عضو شورای عالی انجمن خوش‌نویسان: «مافی» داعیه خوش‌نویسی کلاسیک نداشت

11:20 - 26 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۸۰۹۸
عضو شورای عالی انجمن خوش‌نویسان: «مافی» داعیه خوش‌نویسی کلاسیک نداشت
فلسفی با بیان اینکه رضا مافی یک خوش‌نویس هنرمند نوگرا بود، گفت: در استفاده از قلم نی و کاغذ، فضا‌های تازه‌ای را تجربه کرده بود که برای آن دوره خیلی خوب بود، البته خود مافی هم داعیه خوش‌نویسی کلاسیک نداشت.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام روابط‌ عمومی نگارخانه تخصصی هنر‌های ایرانی _اسلامی «ترانه باران»، امیر احمد فلسفی (عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان) با بیان اینکه رضا مافی از پیش قراولان نوگرایی در خوشنویسی ایران در دوره معاصر است، گفت: رضا مافی با ذهن پویا و دست توانایی که داشت، با شرایطی که در آن دوره به وجود آمده بود، از جمله میل به تغییر و تنوع در آثاری که خاص هنر ایران است در هنرمندان به وجود آمده بود و با ارتباطاتی که با دنیای خارج از ایران برقرار شده بود و با جوی که متولیان فرهنگی آن دوره برای هنرمندان ایجاد کرده بودند و همین موزه هنر‌های معاصر که از بهترین موزه‌های دنیاست هم در همان دوره تاسیس شد، برای ایرانی که از این نوع امکانات بهره‌مند نبود و یا کمتر برخوردار بود، خیلی فرصت خوبی بود و هنرمندان آن دوره بهترین استفاده را از شرایط موجود کردند.

فلسفی معتقد است: رضا مافی توانست جریان هنری و تجسمی را در بخش نوگرایی خوشنویسی به وجود بیاورد و برای هم دوره‌های خود و کسانی که بعد از او قدم به این عرصه گذاشتند چراغ راهی باشد و مسیری را نشان دهد که بتواند این مسیر به خوبی و با پویایی ادامه پیدا کند.

فلسفی درباره تاثیر مافی بر هنر و هنرمندان معاصر هم گفت: با توجه به اینکه در آن دوره استادان بزرگی در حوزه خوشنویسی فعال بودند و شرایط لازم برای اینکه خوشنویسی سنتی بتواند از امکاناتی که در گذشته وجود داشت برخوردار شود، یعنی بازار کار و دسترسی به منابع مثل آثار نفیس گذشتگان نبود، این امکان وجود نداشت که مافی با ذهن پویا و روحیه جستجوگر و میل به ایجاد تنوع، بتواند در عرصه کار سنتی نیاز‌های خود را برآورده کند. باتوجه به جو نوگرایی که در آن دوره وجود داشت توانست یک مسیر‌های تازه‌ای را طی کند و نشان دهد که می‌شود در عرصه خوشنویسی و حواشی خوشنویسی کار‌های جدیدی ارائه داد که موافق طبع و نیاز نسل جدید باشد.

وی خاطرنشان کرد: در وجوه مختلفی این ذوق آزمایی را از خود نشان داد، و هر بخشی از کار‌های هر دوره توانست برای کسانی که حتی رقبا و هم دوره‌ای‌ها و یا نزدیکانش بودند، منشا الهام باشد. طبیعی است که برای بعد از خودش هم که تمام دهه شصت و هفتاد و بعد از آن بود، توانست به کسانی که در نوگرایی در خوشنویسی فعال بودند و می‌خواستند در زمینه نقاشی خط فعالیت کنند، الگو‌هایی بدهد که خیلی نزدیک به آن الگو‌ها کار کنند و هم باعث شود که ذهنشان فعال شود و هر کس مسیر خودش را پیدا کند.

به عقیده فلسفی، مافی یک خوشنویس هنرمند نوگرا بود. در استفاده از قلم نی و کاغذ، فضا‌های تازه‌ای را تجربه کرده بود که برای آن دوره خیلی خوب بود، البته خود مافی هم داعیه خوشنویسی کلاسیک نداشت. غیر از چند کاری که به صورت کاملا سنتی انجام داده بود مثل سیاه مشق و چلیپا به عرصه رقابت کلاسیک ورود نکرده بود.

این استاد خوشنویسی در پایان با اشاره به برگزاری مطلوب نمایشگاه «رضا مافی» گفت: هم تبریک می‌گویم به خانم کاظمی و گالری ترانه باران به عنوان نمایشگاه گردان و هم تقدیر میکنم و خوشحالم که هر چند معدود، اما هستند کسانی که دغدغه هنر خوشنویسی را دارند. باید بپذیریم که منظور از هنر معاصر لزوما نوگرایی نیست. کسانی که هر هنری را امروز کار می‌کنند، و حرفی برای گفتن دارند هنرشان هنر معاصر تلقی می‌شود. پرداختن به خوشنویسی به این صورت، یک وظیفه است و گالری ترانه باران این وظیفه را به خوبی انجام داده است.

نمایشگاه «رضا مافی» به همت موزه گالری ترانه‌باران در موزه هنر‌های معاصر تهران برپا شده و تا ۱۰ تیر میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *