ابعاد جدید مداخله ناتو در جنگ اوکراین؛ فرانسه مربیان نظامی به کی‌یف اعزام می‌کند

9:53 - 09 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۷۳۷
ابعاد جدید مداخله ناتو در جنگ اوکراین؛ فرانسه مربیان نظامی به کی‌یف اعزام می‌کند
تصمیم کشورهای عضو ناتو برای اعزام مربی نظامی به کی‌یف و یا مجوز استفاده از سلاح‌های ارسالی غرب برای هدف قرار دادن خاک روسیه می‌تواند تشدید تنش‌ها را با مسکو به مرحله خطرناکی برساند.

خبرگزاری میزان – فرمانده کل نیرو‌های مسلح اوکراین به‌تازگی اعلام کرد که فرانسه به زودی اعزام مربیان نظامی را برای آموزش نیرو‌های اوکراینی در این کشور آغاز خواهد کرد.

الکساندر سیرسکی گفت که پس از گفت‌وگو با سباستین لکورنو، وزیر دفاع فرانسه، مدارک امضا شده تا به مربیان نظامی فرانسوی اجازه داده شود از مراکز آموزشی اوکراین بازدید کنند.

این مقام ارشد اوکراینی در بیانیه‌ای نوشت: از ابتکار فرانسه برای اعزام مربیان نظامی به اوکراین برای آموزش نیرو‌های نظامی اوکراینی استقبال می‌کنم؛ من پیش از این اسنادی را امضا کرده‌ام که به اولین مربیان فرانسوی اجازه می‌دهد به زودی از مراکز آموزشی ما بازدید کنند و با زیرساخت‌ها و کارکنان آن‌ها آشنا شوند.

در همین حال وزارت دفاع فرانسه گفت: همان‌طور که چندین بار اشاره شد، آموزش در خاک اوکراین یکی از پروژه‌هایی است که از زمان کنفرانس حمایت از اوکراین که از سوی رئیس‌جمهور فرانسه برگزار شد، مورد بحث قرار گرفت.

مخالفت انگلیس و آلمان با اعزام نیروی نظامی به اوکراین

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در ماه فوریه گذشته (اسفند ماه ۱۴۰۲) گفت که اعزام نیروی نظامی را به اوکراین نمی‌توان رد کرد.

این اظهارات مکرون باعث ایجاد اختلاف در میان اعضای ناتو شد، زیرا کشور‌های عضو این ائتلاف، استقرار جنگی را که می‌تواند خطر تشدید تنش با روسیه را افزایش دهد، رد کردند.

در پی این اظهارات مکرون، آلمان و انگلیس مخالفت خود را با اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کردند.

از سویی دیگر، اما این اقدام رئیس‌جمهور فرانسه باعث شد که برخی از سرسخت‌ترین حامیان اوکراین در شرق اروپا نیز به فکر اعزام نیرو به کی‌یف باشند.

وزیر خارجه لیتوانی به‌تازگی گفت: لیتوانی آماده است تا بخشی از ائتلافی باشد که می‌تواند از سوی فرانسه یا کشور دیگری هدایت شود و می‌تواند آموزش اوکراینی‌ها را سازماندهی کند.

این در حالی است که انگلیس، آمریکا و کشور‌های اتحادیه اروپا از آغاز جنگ اوکراین، بیش از ۱۰۰ هزار سرباز اوکراینی را در خاک اروپا آموزش داده‌اند.

هشدار مسکو درباره مداخله مستقیم ناتو در جنگ اوکراین

این اقدام کشور‌های عضو ناتو در حالی صورت می‌گیرد که مسکو پیش از این درباره پیامد‌های هرگونه مداخله مستقیم کشورهای عضو این پیمان نظامی در جنگ اوکراین هشدار داده است.

دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل، تاکید کرد که کشور‌های غربی به‌طور کامل از عواقب اجازه دادن به نیرو‌های اوکراینی برای حمله به خاک روسیه با تسلیحات دوربرد غربی آگاه هستند.

وی در مورد درخواست‌های اخیر غرب برای هدف قرار دادن خاک روسیه با سلاح‌های غربی گفت: کشور‌های غربی کاملا از عواقب استفاده یا عدم استفاده از سلاح‌های دوربرد غربی علیه اهداف خاصی در روسیه آگاهند.

روسیه به تدارکات مستقیم جنگ ناتو با تهدید ضدحمله واکنش نشان می‌دهد؛ مسکو همچنین از برگزاری رزمایش‌هایی خبر داده است که در آن استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی شبیه‌سازی می‌شود.

در شرایطی که نیرو‌های مسلح ناتو تهدید به اعزام نیرو به اوکراین می‌کنند و قدرت‌های هسته‌ای پیشرو در ناتو استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را در صورت وقوع جنگ رد نمی‌کنند، مسکو حتی مجبور است یک حمله هسته‌ای پیشگیرانه احتمالی را در نظر بگیرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *