مهاجرستیزی؛ سیاست چند دهه‌ای استرالیا علیه مهاجران

14:55 - 20 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۲۰۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مهاجرستیزی؛ سیاست چند دهه‌ای استرالیا علیه مهاجران
پناهجویانی که خواهان ورود به استرالیا بوده‌اند در طی سال‌های گذشته همواره با شرایط نامناسب و همچنین مهاجرستیزی از سوی دولت استرالیا مواجه بوده‌اند.

خبرگزاری میزان - تعداد پناهجویان منتقل شده به در جزیره نائورو در اقیانوس آرام از سوی دولت استرالیا از ۱۰۰ نفر گذشته و ۲ گروه ۳۷ نفری دیگر به این جزیره منتقل شده‌اند. 

مقام‌های نیروی مرزی استرالیا به‌تازگی فاش کردند که در ماه مارس (فروردین/اردیبهشت) ۵۴ پناهجو در نائورو حضور داشتند؛ این افراد از استرالیا به این جزیره منتقل شده بودند و این رقم تا ماه می (اردیبهشت/خرداد) به ۶۴ نفر افزایش یافته بود.

سیاست بازدارندگی استرالیا در برابر پناهجویان همواره مورد انتقاد بوده است. 

دیده‌بان حقوق بشر در اوایل سال ۲۰۲۴ در گزارش جهانی خود درباره وضعیت استرالیا گفت که پیشرفت دولت استرالیا در زمینه حقوق بشر در سال گذشته با تداوم اقدام‌ها علیه پناهندگان و پناهجویان تضعیف شده است.

آنابل هنسی، پژوهشگر استرالیایی در دیده‌بان حقوق بشر گفت: دولت استرالیا در سال ۲۰۲۳ فرصتی برای پایان دادن به رژیم بازداشت فراساحلی بیش از ۱۰ ساله خود داشت. 

هنسی در ادامه گفت که، اما دولت استرالیا همچنان پناهجویانی که خواهان پناهندگی در این کشور هستند را به جزیره نائورو منتقل می‌کند.

پیش از این نیز یک گزارش بازرسی از سوی کمیسیون حقوق بشر استرالیا منتشر شده بود که نشان می‌دهد نگرانی‌های جدی حقوق بشری در استفاده از اقامتگاه‌ها به‌عنوان مکان‌های جایگزین بازداشت در سیستم بازداشت مهاجرت استرالیا وجود دارد.

این گزارش نشان می‌دهد که بازداشت در اقامتگاه‌ها تاثیر‌های منفی شدیدی بر سلامت جسمی و روانی مهاجران و پناهجویان دارد، که هر چه مدت طولانی‌تر بازداشت می‌شود، به تدریج این تاثیر‌ها نیز بدتر می‌شود. 

در زمان انجام بازرسی‌ها میانگین مدت بازداشت افراد در اقامتگاه‌ها ۶۹ روز و طولانی‌ترین دوره بازداشت مداوم ۶۳۴ روز ثبت شده بود.

بازداشت و انتقال مهاجران به اقامتگاه‌ها و همچنین به جزیره نائورو در حالی همچنان ادامه دارد که دادگاه عالی استرالیا در اواخر سال ۲۰۲۳ حکم داده بود که بازداشت مهاجرتی نامحدود غیرقانونی است. این تصمیم حکم سال ۲۰۰۴ را لغو می‌کند که براساس آن افراد بدون ویزا می‌توانند به‌طور نامحدود بازداشت شوند.

پرونده فعلی حول محور یک پناهنده بدون تابعیت بود که با چشم‌انداز زندگی در بازداشت مواجه بوده است. این مرد در میانمار متولد شده و در سال ۲۰۱۲ در نوجوانی با قایق وارد استرالیا شده بود. او ویزا موقت دریافت کرده بود، اما این ویزا در سال ۲۰۱۵ با محکوم شدن او به یک جرم جنایی و زندانی شدن لغو شد. 

پس از اتمام دوران محکومیتش در سال ۲۰۱۸، دولت او را به بازداشتگاه مهاجران منتقل کرد. 

تاریخ طولانی استرالیا در مهاجرستیزی

زیگمونت باومن، یک جامعه‌شناس، مهاجرستیزی در استرالیا را به‌عنوان خصومت بزرگ‌تری نسبت به مهاجران توصیف می‌کند که ناشی از ایجاد ترس و بیگانه‌هراسی با انگیزه‌های سیاسی است.

چنین رویکرد مهاجرستیزانه‌ای شکاف مصنوعی «ما و آن‌ها» را تقویت می‌کند و بحرانی را در مورد مهاجران ایجاد می‌کند که سپس برای توجیه کنترل‌ها و محدودیت‌های مهاجرت بیشتر علیه پناهجویان استفاده می‌شود.

چنین رویکرد مهاجرستیزی موضوع جدیدی نیست. استرالیا سابقه طولانی استعماری در طرد نژادی از طریق قانون مهاجرت دارد. 

امروزه، این رویکرد مهاجرستیزی حول پناهجویان بوده که با قایق وارد این کشور می‌شوند. دولت استرالیا اکنون این نوع ورود را جرم‌انگاری می‌کند.

یکی از شکست‌های کلیدی دولت‌های اخیر استرالیا تمایل نداشتن آن‌ها به ایجاد مسیری برای همه پناهجویانی است که از سال ۲۰۱۲ به بعد با قایق وارد این کشور شده‌اند.

در این مدت، حدود ۳۵ هزار نفر برای ثبت درخواست پناهندگی با قایق وارد استرالیا شده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *