انگیزه نتانیاهو از انحلال کابینه جنگ رژیم صهیونیستی چیست؟

9:51 - 29 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۸۵۸۰
انگیزه نتانیاهو از انحلال کابینه جنگ رژیم صهیونیستی چیست؟
تصمیم نتانیاهو برای انحلال کابینه جنگ به او این فرصت را می‌دهد تا با ادامه جنگ از تهدیدهای پیش رو فرار کند.

خبرگزاری میزان - بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، کابینه جنگی خود را منحل کرد، اقدامی که نفوذ او بر جنگ غزه را تحکیم می‌کند و احتمال آتش‌بس را در نوار غزه با چالش‌هایی مواجه می‌کند.

نتانیاهو چند روز پس از استعفای بنی گانتز، رقیب سیاسی اصلی خود از کابینه جنگ، این اقدام را اعلام کرد.

سیاست‌های اصلی جنگ اکنون صرفا از سوی کابینه امنیتی نتانیاهو تایید می‌شود؛ هیئت بزرگ‌تری که تحت تسلط راست‌گرایان افراطی است که با پیشنهاد آتش‌بس مورد حمایت آمریکا مخالف هستند و می‌خواهند جنگ را ادامه دهند.

آسوشیتد پرس به نقل از یک مقام صهیونیست نوشت: انتظار می‌رود نتانیاهو در مورد برخی تصمیم‌ها با متحدان نزدیک خود در جلسات ویژه مشورت کند.

این جلسات پشت در‌های بسته می‌تواند برخی از نفوذ افراطی‌ها را کمرنگ کند، اما خود نتانیاهو اشتیاق چندانی نسبت به طرح آتش‌بس نشان ندارد و اتکای او به کابینه امنیتی کامل می‌تواند به او پوششی برای طولانی کردن یک تصمیم بدهد.

دلیل گانتز برای پیوستن و استعفا از کابینه جنگ

کابینه جنگ رژیم صهیونیستی پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی تشکیل شد، زمانی که گانتز، یکی از سران حزب مخالف، با نتانیاهو و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی همراه شد.

در آن زمان، گانتز خواستار آن شد که یک نهاد تصمیم گیرنده کوچک، جنگ را هدایت کند تا اعضای راست افراطی کابینه نتانیاهو را به حاشیه براند.

اما گانتز به‌تازگی و پس از ماه‌ها تنش‌های فزاینده بر سر راهبرد رژیم صهیونیستی در غزه، این کابینه را ترک کرد.

او نتانیاهو را متهم کرد که جنگ را برای جلوگیری از برگزاری انتخابات جدید و محاکمه در پرونده فساد ادامه می‌دهد.

گانتز از نتانیاهو خواست تا طرحی را تایید کند که -از جمله موارد دیگر- به نجات افراد بازداشت شده می‌پردازد.

سیاست‌های رژیم صهیونیستی چگونه تغییر خواهد کرد؟

انحلال کابینه جنگ، تنها نتانیاهو را از سیاستمداران میانه‎رو بیشتر برای توافق آتش‌بس دور می‌کند.

ماه‌ها مذاکرات آتش‎بس نتوانست زمینه مشترکی برای آتش‌بس ایجاد کند؛ رژیم صهیونیستی تمایلی به تایید کامل طرح مورد حمایت آمریکا برای بازگرداندن افراد بازداشت شده، هموار کردن راه برای پایان دادن به جنگ و آغاز تلاش‌های بازسازی سرزمین‌های تخریب شده ندارد.

نتانیاهو اکنون به اعضای کابینه امنیتی خود تکیه خواهد کرد که برخی از آن‌ها مخالف توافق آتش‌بس هستند و از اشغال مجدد غزه حمایت کرده‌اند.

پس از استعفای گانتز، ایتامار بن گویر، وزیر افراطی امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، خواستار عضویت در کابینه جنگی جدید شد؛ انحلال کابینه جنگ می‌تواند به دور نگه داشتن بن گویر کمک کند، اما نمی‌تواند او را به کلی کنار بگذارد.

این اقدام همچنین به نتانیاهو آزادی عمل می‌دهد تا جنگ را برای ماندن در قدرت به پایان برساند؛ منتقدان نتانیاهو او را به تاخیر در پایان دادن به جنگ متهم می‌کنند، زیرا پایان جنگ به معنای تحقیق درباره شکست‌های کابینه او در جنگ غزه است و احتمال برگزاری انتخابات جدید را در زمانی که مقبولیت نخست‌وزیر این رژیم کم است، افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *