرمان در این دیدار بوده است.

وی تصریح کرد: دیدار قضات با مددجویان زندان‌ها براساس برنامه زمانبندی شده، به صورت مستمر در طول سال برگزار می‌شود، اما این دیدار در هفته قوه قضاییه به صورت متمرکز، گسترده‌تر و با تعداد بیشتری از قضات برگزار می‌شود تا روند رسیدگی به مشکلات و درخواست‌های مددجویان زندان‌ها تسریع شود.

طالبی زاده تاکید کرد: دادگستری استان کرمان مصمم است در کنار استیفای حقوق شکات خصوصی، جبران ضرر و زیان وارده به محکوم لهم و اجرای قاطعانه مجازات‌های قانونی قطعیت یافته در مورد مجرمین حرفه‌ای و خطرناک، سارقین، قاچاقچیان سلاح و مهمات و مواد مخدر، متعرضین به نوامیس مردم، و اراذل و اوباش؛ زمینه را برای برخورداری سایر محکومین عادی از تاسیسات نوین حقوقی و ارفاقات قانونی فراهم کند.

بازدید بالغ بر ۵۰ درصد قضات استان کرمان از زندان‌ها در هفته قوه قضاییه

رئیس ستاد بزرگداشت هفته قوه قضاییه در استان کرمان گفت: بنا بر برنامه های‌ابلاغی از سوی ستاد مرکزی بزرگداشت هفته قوه قضاییه، سرکشی قضات در سراسر استان از ندامتگاه ها، بازدانشگاه‌ها و کانون اصلاح و تربیت با حضور بیش از ۵۰ درصد قضات استان در راستای حفظ حقوق شهروندی مددجویان زندان‌ها انجام می‌شود.

محمدباقر اسلامی در حاشیه دیدار چهره به چهره قضات با مددجویان زندان مرکزی کرمان افزود: بازدید قضات از زندان‌ها علاوه بر مرکز استان، در تمامی شهرستان‌ها نیز انجام می‌شود.

وی با اشاره به حضور قضات محاکم بدوی و اجرای احکام در ویژه برنامه بازدید قضات از زندان‌های استان، افزود: در بازدید قضات از زندان ها، بازداشتگاه‌ها و کانون اصلاح و تربیت، بررسی مشکلات زندانیان در حوزه‌های قضایی و حقوقی انجام شده و نیز میزان بهره مندی مددجویان از امکانات رفاهی، بهداشتی و رعایت حقوق شهروندی در زندان‌ها نیز مورد ارزیابی و نظارت قرار می‌گیرد.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل استان کرمان با اشاره به این مطلب که بیشترین درخواست زندانیان از قضات مربوط به بهره مندی از ارفاقات قانونی، تخفیف مجازات، تعلیق اجرای مجازات، آزادی مشروط و تسریع روند رسیدگی به پرونده‌ها است، گفت: یکی از شاخصه‌های مهم در ارائه ارفاقات قانونی قضات به مددجویان زندان ها، میزان حضور مددجویان در برنامه‌های قرآنی و فرهنگی است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *