ناتو و روسیه وارد درگیری مستقیم می‌شوند؟

11:11 - 19 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۶۹۶۷
ناتو و روسیه وارد درگیری مستقیم می‌شوند؟
تصمیم کشورهایی مانند آمریکا برای صدور مجوز استفاده از سلاح‌های غربی علیه خاک روسیه، تنش میان مسکو و ناتو را وارد مرحله جدیدی کرده و رئیس‌جمهور روسیه تهدید به اقدام متقابل کرده است.

خبرگزاری میزان - ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به‌تازگی تهدید کرد که برای دشمنان غرب سلاح ارسال می‌کند.

پوتین این تهدید را که دومین تهدید او در یک هفته به شمار می‌رود، در جریان سخنرانی در مجمع اقتصادی بین‌المللی سن‌پترزبورگ هنگام بحث درباره حمایت غرب از اوکراین مطرح کرد.

رئیس‌جمهور روسیه، هشدار داد: اگر آن‌ها سلاح به منطقه جنگی می‌رسانند و خواستار استفاده از این سلاح‌ها علیه خاک ما می‌شوند، چرا ما این حق را نداریم که همین کار را انجام دهیم؟

وی تاکید کرد که مسکو می‌تواند تسلیحات دوربرد در اختیار کشور‌ها برای حمله به اهداف غربی قرار دهد؛ این تهدید پس از آن مطرح شد که آمریکا به اوکراین اجازه حمله با سلاح‌های ساخت آمریکا در مناطقی از روسیه را داد.

به گفته پوتین، ما یک دکترین هسته‌ای داریم که می‌گوید استفاده از تسلیحات هسته‌ای در موارد استثنایی که حاکمیت و تمامیت ارضی کشورمان در معرض تهدید قرار گیرد امکان‌پذیر است و دکترین را می‌توان تغییر داد.

روسیه به تدارکات مستقیم جنگ ناتو با تهدید ضدحمله واکنش نشان می‌دهد؛ مسکو همچنین از برگزاری رزمایش‌هایی خبر داده است که در آن استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی شبیه‌سازی می‌شود.

در حالی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، پس از شرکت در جشن مجلس ملی فرانسه سخنرانی کرد، روسیه هشدار‌های خود را درباره اینکه غرب با حمایت خود از کی‌یف با آتش بازی می‌کند، تشدید کرد.

در همین حال ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، گفت که پرتابگر‌های موشکی هیمارس که از سوی آمریکا عرضه شده بود، غیرنظامیان را در منطقه بلگورود روسیه هدف قرار داده است.

این در حالی است که فرمانده کل نیرو‌های مسلح اوکراین به‌تازگی اعلام کرد که فرانسه به‎زودی اعزام مربیان نظامی را برای آموزش نیرو‌های اوکراینی در این کشور آغاز خواهد کرد.

قدرت مسلط در قاره آمریکا

ورونیکا پونیشجاکووا، متخصص مسائل امنیت بین‌المللی و جنگ اوکراین در دانشگاه پورتسموث، می‌گوید: کشور‌های جنوب صحرای آفریقا ممکن است تنها مقصد تسلیحات روسیه نباشند که منافع غرب را هدف قرار می‌دهد و کشورهای دیگری در آمریکای لاتین هم می‌توانند مقصد این تسلیحات باشند.

آمریکا و آلمان به‌تازگی به اوکراین اجازه داده‌اند تا با سلاح‌های دوربردی که در اختیار کی‌یف قرار می‌دهند، به برخی از اهداف در خاک روسیه حمله کند.

در همین حال یک مقام غربی و یک سناتور آمریکایی، می‎گویند که اوکراین از تسلیحات آمریکایی برای حمله به داخل روسیه استفاده کرده است.

ناتو به دنبال ایجاد کریدور‌های زمینی

ناتو در حال ترسیم «کریدور‌های زمینی» است تا در صورت وقوع یک جنگ زمینی گسترده‌تر اروپا با روسیه، نیرو‌های آمریکایی و سایر نیرو‌های متحد بتوانند سریع‌تر به خط مقدم برسند.

این اقدام در پی هشدار‌های سران ناتو در اوایل سال جاری میلادی است که از دولت‌های غربی خواسته بودند خود را برای یک جنگ تمام عیار با روسیه در ۲۰ سال آینده آماده کنند.

چهره‌های جنگ‌طلب اروپا و آمریکا اکنون آشکارا چشم‌انداز یک درگیری نظامی گسترده‌تر را به دنبال تحویل موشک‌های میان‌برد و دوربرد به زلنسکی با هدف روسیه و مناطق اطراف آن مطرح می‌کنند.

با وجود مسائلی مانند بیانیه مشترک اخیر رئیس جمهور لهستان و نخست‌وزیر یونان در مورد ابتکار لهستان-یونان برای «گنبد آهنین» در برابر تهدید، نظامی‌سازی همزمان اقتصاد‌های اتحادیه اروپا، خدمت اجباری در کشور‌هایی مانند آلمان، ادغام اجباری دوره‌ها در مدارس کشور‌های عضو اتحادیه اروپا مربوط به بقای غیرنظامیان در درگیری‌های جنگی و حتی زمستان هسته‌ای، اظهارات امانوئل مکرون در مورد اعزام نیرو به اوکراین و لفاظی جنگ به‌عنوان یک روند کاملا عادی، هدف آماده‌سازی افکار عمومی برای یک درگیری، اجتناب‎ناپذیر است.

دیگر طرح‌هایی که در دست تهیه است شامل ورود نیرو‌های آمریکایی به بنادر ایتالیا و سفر زمینی از طریق اسلوونی و کرواسی به مجارستان در مرز اوکراین است.

مقام‎های کشور‌های ناتو، به‌ویژه آن‌هایی که در اروپا در کشور‌های کوچک اروپایی مستقر هستند، باید کاملا از آنچه در خطر است آگاه باشند؛ آن‌ها باید در نظر داشته باشند که کشور‌های آنها کوچک و پرجمعیت هستند و پیش از شروع صحبت در مورد حمله به عمق خاک روسیه باید در مورد آن بررسی صورت گیرد و این یک موضوع جدی است و بدون شک باید با دقت این موضوع نگریسته شود.

درماندگی کی‌یف و واشنگتن

تحلیل‎گران بر این عقیده هستند که چشم انداز کاهش سن نیرو‌های نظامی از سوی اوکراین نشان دهنده استیصال واشنگتن و کی‌یف با ادامه درگیری با روسیه است، در حالی که این اقدام غیرمحبوب خشم عمومی را علیه ولودیمیر زلنسکی بیشتر می‌کند.

در ماه آوریل (فروردین ماه)، زلنسکی قانونی را امضا کرد که حداقل سن خدمت اجباری را از ۲۷ به ۲۵ سال کاهش می‌دهد.

سلاح‌ها بدون نیروی انسانی ضایعات کامل هستند

ارل راسموس، نظامی و تحلیل‎گر سیاسی آمریکایی، می‌گوید: این اقدام اوکراین به وضوح نشانه‌ای از ناامیدی است، صرف‌نظر از تجهیزات یا بودجه ارائه شده از سوی غرب، اگر هیچ سربازی برای آموزش و استفاده از سلاح‌ها وجود نداشته باشد، آن‌ها کاملا هدر می‌روند و حتی برای تضعیف نیرو‌های روسیه کارایی چندانی ندارند.

این تحلیلگر آمریکایی، تاکید کرد: زلنسکی در حال حاضر محبوبیتی ندارد، و این تنها باعث خشم بیشتر مردمی خواهد شد که شاهد حذف نسل‌ها بدون دلیلی جز خشنود کردن منافع ژئوپلیتیک خارجی و ثروت شخصی بالقوه هستند.

نظرسنجی موسسه بین‌المللی جامعه‌شناسی کی‌یف، نشان می‌دهد که نیمی از اوکراینی‌ها زلنسکی را متهم می‌کنند که به وعده‌های انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۹ عمل نکرده است.

جیمز کاردن، دیپلمات سابق آمریکایی، موافق است که این گزارش‌ها نشان دهنده وحشت و ناامیدی در دولت بایدن است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *