چرا کانادا نسل‌کشی خاموش بومیان را پنهان می‌کند؟

14:50 - 03 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۶۵۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
چرا کانادا نسل‌کشی خاموش بومیان را پنهان می‌کند؟
کانادا تاریخ استعماری شرم‌آوری در مواجهه با بومیان دارد که زندگی ساکنان اصلی این کشور را با رنج‌های ادامه‌داری همراه کرده است.

خبرگزاری میزان – بومیان کانادا را می‌توان غریبه‌هایی در سرزمین مادری توصیف کرد؛ در حالی که بیش از ۶۰۰ جامعه بومی با ۵۰ زبان به علاوه متیس‌ها و اینوئیت‌ها در کانادا زندگی می‌کنند، به سختی می‌توان آثاری از حضور آن‌ها در این کشور یافت.

از بومیان این کشور تقریبا در هیچ عرصه زندگی در کانادا اثری وجود ندارد؛ این در حالی است که استعمار و استعمارگران نقش مهمی در عرصه‌های مختلف زندگی در این کشور دارند.

براساس آمار‌های رسمی، ۴.۹ درصد از جمعیت کانادا را بومیان تشکیل می‌دهند.

تعریف استعماری کانادا از توسعه سبب به حاشیه رانده شدن جوامع بومی شده و آن‌ها را درهم شکسته است؛ بومیان کانادا تحت فشار چنین تعریفی از توسعه از سرزمین‌های خود رانده و از خانواده‌هایشان جدا شده‌اند.

کشف گور‌های بی نام و علامت در محوطه مدارس شبانه‌روزی ویژه کودکان بومی در کانادا، فقط بریده کوچکی از فاجعه نسل‌کشی خاموش علیه جوامع بومی در قرن‌های ۱۹ و ۲۰ است.

براساس آمارها، حدود ۱۵۰ هزار کودک بومی برای تحصیل در این مدارس به اجبار از خانواده‌های خود جدا شدند که بسیاری از آن‌ها به دلایلی مانند سوءرفتار، تنبیه، بیماری و تلاش برای فرار جان خود را از دست دادند.

اگرچه این مدارس در نهایت در اواخر دهه ۱۹۹۰ تعطیل شدند، اما صد‌ها کودک بومی همچنان مفقود و ناپدید هستند؛ دولت کانادا نیز تا همین اواخر تلاشی برای کشف داستان این کودکان به اجبار جدا شده از خانواده نمی‌کرد.

در عین حال، آسیب‌های میان‌نسلی رویکرد استعماری کانادا علیه بومیان همچنان ساکنان اصلی این کشور را آزار می‌دهد.

مهم‌ترین خبر و موضوعی که درباره بومیان کانادا به گوش همگان رسیده، ناپدید و کشته شدن زنان و دختران بومی است؛ به جز اخباری از این دست که به صدر اخبار بین‌المللی هم رفته است، دیگر خبری از بومیان در کانادا وجود ندارد.

با وجود این، جنایت علیه زنان و دختران بومی غالبا پرونده‌های ناتمامی هستند که متهمی ندارند و هیچ نهادی برای آن‌ها پاسخگو نیست.

در حالی که گزارش‌ها از امضای توافق میان جوامع بومی و دولت فدرال برای بهبود شرایط زندگی بومیان این کشور حکایت دارند، بومیان کانادا به خوبی می‌دانند که هنوز راه زیادی برای آشتی باقی مانده است؛ در مسیر دست یافتن به آشتی یادشده موانع مهمی مانند سوءاستفاده شدید از کودکان بومی و دست‌کم ۴ هزار و ۵۰۰ پرونده زنان و دختران بومی کشته و ناپدید شده، وجود دارد.

انتهای پیام/


برچسب ها: بومیان کانادا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *