نگرانی‌های حقوق بشری درباره مواضع بایدن و ترامپ؛ از سیاست مهاجرتی تا خشونت پلیس

7:30 - 19 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۸۹۴۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نگرانی‌های حقوق بشری درباره مواضع بایدن و ترامپ؛ از سیاست مهاجرتی تا خشونت پلیس
موضوع‌هایی مانند سیاست مهاجرتی و رفتار با سیاه‌پوستان در آمریکا از جمله مهم‌ترین موارد حقوق بشری هستند که در کارزارهای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور مطرح می‌شوند.

خبرگزاری میزان - موضوع‌های حقوق بشری در کارزارهای انتخاباتی آمریکا جزو مسائل مورد توجه در این کشور به شمار می‌رود.

جو بایدن و دونالد ترامپ ۲ نامزد اصلی این انتخابات نیز در نخستین مناظره خود به برخی از این موارد پرداختند.

مهاجران در مرز آمریکا و مکزیک 

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در اواسط خرداد محدودیت‌های جدیدی وضع کرد که بیشتر مهاجرانی را که بدون مجوز از مرز جنوبی آمریکا عبور می‌کنند، از درخواست پناهندگی در این کشور منع می‌کند.

کاخ سفید محدودیت‌های جدید را اعلام کرد و مدعی شد که آمریکا باید امنیت مرز‌های خود را حفظ کند.

مقررات جدید از ۵ ژوئن (۱۶ خرداد) اجرایی شدند و تا زمانی که تعداد گذر‌های غیرمجاز به کمتر از میانگین روزانه هزار و ۵۰۰ مورد برای یک هفته کاهش یابد، به قوت خود باقی خواهد ماند. در صورت افزایش مجدد این محدودیت‌ها دوباره اعمال می‌شود.

این اقدام ضد مهاجرتی بایدن در حالی انجام شده که دونالد ترامپ، رقیب او نیز محدودیت‌های بی‌سابقه‌ای را علیه مهاجران در مرز‌های جنوبی اعمال کرده بود.

از جمله این موارد می‌توان به ساخت دیوار پرهزینه ترامپ مرزی اشاره کرد. 

سلاح و خشونت مسلحانه

خشونت مسلحانه در حالی که سیاست‌های به‌اصطلاح کنترلی دولت بایدن بی‌اثر است، همچنان ادامه دارد. از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون حدود ۲۳۰ تیراندازی جمعی در آمریکا رخ داد؛ تقریبا ۴۳ هزار نفر در سال ۲۰۲۳ بر اثر خشونت با سلاح گرم کشته شدند. براساس این آمار، به‌طور متوسط روزانه ۱۱۷ در آمریکا کشته می‌شوند.

بایدن تاکنون در ظاهر اقدام‌هایی را برای کنترل فروش سلاح به شهروندان اتخاذ کرده، اما در عمل تفاوت زیادی میان آمار قربانیان در دوران ریاست‌جمهوری او و دوره دونالد ترامپ وجود نداشته است.

ترامپ به‌تازگی در یک سخنرانی طولانی در مجمع انجمن ملی سلاح، که در دالاس برگزار شد، از اعضای این انجمن خواست در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کنند.

ترامپ در سخنرانی خود خطاب به هزاران نفر از حاضران و اعضای انجمن ملی سلاح در آمریکا، گفت: باید مالکان سلاح را به پای صندوق‌های رای ببریم. به نظر من، شما گروهی عصیانگر هستید. عصیانگر باشید و این بار رای بدهید.

انجمن ملی سلاح که بزرگ‌ترین گروه لابیگری سلاح و حامی حمل سلاح در آمریکاست، پیش‌تر در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ از نامزدی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور حمایت کرده بود و این بار نیز در انتخابات ۲۰۲۴ از وی حمایت کرده است.

ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ توجه ویژه‌ای به انجمن ملی سلاح و دارندگان سلاح داشت؛ از جمله آنکه در دوره همه‌گیری کرونا فروشگاه‌های سلاح را جزو کسب و کار‌های حیاتی قرار داده و اجازه داد این مراکز در زمان شیوع کرونا باز بمانند و شامل محدودیت‌های کرونایی نباشند.

خشونت پلیس آمریکا

مرگ‌ومیر ناشی از خشونت پلیس آمریکا به رکورد بالایی رسیده و سیستم پاسخگویی اجرای پلیس را عملا از بین برده است.

خشونت پلیس در سال ۲۰۲۳ ادامه داشت و دست‌کم هزار و ۲۴۷ مورد مرگ ناشی از خشونت پلیس ثبت شده است؛ این یعنی روزانه ۳ نفر از سوی افسران پلیس آمریکا کشته شدند.

اداره‌های امور داخلی اغلب به تبرئه همکاران علاقه‌مند به جای تحقیق در مورد رفتار نادرست افسران پلیس هستند؛ این موضوع مسئولیت‌پذیری پلیس را دشوار می‌کند و بیش از نیمی از قتل‌های پلیس به اشتباه در پایگاه داده رسمی آمار مرگ‌ومیر به‌عنوان «قتل عمومی یا خودکشی» برچسب‌گذاری شده است.

بایدن در جریان اعتراض‌های دانشگاهی به جنگ رژیم صهیونیستی در غزه معترضان را یهودستیز و قانون‌شکن خوانده بود و به طور غیرمستقیم از خشونت پلیس علیه معترضان حمایت کرده بود.

ترامپ نیز در دوران ریاست‌جمهوری خود بار‌ها به بهانه‌های مختلف خشونت افسران پلیس در این کشور را توجیه کرده بود.

نمونه‌ای از این رویکرد را می‌توان در اظهار‌های ترامپ در دوره اعتراض‌های سراسری «زندگی سیاه‌پوستان اهمیت دارد» دید.

این اعتراض‌ها در پی کشته شدن جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به‌دست افسر پلیس این کشور برانگیخته شده بود.

وضعیت تا جایی پیش رفته بود که ترامپ تهدید کرد ارتش را برای فرونشاندن ناآرامی‌های فزاینده در واکنش به مرگ فلوید گسیل خواهد کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *