اتحادیه اروپا گرفتار در دایره بحران‌های حقوق بشری

13:01 - 22 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۳۶۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اتحادیه اروپا گرفتار در دایره بحران‌های حقوق بشری
بحران‌های حقوق بشری در اتحادیه اروپا در میانه بی‌توجهی سران این اتحادیه به اصول و قوانین حقوق بشری و قدرت گرفتن راست‌گرایی افراطی در مسیر وخامت بیشتر حرکت می‌کنند.

خبرگزاری میزان – اتمام فرآیند انتخابات پارلمان اروپا و مشخص شدن نتیجه این روند که طی روز‌های ۶ تا ۹ ژوئن (۱۷ تا ۲۰ خرداد) انجام شد، زنگ‌های هشدار درباره تشدید وخامت وضعیت حقوق بشری را در سراسر قاره سبز به صدا درآورد.

انتخابات یادشده نخستین انتخابات پارلمان اروپا پس از رویداد‌هایی از جمله برگزیت، شیوع کرونا و جنگ اوکراین و غزه است که به شدت اروپا را قطبی کرده و سبب تقویت جریان‌های راست‌گرایی افراطی شده‌اند.

پارلمان اروپا همواره ادعا می‌کند که در بسیاری از موضوع‌های مرتبط با حقوق بشر در این قاره و در سطح جهانی فعالیت دارد؛ این در حالی است که چالش‌های حقوق بشری متعددی ساکنان قاره سبز را با دشواری‌های گسترده‌ای مواجه کرده است و چشم‌اندازی از بهبود شرایط در آن دیده نمی‌شود.

چالش‌های حقوق بشری یادشده عبارتند از: فقر و نابرابری، نقض آزادی بیان و آزادی تجمع‌های مسالمت‌آمیز، بی‌عدالتی نژادی و تبعیض، نقض حقوق معلولان، پیامدهای تغییرهای آب‌وهوایی، مسئولیت‌ناپذیری شرکت‌ها، نقض حقوق بشر در سیاست خارجی، مهاجرت و ...

اعلام نتایج پارلمان اروپا نشان داد که راست‌گرایی افراطی توانسته است موقعیت خود را بیش از گذشته در قاره سبز مستحکم کند؛ این در حالی است که پیش از این، چالش‌هایی مانند جنگ در اروپا و در همسایگی آن، حمله به حقوق بشر در اتحادیه اروپا و مسائلی مانند آن آینده وضعیت حقوق بشری این قاره را تیره کرده‌اند.

مهم‌ترین چالش‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا در حال حاضر عبارتند از:

فقر کودکان

اتحادیه اروپا دومین اقتصاد بزرگ جهان است، اما این ثروت جمعی به معنی برخورداری همه ساکنان قاره سبز از فرصت‌ها و حقوق برابر نیست؛ آخرین داده‌ها نشان می‌دهند که از هر چهار کودک در اتحادیه اروپا یک کوک در معرض خطر فقر و محرومیت اجتماعی قرار دارد.

بحران فقر کودکان در اتحادیه اروپا در پی افزایش هزینه‌های زندگی و شیوع بیماری کرونا به شکلی جدی‌تر از همیشه خود را نمایان کرد.

نبود حاکمیت قانون

نگرانی در مورد کم‌رنگ شدن حاکمیت قانون و یکپارچگی نهاد‌ها در بسیاری از کشور‌های اتحادیه اروپا در حال افزایش است؛ این نگرانی به شکلی ویژه در فرانسه و ایتالیا وجود دارد.

نقطه اوج این نگرانی، برخورد‌های خشونت‌بار پلیس و دولت‌های کشور‌های عضو اتحادیه اروپا با تظاهرات و تجمع‌های حامیان فلسطین بود.

نقض حقوق پناهندگان، پناهجویان و مهاجران

پناهندگان، پناهجویان و مهاجران در مرز‌های اتحادیه اروپا با خشونت‌های مرگ‌باری مواجه می‌شوند که قصد به عقب راندن آن‌ها را دارند.

در عین حال، پیمان جدید اتحادیه اروپا در مورد مهاجرت و پناهندگی، شرایط را برای این افراد آسیب‌پذیر دشوارتر کرده و بازداشت‌های مهاجران و پناهجویان، حتی کودکان پناهجو و مهاجر را افزایش می‌دهد؛ ضمن اینکه، کمک چندانی به تقسیم مسئولیت بین کشور‌های اتحادیه اروپا نمی‌کند.

اتحادیه اروپا میلیارد‌ها یورو به کشور‌هایی با سوابق ضعیف در زمینه حقوق بشر و دارای نیرو‌های امنیتی متخلف می‌دهد تا مهاجرت را مهار کنند.

ناکارآمدی سیاست فنی اتحادیه اروپا در موضوع حقوق بشر

اتحادیه اروپا خود را به‌عنوان یک رهبر جهانی در مقررات فنی معرفی می‌کند؛ این اتحادیه در همین چارچوب قوانین جدیدی را برای تنظیم صادرات نرم افزار‌های جاسوسی تجاری تصویب کرد، تحقیقات گسترده‌ای را در مورد استفاده از پگاسوس و دیگر نرم افزار‌های جاسوسی در اروپا انجام داد، ...

این مقررات جدید کف هستند، نه سقف؛ چراکه کار اتحادیه اروپا روی نرم افزار‌های جاسوسی به اندازه کافی برای مهار و بررسی سوءاستفاده‌ها پیش نرفت؛ مقررات وضع شده در رسیدگی به نظارت فراگیر شرکت‌های فناوری بر کاربران شکست خورد؛ قانون هوش مصنوعی شامل حفره‌هایی در الزامات برای اطمینان از شفافیت و پاسخگویی است، به‌ویژه زمانی که هوش مصنوعی در اجرای قانون و مهاجرت استفاده می‌شود.

بی‌عدالتی نژادی و استعماری

جوامع نژادی، قومی و مذهبی به حاشیه رانده شده اروپا مورد انگ، طرد، تبعیض و به‌طور فزاینده‌ای هدف حمله قرار می‌گیرند.

نابرابری‌ها و تبعیض‌های نژادی با قوانین و رویه‌های موجود، عدم تمایل دولت‌های اروپایی به تسویه حساب واقعی میراث استعماری‌شان و روایت‌های منفی درباره جوامع به حاشیه رانده شده از سوی سیاستمداران اروپایی تداوم می‌یابد.

نقض حقوق افراد دارای معلولیت و سالمندان

در اتحادیه اروپا، افراد دارای معلولیت و سالمند در زمینه درگیری‌های مسلحانه یا در رویداد‌های شدید آب‌وهوایی ناشی از تغییرات آب‌وهوایی با خطرات آسیب‌زای بیشتری مواجه هستند.

براساس آمارها، بیش از یک میلیون اروپایی دارای معلولیت در مراکز مراقبتی زندگی می‌کنند و قادر به مشارکت در جامعه خود یا تصمیم‌گیری نیستند.

نقش منفی در بحران آب‌وهوایی

تغییر‌های آب‌وهوایی بحران تعیین‌کننده این دوره جهان است و جنگل‌های جهان یکی از بزرگ‌ترین متحدان طبیعی برای کاهش آن هستند.

در عین حال، اروپا میلیون‌ها تن محصول آلوده به جنگل‌زدایی و نقض حقوق مربوط را مصرف می‌کند.

بی‌توجهی به مسئولیت‌پذیری شرکتی

فعالیت‌های شرکت‌ها تاثیر زیادی بر حقوق بشر در سراسر جهان دارد؛ میلیون‌ها کارگر از سوی زنجیره‌های تامین جهانی این شرکت‌ها به‌کار گرفته می‌شوند و بسیاری از آن‌ها در شرایط بد کاری، از جمله کار اجباری، دستمزد اندک، کار غیرقانونی کودکان و شرایط بد بهداشت و ایمنی شغلی کار می‌کنند.

فعالیت‌های شرکت‌ها همچنین می‌تواند اثرات زیست‌محیطی قابل توجهی داشته باشد، که می‌تواند به‌طور نامتناسبی به مردم بومی و دیگر جوامع محلی آسیب برساند.

اتحادیه اروپا سهم مهمی در بی‌توجهی شرکت‌ها به مسئولیت‌های خود دارد.

نقض حقوق بشر و بی‌توجهی به آن در سیاست خارجی

اتحادیه اروپا از بزرگ‌ترین ناقضان حقوق بشر در سیاست خارجی است؛ این اتحادیه با استفاده از استاندارد‌های دوگانه حقوق بشری سعی در توجیه سیاست‌های خارجی ناقض حقوق بشری خود دارد.

حمایت نکردن اتحادیه اروپا از عدالت بین‌المللی

از آنجایی که درگیری‌ها و بحران‌های حقوق بشر در سراسر جهان در حال افزایش هستند و غیرنظامیان از نقض‌های گسترده رنج می‌برند، نیاز به پاسخگویی و عدالت وجود دارد.

اتحادیه اروپا به‌عنوان مدعی حمایت از عدالت بین‌المللی، با استناد به استاندارد‌های دوگانه خود از توجه به بی‌عدالتی‌های بین‌المللی سر باز می‌زند.

مهم‌ترین نمونه در این رابطه، انفعال و سکوت این اتحادیه در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *