سایه فاجعه‌های زیست‌محیطی و بهداشتی بر سر آوارگان فلسطینی در غزه

13:38 - 10 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۹۴۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سایه فاجعه‌های زیست‌محیطی و بهداشتی بر سر آوارگان فلسطینی در غزه
آوارگان فلسطینی در غزه درپی جنگ هشت ماهه رژیم صهیونیستی علیه این منطقه با فاجعه‌های بهداشتی متعددی مواجه شده‌اند که زندگی آن‌ها را از بعد دیگری در معرض خطر قرار می‌دهد.

خبرگزاری میزان – جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه از ابعاد و وجوه مختلفی ناقض حقوق ساکنان این منطقه تحت محاصره است؛ یکی از حقوق نقض شده مردم غزه درپی این جنگ، حق سلامتی است.

به گزارش میدل ایست آی، تخریب تاسیسات مدیریت پسماند و سرریز زباله‌ها در غزه در پی جنگ هشت ماهه رژیم صهیونیستی علیه منطقه، از طریق گسترش شیوع بیماری هپاتیت، بحران سلامتی را رقم زده است که آوارگان فلسطینی در غزه را تهدید می‌کند و آن‌ها را در معرض آلودگی و بیماری‌های گسترده قرار می‌دهد.

نیش پشه فقط یکی از نشانه‌های بحران زیست‌محیطی و بهداشتی فزاینده‌ای است که نزدیک به ۲ میلیون فلسطینی آواره داخلی در غزه از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه این منطقه در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) با آن مواجه هستند.

نزدیک به هشت ماه بمباران و محاصره بی‌امان رژیم صهیونیستی، زیرساخت‌ها، تاسیسات مدیریت زباله و دفاع غیرنظامی فلسطین را نابود کرده است؛ این امر ماه‌ها بقایای انسان را در زیر کوه‌های آوار مدفون کرده است، انبوه زباله‌های جامد جمع‌آوری نشده در خیابان‌ها انباشته شده و سرریز فاضلاب یک اتفاق عادی است.

 

سایه سنگین بحران‌های زیست‌محیطی و بهداشتی بر سر آوارگان فلسطینی در غزه

دفاع مدنی فلسطین و شهرداری‌های محلی غزه حتی قبل از جنگ با پاکسازی آوار و مدیریت زباله دست‌وپنجه نرم کردند؛ این منطقه تحت محاصره رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۷، سال‌ها است که با کمبود تجهیزات و منابع ضروری مواجه شده است.

براساس اعلام برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP)، نوار غزه روزانه هزار و ۷۰۰ تن زباله تولید می‌کرد و فقط ۲ محل دفن زباله اصلی داشت که یکی از آن‌ها بیش از ظرفیت کار می‌کرد؛ براساس گزارش یادشده، از زمان آغاز جنگ، بمباران رژیم صهیونیستی آسیب‌های عمده‌ای به زیرساخت‌ها، از جمله وسایل نقلیه جمع‌آوری زباله، تاسیسات و مراکز تصفیه زباله‌های پزشکی وارد کرده است.

تحلیل ماهواره‌ای فایننشال تایمز نشان می‌دهد که بیش از ۱۴۰ محل تخلیه زباله جامد در سراسر نوار غزه وجود دارد؛ این بحران به دلیل حضور دائمی نظامیان صهیونیست در محل اصلی دفن زباله غزه تشدید شده و آن را غیرقابل دسترس کرده است.

به گفته شهردار اردوگاه آوارگان المغازی، چاه‌ها و شبکه‌های فاضلاب نیز در جریان این دور جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه آسیب دیده و باعث از بین رفتن بیش از ۶۰ درصد منابع آب شده‌اند.

 

سایه سنگین بحران‌های زیست‌محیطی و بهداشتی بر سر آوارگان فلسطینی در غزه
وی تخمین زد که بیش از پنج کیلومتر از شبکه فاضلاب از جمله خطوط اصلی که فاضلاب را از اردوگاه المغازی خارج می‌کند، تخریب شده و این امر باعث سرریز شدن فاضلاب در خیابان‌ها و تجمع در دهانه‌های بزرگ ساخته شده توسط آن شده است.

شهردار اردوگاه المغازی، گفت: بمب‌های اسرائیلی، محله‌ها را پر از باتلاق‌های فاضلاب می‌کند که بوی بد، آلودگی و حشرات مضر تولید می‌کنند؛ ۴ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی در اردوگاه آسیب دیده و غیرقابل سکونت شدند؛ انبوه آوار بسیاری از خیابان‌ها را مسدود کرده است.

براساس گزارش سازمان ملل، حدود ۳۷ میلیون تن آوار در سراسر غزه وجود دارد که شامل بقایای نزدیک به ۱۰ هزار نفر است که پاکسازی آن سال‌ها طول خواهد کشید.

شهردار اردوگاه المغازی گفت که با وجود کمبود منابع، کارکنان شهرداری اردوگاه آوارگان المغازی هر کاری که می‌توانند برای کمک انجام می‌دهند، اما با ورود نزدیک به یک میلیون آواره که اخیرا از رفح به خان یونس و بخش‌های مرکزی گریخته‌اند، ماموریت هر روز سخت‌تر می‌شود.

در عین حال، براساس گزارش‌ها، شیوع هپاتیت در غزه در ماه‌های اخیر سرعت قابل توجهی داشته است؛ این در حالی است که مسیر درمان و تغذیه مناسب برای مبتلایان مسدود شده است.

 

سایه سنگین بحران‌های زیست‌محیطی و بهداشتی بر سر آوارگان فلسطینی در غزه
این بیماری یکی از بیماری‌هایی است که ساکنان غزه را در معرض خطر قرار داده است.

وزارت بهداشت فلسطین در ماه آوریل (اسفند گذشته) اعلام کرد که شیوع مننژیت و هپاتیت در اردوگاه‌های آوارگان در غزه در جریان است که تهدیدی برای فاجعه بهداشتی است.

یکی از پزشکانی که در یک مرکز درمانی در اردوگاه‌های آوارگان در مرکز غزه کار می‌کند، نیش پشه را یکی از رایج‌ترین مسائلی خواند که مردم با آن مواجه هستند.

به گفته وی، گزش‌ها علاوه بر درد و ناراحتی می‌تواند باعث انتقال بیماری و ایجاد عفونت‌های پوستی شدید، به‌ویژه در کودکان با سیستم ایمنی ضعیف شود؛ بیماری‌های پوستی مانند گال، آبله و شپش نیز به سرعت در حال گسترش هستند و به دلیل کمبود آب آشامیدنی تمیز، به‌ویژه در پناهگاه‌های موقتی که بیش از حد شلوغ هستند، بدتر می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مسمومیت غذایی موضوع جدی دیگری است، چراکه منابع آب و خاک غزه در معرض حجم بالایی از زباله قرار دارد، گفت: چندین کودک به دلیل گاستروانتریت و کم‌آبی ناشی از مصرف آب آلوده جان خود را از دست داده‌اند.

پیش‌بینی‌های دانشگاه جانز هاپکینز که در ماه فوریه (بهمن گذشته) منتشر شد، تخمین می‌زند که تا ۱۱ هزار فلسطینی ممکن است بر اثر بیماری‌های همه‌گیر جان خود را از دست بدهند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *