انتخابات فرانسه؛ ائتلاف مکرون در مسیر شکست

12:11 - 29 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۸۶۱۶
انتخابات فرانسه؛ ائتلاف مکرون در مسیر شکست
نظرسنجی‌ها درباره انتخابات فرانسه حاکی از آن است که ائتلاف حاکم با چالش‌هایی بسیاری برای پیروزی در برابر راست افراطی مواجه است.

خبرگزاری میزان – امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که در جریان انتخابات اخیر اتحادیه اروپا در برابر حزب راست افراطی اجتماع ملی فرانسه تحقیر شده، بیانیه‌ای شوک‌برانگیز را درباره اینکه تلاش خواهد کرد با برگزاری انتخابات زودهنگام جلوی پیشرفت جناح راست فرانسه را بگیرد، منتشر کرد.

چالش در اردوگاه مکرون

 از زمان اعلام این تصمیم، تیم مکرون به دلیل تردیدها، انتقاد‌ها و روحیه‌های ضعیف مورد توجه قرار گرفته است.

چنین ناامیدی شدیدی برای آینده فرانسه مشکل ایجاد می‌کند؛ یکی از بزرگ‌ترین سؤالاتی که سیاست فرانسه با آن مواجه است، این است که چه کسی خلاء در مرکز سیاسی را با پایان دوره ریاست‌جمهوری مکرون پر خواهد کرد؟

ائتلاف میانه‌رو مکرون در معرض خطر نابودی در یک رای‌گیری، از سوی چپ و راست افراطی است؛ در همین حال، به نظر می‌رسد متحدان رئیس‌جمهور فرانسه به دنبال یک راهبرد خروج از ائتلاف هستند.

اظهارات تند درباره رئیس‎جمهور فرانسه که زمانی تنها زمزمه می‌شد، اکنون آشکارا بیان می‌شود.

برونو لومیر، وزیر دارایی وفادار به مکرون و از ستون‌های حزب لیرال رنسانس، گفت: مکرون تصمیم به انحلال پارلمان را به تنهایی گرفته و این انتخاب در کشور ما، در بین مردم فرانسه، در همه جا، اضطراب، سوء‌تفاهم و گاهی خشم ایجاد کرده است.

خروج‌های زودهنگام حزب مکرون

اکنون، با چرخیدن مرکز سیاسی در فرانسه، برخی احزاب و متحدان مکرون راه خود را می‌روند و پلتفرم‌های مستقل‌تری را به راه می‌اندازند و در همین حال، جایزه نهایی -ریاست جمهوری- برای مکرون دورتر به نظر می‌رسد.

مکرون در مورد به خطر انداختن ثروت سیاسی متحدانش در آخرین قمار خود هیچ چیزی را نمی‌داند.

ممکن است جاه‌طلبی‌های شخصی وجود داشته باشد که با تغییرات فعلی خنثی شده باشد، اما این مهم نیست؛ متحدان مکرون با یک لحظه تاریخی و دشوار مواجه هستند.

نتایج نظرسنجی‌های انتخاباتی فرانسه

نامزد‌های انتخاباتی فرانسه تا عصر روز یکشنبه گذشته فرصت داشتند تا برای ۵۷۷ کرسی مجلس ملی که در دور اول انتخابات پارلمانی در ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر) رقابت می‌کنند و دور دوم تعیین‌کننده در ۷ جولای (۱۷ تیر) برگزار می‌شود، ثبت‌نام کنند.

ائتلاف میانه‌رو به ریاست مکرون که ۳ سال زودتر از موعد، انتخابات را اعلام کرده، اکنون کمتر از دو هفته تا کارزار انتخاباتی فاصله دارد.

نظرسنجی‌های اولیه نشان می‌دهد که حزب راست افراطی اجتماع ملی با بیش از ۳۰ درصد پیشتاز است، ائتلاف جدید جناح چپ جبهه مردمی با ۲۵ درصد آرا در جایگاه دوم و حزب مکرون در جایگاه سوم قرار دارد.

اگرچه نتیجه انتخابات پیش رو فرانسه هنوز روشن نیست، اما چشم‌انداز ریاست اجتماع ملی بر دولت آینده، قابل رد کردن نیست.

نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که اجتماع ملی می‌تواند تا ۲۶۵ کرسی -کمتر از اکثریت مطلق- به دست آورد، اما این امر منجر به پارلمان معلق و هفته‌ها ائتلاف‌سازی پیچیده خواهد شد.

انحلال پارلمان از سوی مکرون پس از پیروزی راست افراطی فرانسه در رای‌گیری اتحادیه اروپا، بدون شک خطوط سیاست فرانسه را از نو ترسیم کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *