برندگان و بازندگان انتخابات پارلمان اروپا

10:52 - 26 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۸۰۷۶
برندگان و بازندگان انتخابات پارلمان اروپا
انتخابات پارلمان اروپا پس‌لرزه‌هایی داشت که همچنان ادامه دارد و چالش‌هایی را برای برخی احزاب و کشورها به همراه داشته است.

خبرگزاری میزان - احزاب جناح راست در انتخابات پارلمان اروپا در سال ۲۰۲۴، هر چند کمتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، جایگاه خود را به دست آوردند.

با وجود برد‌ها و باخت‌های قابل توجه، هیچ بلوک واحدی با اکثریت کلی در پارلمان اروپا ظاهر نشد.

احزاب میانه‌رو به دنبال ریاست مجدد اورسولا فون در لاین

احزاب میانه‎رو برای تشکیل ائتلافی به منظور حمایت از دوره دوم ریاست اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، کار می‌کنند.

رای‌دهندگان در سراسر اروپا در این ماه به پای صندوق‌های رای رفتند تا صدای خود را در انتخابات پارلمان اروپا در سال ۲۰۲۴ به گوش مقامات برسانند.

انتخابات پارلمان اروپا، تنها نهاد حاکمیتی فراملی جهان که مستقیما انتخاب می‌شود، هر ۵ سال یکبار برگزار می‌شود و از سوی دولت‌های اروپایی مدیریت می‌شود؛ در این ماه ۷۲۰ نماینده پارلمان اروپا انتخاب شدند که ۱۵ نماینده بیشتر از انتخابات قبلی است.

تعداد قانونگذاران انتخاب شده از هر کشور براساس تناسب نزولی است؛ این بدان معناست که نمایندگان پارلمان کشور‌های بزرگ‌تر از نمایندگان کشور‌های کوچک‌تر نماینده مردم بیشتری هستند.

 به عنوان مثال، آلمان ۹۶ نماینده پارلمان را در این رای‌دهی انتخاب کرد در حالی که مالت ۶ نماینده را انتخاب کرد.

پس‌لرزه‌های انتخابات پارلمان اروپا

پس‌لرزه‌های انتخابات پارلمان اروپا پس از آن که برخی از برجسته‌ترین سران اروپا متحمل شکست شدند، همچنان در سراسر این قاره طنین‌انداز است.

در همین حال، احزاب راست و راست افراطی در اروپا به دستاورد‌های قابل توجهی دست یافتند، هرچند نتوانستند به نتایجی که نظرسنجی‌ها پیش‌بینی کرده بود، دست یابند.

به عنوان مثال، در فرانسه، ائتلافی شامل حزب رنسانس امانوئل ماکرون، تنها ۱۴.۶ درصد آرا را به دست آورد، حزب راست افراطی اجتماع ملی که براساس یک رویکرد ضد مهاجرت به مبارزه پرداخت، ۳۱.۳ درصد آرا را به دست آورد.

این نتایج باعث شد که مکرون فورا پارلمان فرانسه را منحل و انتخابات زودهنگام اعلام کند.

شکست‌هایی برای احزاب میانه‌رو در آلمان نیز وجود داشت؛ اولاف شولتر، صدراعظم آلمان، شاهد بود که حزب سوسیال‎دموکرات وی پس از آلترناتیو برای آلمان (AfD) که یک حزب راست افراطی است، در جایگاه سوم قرار گرفت. به‌طور کلی، احزاب راست‌گرا در آلمان بیش از ۴۵ درصد آرا را به خود اختصاص دادند.

اندرو کاروانا گالیزیا، رئیس اروپا و اوراسیا در مجمع جهانی اقتصاد گفت: اغلب درک انتخابات پارلمان اروپا به عنوان ۲۷ همه‌پرسی ملی در مورد سیاست دولت در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا منطقی است. این بار با شوک‌های واقعی در سطح ملی در دو اقتصاد بزرگ اروپا تفاوتی نداشت.

در همین حال، در ایتالیا، جورجیا ملونی، نخست‌وزیر و از حزب راست‌گرای برادران ایتالیا، با ۲۸.۷ درصد آرا، موقعیت خود را تحکیم کرد.

احزاب اروپایی به دنبال ائتلاف

با وجود برد‌ها و باخت‌های قابل توجه در سراسر اروپا، هیچ بلوکی با اکثریت کلی در پارلمان اروپا ظاهر نشد و در نتیجه، سران احزاب اکنون درگیر مذاکره برای تشکیل ائتلاف‌هایی هستند که اساس توازن قوا در بروکسل را تشکیل می‌دهند.

با توجه به تعداد زیاد احزاب از ۲۷ کشور تشکیل دهنده اتحادیه اروپا، ائتلاف‌ها بخشی ضروری از سیاست پارلمان اروپا هستند.

بلوک‌های ائتلاف براساس گرایش‌های سیاسی مشابه به جای کشور‌هایی که اعضای آن‌ها نمایندگی می‌کنند تشکیل می‌شوند؛ برای مثال، حزب مردم اروپا از اعضایی تشکیل شده که بخشی از احزاب راست میانه مشابه ایدئولوژیک از سراسر اروپا هستند.

یک گروه سیاسی در پارلمان اروپا باید دستکم ۲۵ نماینده پارلمان از دستکم ۷ کشور اتحادیه اروپا داشته باشد.

تأمین مالی این بلوک‌ها منحصرا از بودجه پارلمان اروپا تأمین می‌شود، بدون اینکه بودجه خارجی مجاز باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *