هزینه ۶۰۰ میلیون دلاری نجات غزه از زیر فشار ۴۰ میلیون تن آوار

13:29 - 25 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۳۳۵۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
هزینه ۶۰۰ میلیون دلاری نجات غزه از زیر فشار ۴۰ میلیون تن آوار
سازمان ملل با اشاره به حجم بالای آوار در غزه، هزینه و زمان مورد نیاز برای پاکسازی این منطقه جنگ زده را ارزیابی کرد.

خبرگزاری میزان - یک ارزیابی سازمان ملل نشان می‌دهد که یک ناوگان متشکل از بیش از صد کامیون ۱۵ سال زمان لازم دارد تا طی عملیاتی با هزینه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار غزه را از ۴۰ میلیون تن آوار پاکسازی کند.

این ارزیابی بر چالش عظیم بازسازی این سرزمین فلسطین پس از ماه‌ها حمله شدید رژیم صهیونیستی که منجر به تخریب گسترده خانه‌ها و زیرساخت‌ها شده است، تاکید می‌کند.

بر اساس این ارزیابی که ماه گذشته از سوی برنامه محیط زیست سازمان ملل منتشر شد، ۱۳۷ هزار و ۲۹۷ ساختمان در غزه آسیب دیده‌اند که بیش از نیمی از کل ساختمان‌های این منطقه است؛ از این تعداد، کمی بیش از یک چهارم ویران شده، حدود یک دهم به شدت آسیب دیده و یک سوم آسیب متوسطی دیدند.

ارزیابی یادشده نشان داد که محل‌های دفن زباله عظیم بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ هکتار (۶۱۸ تا ۱۲۳۵ هکتار) بسته به مقدار قابل بازیافت، برای تخلیه آوار ضروری است.

در ماه مه سال جاری (اردیبهشت)، برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP) اعلام کرد که بازسازی خانه‌های غزه که در طول جنگ ویران شده‌اند، در خوش‌بینانه‌ترین سناریو تا سال ۲۰۴۰ زمان می‌برد و بازسازی کل این منطقه بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار هزینه دارد؛ این ارزیابی که به‌عنوان بخشی از تلاش برای جمع‌آوری بودجه برای برنامه‌ریزی اولیه جهت بازسازی غزه منتشر شد، همچنین نشان داد که این درگیری  سطح بهداشت، آموزش و ثروت در این منطقه را به سطح سال ۱۹۸۰ کاهش داده و ۴۴ سال توسعه را از بین برده است.

هفته گذشته یکی از مقام‌های سازمان ملل مستقر در غزه گفت: آسیب به زیرساخت‌ها دیوانه‌کننده است... در خان‌یونس در جنوب شهر غزه، هیچ ساختمان دست نخورده‌ای وجود ندارد.

در عین حال، توپوگرافی (مکان‌نگاری) واقعی غزه تغییر کرده است؛ اکنون تپه‌هایی وجود دارند که هیچ‌کدام پیشتر وجود نداشتند؛ بمب‌های ۲۰۰۰ پوندی پرتاب شده به غزه، جغرافیای این منطقه را تغییر داده است؛ مدارس، مراکز بهداشتی، جاده‌ها، فاضلاب‌ها و دیگر زیرساخت‌های حیاتی همگی آسیب‌های زیادی دیده‌اند.

برنامه توسعه سازمان ملل اعلام کرد که هزینه احتمالی بازسازی غزه در حال حاضر دو برابر تخمینی است که مقام‌های سازمان ملل و فلسطین در ژانویه (دی سال گذشته) انجام دادند و این هزینه هر روز در حال افزایش است.

آژانس دفاع مدنی غزه اعلام کرد که کوه‌های آوار پر از مهمات منفجر نشده است که منجر به بیش از ۱۰ انفجار در هفته می‌شود که مرگ و میر بیشتر و از دست دادن اعضای بدن را به دنبال دارد.

پیشتر رئیس سابق سرویس مین‌زدایی سازمان ملل در عراق، گفت که به‌طور متوسط ​​حدود ۱۰ درصد از سلاح‌ها هنگام شلیک منفجر نشدند و باید توسط تیم‌های مین زدایی خارج می‌شدند.

به گفته وی، ۶۵ درصد از ساختمان‌های ویران شده در غزه مسکونی بودند که پاکسازی و بازسازی آن‌ها به دلیل تهدید گلوله‌ها، موشک‌ها یا دیگر سلاح‌های مدفون در ساختمان‌های فرو ریخته یا آسیب دیده، کاری کند و خطرناک خواهد بود.

دور جدید جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه آغاز فصلی است که احتمالا زندگی میلیون‌ها نفر را چه در غرب آسیا و چه در مناطق دورتر در سال‌های آینده تحت تاثیر قرار خواهد داد.

انتهای پیام/


برچسب ها: جنگ غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *