نامزدهای کرسی‎های مهم اتحادیه اروپا؛ بورل رفتنی شد؟

15:16 - 02 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۴۳۳
نامزدهای کرسی‎های مهم اتحادیه اروپا؛ بورل رفتنی شد؟
پس از انتخابات پارلمان اروپا، اکنون چالش اصلی پیش روی اتحادیه اروپا، انتخاب افرادی است که قرار است ریاست نهاد‌های اصلی اروپا را بر عهده گیرند.

خبرگزاری میزان - مقامات اتحادیه اروپا برای تعیین نامزدهای جدید ریاست کمیسیون اروپا، شورای اروپا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اختلاف نظرهای زیادی دارند.

نامزد‌های ریاست اتحادیه اروپا چه کسانی هستند؟

به گزارش «carnegieendowment»، گفت‌وگو‌های اولیه حاکی از حمایت گسترده از ۳ نام است؛ اورسولا فون در لاین قرار است یک دوره دیگر ریاست کمیسیون اروپا را به دست بیاورد، آنتونیو کاستا، نخست‌وزیر پیشین پرتغال قرار است ریاست شورای اروپا را بر عهده بگیرد و کایا کالاس، نخست‌وزیر استونی شانس خوبی برای معرفی به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دارد.

البته چندین مانع باقی مانده که باید برطرف شوند؛ شورای اروپا باید رئیس کمیسیون جدید را به پارلمان اروپا پیشنهاد دهد، که احتمالا در اواسط جولای در مورد انتخاب وی تصمیم‌گیری خواهد کرد.

شانس اورسولا فون در لاین برای دستیابی به اکثریت مورد نیاز ۳۶۱ رای بهبود یافته است، زیرا انتخابات پارلمان اروپا اکثریت را برای ائتلاف سنتی حزب مردم اروپا، سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها و لیبرال‌ها تایید کرد.

در فصل پاییز، پس از اتمام جلسات استماع پارلمان با تک‌تک کمیسیونرها، کل کمیسیون در پارلمان اروپا مورد رای‌گیری دیگری قرار خواهد گرفت.

از نظر نفوذ واقعی، سلسله مراتب واضحی بین این ۳ موقعیت وجود دارد؛ رئیس کمیسیون اکنون بدون شک در صدر قرار دارد.

اتحادیه اروپا در مواجهه با یک سلسله بحران مجبور شد از نقش سنتی خود در هنجارگذاری فراتر رفته و وارد حوزه اقدامات اجرایی شود و این کمیسیون تنها مؤسسه‌ای بود که توانایی راه‌اندازی یک برنامه واکسیناسیون، مدیریت صندوق بازیابی پس از همه‌گیری کرونا یا راه‌اندازی سریع پروژه‌های حمایتی برای اوکراین را داشت.

 چالش‌های پیش روی فون در لاین

چالش بزرگ‌تری در شورای اروپا و شورای وزیران در انتظار اورسولا فون در لاین قرار دارد؛ در هر دو نهاد، حضور سیاستمداران پوپولیست و راست افراطی افزایش یافته و می‌تواند بیشتر هم شود.

 این نیرو‌ها اتحادیه اروپا را متصور هستند که در آن اختیارات کمیسیون محدود شده و هدف آن تقویت حاکمیت کشور‌های عضو است؛ بنابراین فون در لاین ممکن است با شرایطی مواجه شود که در آن چالش‌های فوری مانند تغییرات اقلیمی، رقابت و انعطاف‌پذیری اتحادیه اروپا، دفاع و حمایت از اوکراین مستلزم تشدید اقدامات جمعی اتحادیه اروپا باشد.

نقش رئیس دائم شورای اروپا در اصل از سوی فرانسه به عنوان وزنه تعادلی برای رئیس کمیسیون در نظر گرفته شد، اما رئیس شورای اروپا فاقد ابزار و بودجه برای ابتکار‌های سیاسی مهم است.

حتی در مورد نمایندگی خارجی، رئیس کمیسیون، که صلاحیت‌های واقعی برای جنبه‌های کلیدی روابط خارجی دارد، در موقعیت بسیار قوی‌تری قرار دارد.

چالش‌های مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

نقش مسئول سیاست خارجی و امنیتی نیز انتظار‌ها را برآورده نکرده است؛ بحران‌های داخلی، آشفتگی‌های ژئوپلیتیکی و عوامل خارجی، انسجام اتحادیه اروپا در سیاست خارجی را تضعیف کرده است.

وزیران امور خارجه و نماینده عالی که ریاست جلسات آن‌ها را بر عهده دارد، جایگاه خود را از دست داده‌اند، زیرا تصمیم‌گیری در مورد سیاست خارجی و امنیتی به نخست‌وزیران کشور‌های عضو و شورای اروپا منتقل شده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با این چالش مواجه می‌شود که فون در لاین خود را بازیگر اصلی سیاست خارجی می‌داند، بنابراین نقش او را بیشتر کاهش می‌دهد.

به عنوان نماینده عالی، کاجا کالاس از این مزیت برخوردار است که رئیس دولت بوده است؛ او بدون شک صدای قوی حمایت از اوکراین بوده و خواهد بود، اما هنوز باید خود را در سایر موضوعات سیاست خارجی اتحادیه اروپا ثابت کند.

اینکه آیا او موفق می‌شود مشخصات دفتر خود را افزایش دهد تا حد زیادی به توانایی او در ایجاد رابطه سازنده با فون در لاین و کاستا بستگی دارد.

بدون شک یکی از بدترین جنبه‌های تیم خروجی، ناتوانی آن‌ها در همکاری با یکدیگر بود؛ فون در لاین و چارلز میشل، رئیس شورای اروپا، که در حال خروج است، یکدیگر را رقیب می‌دانستند و همکاری کمی بین بورل و فون در لاین از بین وجود داشت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *