جغرافیای غزه؛ محل بدترین بحران بشری حال حاضر جهان

11:02 - 20 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۳۹۲۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جغرافیای غزه؛ محل بدترین بحران بشری حال حاضر جهان
بیش از ۸۰ درصد از تمام افرادی که در حال حاضر در بدترین مرحله قحطی و گرسنگی در سراسر جهان طبقه‌بندی می‌شوند، در غزه هستند.

خبرگزاری میزان – بیش از سه ماه از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه می‌گذرد و تاکنون بیش از ۲۳ هزار نفر از ساکنان غزه به شهادت رسیده‌اند.

نوار غزه اکنون محل بدترین بحران گرسنگی دست‌ساز بشر در جهان است و در آستانه قحطی قرار دارد.

فاجعه انسان‌ساخته گرسنگی در غزه

نوار غزه اکنون از بدترین بحران گرسنگی جهان رنج می‌برد؛ این فاجعه کاملا انسان‌ساز ناشی از حملات مداوم رژیم صهیونیستی و محاصره کامل سرزمینی تحت محاصره ۱۷ ساله است.

صحنه‌های گزارش شده از غزه دلخراش هستند؛ خانواده‌هایی که تمام روز گرسنه می‌مانند؛ کودکان ناامیدی که در خیابان‌ها برای به دست آوردن تکه‌ای غذا پرسه می‌زنند؛ نوزادانی که بر اثر بیماری و گرسنگی می‌میرند؛ بازار‌های غزه تقریبا خالی است و بهای مواد غذایی اندکی که باقی مانده برای بیشتر مردم قابل پرداخت نیست؛ و سوءتغذیه‌ای که در حال افزایش است.

کودکان خردسال، زنان باردار و مادران شیرده در غزه در معرض خطر بالاتری از سوءتغذیه قرار دارند؛ البته اکنون تقریبا همه مردم غزه گرسنه و با بدترین سطوح ناامنی غذایی مواجه هستند.

در عین حال زمین‌های کشاورزی حاصلخیز غزه ویران شده و تقریبا همه تولیدات کشاورزی، دامی و ماهیگیری غزه به دلیل بمباران متوقف شده است.

بیشتر نانوایی‌ها بمباران شده‌اند و تعداد معدود باقی‌مانده نمی‌توانند نان پخت کنند، زیرا آرد یا سوخت ندارند.

در روز‌های اخیر روزانه به‌طور متوسط ۱۰۰ کامیون مواد غذایی وارد غزه می‌شود که معادل یک پنجم حجم مواد غذایی است که قبل از آغاز جنگ ۲۰۲۳ رژیم صهیونیستی وارد این منطقه می‌شد و البته ناکافی بود.

غزه در بدترین سطح ناامنی غذایی

در مقیاس بین‌المللی شناخته شده ۵ مرحله برای طبقه‌بندی بحران غذایی معرفی شده است.

براساس مقیاس مذکور، در حال حاضر بیش از نیم میلیون نفر از ساکنان غزه (معادل یک چهارم جمعیت آن) در شدیدترین سطح گرسنگی یعنی در سطح فاجعه‌آمیز ۵ قرار دارند و این به معنای خطر بالای مرگ دسته‌جمعی بر اثر گرسنگی است.

در عین حال، بیش از ۸۰ درصد از تمام افرادی که در حال حاضر در مرحله ۵ در سراسر جهان طبقه‌بندی می‌شوند، در غزه هستند.

در شرایط فعلی وقوع قحطی در غزه اجتناب‌ناپذیر است مگر اینکه با برقراری آتش‌بس رژیم صهیونیستی اجازه ورود مواد غذایی بیشتر را به این منطقه بدهد.

این در حالی است که محروم کردن عمدی غیرنظامیان از غذا و دیگر کمک‌های بشردوستانه نقض قوانین بین‌المللی است.

گرسنگی جمعی؛ نتیجه سیاست جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی علیه غزه

اثرات ترکیبی بمباران، آوارگی و محاصره غزه، جمعیتی را که از قبل آسیب‌پذیر بودند، به گرسنگی شدید و گسترده سوق داده است؛ این نتیجه جانبی و تصادفی جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه نیست.

منتقدانی مانند دیده‌بان حقوق بشر تاکید دارند که قحطی جاری در غزه نتیجه سیاست عمدی رژیم صهیونیستی برای مجازات کل جمعیت فلسطینی در این منطقه با ادعای مجازات مقاومت فلسطین است.

اکنون جهان شاهد پیامد‌های فاجعه‌بار این سیاست برای بیش از ۲ میلیون نفر از ساکنان غزه است که ۹۰ درصد آن‌ها طی سه ماه گذشته از خانه‌های خود آواره شده‌اند.

در ماه گذشته، طرح طبقه‌بندی مرحله امنیت غذایی یکپارچه (IPC) گزارشی درباره غزه منتشر کرد و هشدار داد که یک چهارم جمعیت این منطقه اکنون در بدترین و فاجعه‌بارترین مرحله قرار دارند و کل جمعیت به شدت تحت ناامنی غذایی و در معرض خطر قحطی هستند.

براساس این گزارش، این بالاترین سطح ناامنی غذایی حاد است که طرح یکپارچه طبقه‌بندی مرحله امنیت غذایی تاکنون در یک منطقه خاص اندازه‌گیری کرده است.

یکی از مقام‌های برنامه جهانی غذا در اوایل این ماه اعلام کرد: من تقریبا در هر درگیری بوده‌ام، یمن، سودان جنوبی، شمال شرقی نیجریه، اتیوپی، اما هرگز چنین چیزی را ندیده‌ام؛ گرسنگی و قحطی در غزه هم از نظر مقیاس، هم از نظر بزرگی، و هم از لحاظ سرعت وقوع بی‌سابقه است.

برنامه جهانی غذا می‌گوید که تقریبا هر فلسطینی در غزه بیش از یک روز را بدون خوردن چیزی می‌گذراند و وقتی فرصتی برای غذا خوردن وجود دارد، فقط مقدار ناچیزی را می‌توان بین خانواده‌های بزرگ تقسیم کرد.

براساس گزارش‌های موثق، غذا به قدری کمیاب است که مردم هر غذای فاسدی را پیدا کنند، می‌خورند؛ مادرانی که نوزاد دارند آنقدر دچار سوءتغذیه هستند که نمی‌توانند به نوزادان خود شیر بدهند و غذای کمی که وجود دارد، به طرز غیرقابل قبولی گران شده است.

سیاست‌های رژیم صهیونیستی عامل بروز این فاجعه است.

دیده‌بان حقوق بشر بر اساس تحلیل اقدام‌های رژیم صهیونیستی و بیانیه‌های رسمی این رژیم از ۷ اکتبر (۱۵ مهر) به این نتیجه رسیده است که کابینه بنیامین نتانیاهو از قحطی به‌عنوان سلاح جنگی استفاده می‌کند که طبق کنوانسیون ژنو جنایت جنگی است.

یک پژوهشگر که کتابی درباره قحطی مدرن با عنوان گرسنگی جمعی نوشته، می‌گوید: بحران فاجعه‌بار انسانی در غزه یک اقدام عمدی است و غزه صحنه جنایت گرسنگی است؛ سختی، مقیاس و سرعت تخریب مواد غذایی و اجرای محاصره از هر مورد دیگر قحطی ساخت دست بشر در ۷۵ سال گذشته پیشی گرفته است.

مقایسه بحران گرسنگی در غزه با دیگر مناطق جهان

براساس طرح طبقه‌بندی مرحله امنیت غذایی یکپارچه قحطی بدترین سطح گرسنگی است و با سه معیار مشخص می‌شود: نخست اینکه بیش از ۲۰ درصد از جمعیت یک منطقه گرسنه باشند؛ دو اینکه ۳۰ درصد از کودکان منطقه باید دچار سوءتغذیه و لاغر باشند؛ سه اینکه میزان مرگ و میر ۲ برابر میزان متوسط باشد؛ شرایطی که همگی تقریبا در غزه وجود دارند.

محققان جهانی غذا دریافتند در حال حاضر تقریبا ۷۰۶ هزار نفر در سراسر جهان در دسته‌بندی قرار دارند که سطوح «فاجعه‌بار» قحطی یا گرسنگی را تجربه می‌کنند.

براساس گزارش اخیر طرح طبقه‌بندی مرحله امنیت غذایی یکپارچه، حدود ۵۷۷ هزار نفر از این افراد ساکنان غزه هستند.

حمایت آمریکا از وقوع قحطی جنایت‌کارانه در غزه

در حالی که مردم غزه با یکی از بدترین قحطی‌های ساخت دست بشر در تاریخ معاصر مواجه هستند، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که کاخ سفید با برقراری آتش‌بس در غزه مواجه است.

واکنش دولت آمریکا به قحطی جنایت‌کارانه جدید در غزه، ضعیف و ناکافی است؛ واشنگتن در عین حال، به ادامه حمایت بی‌قیدوشرط از کارزار نظامی رژیم صهیونیستی و مخالفت با هر قطعنامه خواستار آتش‌بس در غزه پایبند است.

آمریکا به‌عنوان حامی اصلی و تامین کننده تسلیحات رژیم صهیونیستی، مسئولیت مهمی را هم در قبال جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و هم در مورد سیاست مجازات دسته‌جمعی این رژیم، بر عهده دارد.

چاره بحران گرسنگی در غزه چیست؟

تنها راه برای جلوگیری از تلفات گسترده مردم از گرسنگی و بیماری در غزه، آتش‌بس فوری و لغو محاصره است؛ هر چه مدت زمان طولانی‌تری برای برقراری آتش‌بس طول بکشد، افراد بی‌گناه بیشتری در غزه بر اثر مرگ قابل پیشگیری می‌میرند.

جلوگیری از قحطی در غزه باید اولویت اصلی واشنگتن و دیگر متحدان رژیم صهیونیستی باشد؛ اگر کشور‌هایی که عمدتا از مدعیان حقوق بشر هستند، به موقع اقدام نکنند، لکه دیگری بر کارنامه سیاه حقوق بشری آن‌ها خواهد افتاد.

تداوم این روند همچنین می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های سیاست خارجی را رقم بزند.

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *