دادستان مرکز استان کرمانشاه: با قاچاق و احتکار گندم برخورد خواهد شد

13:25 - 19 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۰۰۷
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
دادستان مرکز استان کرمانشاه: با قاچاق و احتکار گندم برخورد خواهد شد
دادستان مرکز استان کرمانشاه با اشاره به لزوم مبارزه با قاچاق گندم گفت: برخی سودجویان گندم‌ها را انبار کرده‌اند که در این زمینه تمهیدات لازم برای جلوگیری از قاچاق توسط دستگاه‌های ذیربط صورت می‌گیرد.

خبرگزاری میزان - حمیدرضا کریمی، با اشاره به نقش بسیار مهم گندم در تامین امنیت غذایی جامعه، اظهارکرد: گندم به عنوان یکی از اساسی‌ترین کالا‌ها در سبد غذایی خانوار به دلیل نقش مهمی که در عرصه سیاسی و اقتصادی کشور‌ها به ویژه در کشور‌های در حال توسعه ایفا می‌کند، در تمام دنیا یک محصول استراتژیک به شمار می‌رود.

وی افزود:علیرغم اینکه گندم محصولی بسیار مهم در نظام اقتصادی کشور محسوب می‌شود، اما در سال‌های اخیر روند قاچاق گندم به دلیل بالا رفتن قیمت گندم در کشور همسایه افزایش یافته و برخی از افراد سودجو تحت عنوان سلف خری درصدد هستند تا با استفاده از این شرایط نسبت به انباشت و قاچاق محصولات استراتژیک همچون گندم به کشور‌های همسایه و کسب سود هرچه بیشتر اقدام کنند. 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه با تاکید براینکه این اقدام باعث تشویق اذهان عمومی می‌شود، تصریح کرد: اخلال در نظام اقتصادی و در نتیجه گران شدن نامتعارف قیمت نان به عنوان قوت غالب مردم از دیگر پیامد‌های منفی احتکار و قاچاق گندم به شمار می‌رود. 

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر نیز مقام معظم رهبری در خصوص لزوم جلوگیری از قاچاق محصولات کشاورزی تاکیداتی داشته‌اند که اهمیت این مسئله را نشان می‌دهند. 

کریمی در ادامه تاکید کرد: تمام ارگان‌ها و دستگاه‌های ذیربط و دادستان‌های شهرستان‌های مرزی باید به منظور پیشگیری از اخلال در نظام اقتصادی و در جهت صیانت از حقوق عمومی و تأمین آرامش ذهنی و روانی شهروندان اقداماتی را در جهت جلوگیری از قاچاق محصولات کشاورزی و به ویژه گندم در دستور کار قرار دهند. 

وی با تاکید براینکه مقابله با قاچاق کالا‌های اساسی همچون گندم در مرز‌های استان در دستور کار نیرو‌های نظامی و امنیتی قرار گیرد، گفت: تمام مرز‌های ورودی و خروجی استان باید به دقت مورد رصد قرار گیرد. 

دادستان مرکز استان کرمانشاه اضافه کرد: همچنین دستگاه‌های ذیربط باید اماکن دپویی که خارج از سیستم دولتی گندم را خریداری و انبار کرده‌اند را شناسایی و بر آن‌ها نظارت کامل به عمل آورند. 

وی خاطرنشان کرد: گندمی که توسط کشاورزان استان تولید می‌شود، باید با تمهیداتی در سریع‌ترین زمان ممکن از آن‌ها خریداری و وجه آن نیز پرداخت شود. 

کریمی اضافه کرد: پلیس فتا نسبت به شناسایی افرادی که از طریق فضای مجازی نسبت به خرید غلات مانند گندم، جو، برنج و... به صورت عمده فعالیت می‌کنند، اقدام و ضمن اخذ تعهد کتبی به آنان هشدار داده شود که در صورت خرید و انبار کردن گندم، تمامی محصولات دپو شده توقیف و به سیلو‌های دولتی انتقال داده می‌شود. 

وی با تاکید براینکه هرگونه دپو، احتکار و قاچاق گندم در استان مجازات‌های قضایی به دنبال خواهد داشت، عنوان کرد: گا‌ها برخی از سودجویان، گندم‌هایی را که انبار کرده‌اند، به کارخانجات آرد تحویل می‌دهند و پس از اینکه به آرد تبدیل شد آن را قاچاق می‌کنند که در این زمینه نیز تمهیدات لازم برای جلوگیری توسط دستگاه‌های ذیربط باید انجام گیرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: مبارزه با قاچاق

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *