روایت کشتی گیر ژاپنی از تغییر تابعیت برای رسیدن به المپیک

8:45 - 23 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۴۲۳۰
روایت کشتی گیر ژاپنی از تغییر تابعیت برای رسیدن به المپیک
گاکو آکازاوا کشتی‌گیر وزن ۶۵ کیلوگرم ژاپن برای حضور در المپیک ۲۰۲۴، تغییر تابعیت داد.

خبرگزاری میزان - این روز‌ها تعداد فزاینده‌ای از ورزشکاران حرفه‌ای در سراسر جهان ملیت خود را تغییر می‌دهند تا برای المپیک هدف‌گذاری کنند. گاکو آکازاوا در وزن ۶۵ کیلوگرم کشتی آزاد نیز با چالش رفتن به المپیک روبه‌رو است. او برنده مسابقات قهرمانی دبیرستان ملی نوجوانان در سال ۲۰۰۵ و قهرمان بین دبیرستان‌های ۲۰۰۸، سه ماه پیش تابعیت ساموآ را دریافت کرد و از قاره اقیانوسیه در المپیک پاریس به عنوان یک ورزشکار ساموایی شرکت خواهد کرد.

او در مسابقات انتخابی اسکندریه، مصر که ۵-۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود، در وزن ۶۵ کیلوگرم آزاد مردان شرکت می‌کند و قصد دارد جزو دو ورزشکار برتر باشد.

آکازاوا که اخیراْ با چالش‌های فراوانی از جمله مبارزه با آسیب‌دیدگی، آموزش به تنهایی در روسیه و اخذ تابعیت ساموایی روبه‌رو بوده که کار آسانی نیست، گفت: حدس می‌زنم این در دنیای رقابتی که نمی‌دانی برنده می‌شوی یا با باخت روبه‌رو می‌شوی، طبیعی است. شاید به این دلیل، با وجود اینکه به اندازه کافی بزرگ شدیم (۳۳ سال سن) آگاهی‌ام درخصوص شرطی‌سازی نسبت به زمانی که جوانتر بود افزایش یافته است، بنابراین به ندرت دچار آسیب‌دیدگی می‌شوم.

گاکو در مسابقات قهرمانی اقیانوسیه که دو ماه پیش برگزار شد، در مسابقات فرنگی نیز شرکت کرد تا قدرت خود را محک بزند. با اینکه قهرمانی را به دست آورد، اما در همان دور اول مسابقه از ناحیه دنده آسیب دید و در روز پایانی مسابقات نتوانست قدرت خود را در رشته آزاد که مورد علاقه‌اش است، نشان دهد و به همین دلیل از دور مسابقات کنار رفت و بلافاصله به ژاپن سفر کرد و در حین بهبودی پس از آسیب دیدگی، به تمرین پرداخت، زیرا تمرین در ژاپن این مزیت را دارد که می‌توان با کشتی‌گیران با وزن‌های مشابه تمرین کرد.

روایت کشتی گیر ژاپنی از تغییر تابعیت برای رسیدن به المپیک

وی با بیان اینکه کشتی‌گیران ساموآ همه بزرگ هستند، ابراز داشت: مائورائو ویلی آلفیپو که در مسابقات قهرمانی اقیانوسیه در وزن ۹۷ کیلوگرم فرنگی قهرمان شد و در مرحله مقدماتی نیز حضور دارد، در دسته کوچک قرار دارد. شرکای تمرینی من بیشتر جنگجویان سنگین وزن هستند.

آکازاوا با اشاره به اینکه گاهی ورزشکاران قوی از آفریقا بیرون می‌آیند، اما در این وزن ورزشکاران درجه یک در دنیا وجود ندارد، گفت: به نظر می‌رسد این وضعیت کاملاً سودمند باشد، اما جورج اوکوروکوف روس سابق (استرالیا) که در مسابقات قهرمانی اقیانوسیه در همان کلاس وزنی قهرمان شد، احتمالاً یک مانع خواهد بود. او اهل یاکوتسک، منطقه‌ای غنی از کشتی است و قهرمانی جوانان اروپا (در حال حاضر زیر ۲۰ سال) را در سال ۲۰۱۶ به دست آورده است.

وی افزود: علیرغم اینکه یک تورنمنت ساده بدون فینال است، اما چاره‌ای جز پیروزی بر او ندارم. اگرچه او سابقه قهرمانی در مسابقات قهرمانی نوجوانان اروپا را دارد، اما در مسابقات قهرمانی جهانی ۲۰۲۲ در وزن ۵۷ کیلوگرم شرکت کرد که در آنجا نماینده استرالیا بود و به مقام دهم رسید و در دور اول وزن ۶۵ کیلوگرم ۲۰۲۳ نیز شکست خورده است.

گاکو آکازاوا با اشاره به اینکه انتقادات فراوانی درخصوص ایده «ترک ژاپن» برای هدف‌گذاری در المپیک وجود دارد، گفت: این به دلیل ماهیت تک قومی ژاپن نیست، بلکه گاهی اوقات از آن به عنوان «طبیعت جزیره‌ای» یاد می‌شود، حتی در بریتانیا، در جریان المپیک لندن، ورزشکارانی که ملیت خود را به انگلیسی تغییر دادند و در مسابقه شرکت کردند، به عنوان «انگلیسی‌های پلاستیکی» مورد انتقاد قرار گرفتند. موضوع اخذ تابعیت در بسیاری از کشور‌ها به یک موضوع داغ تبدیل شده است. از سوی دیگر، این یک فطرت جهان بشری است که افرادی هستند که با سردی به تلاش دیگران نگاه می‌کنند.

وی ضمن ابراز خرسندی از همراهی مسئولان دانشگاه نیهون ژاپن گفت: آن‌ها به گرمی برای ادامه تمریناتم از من استقبال و از هیچ تلاشی برای کمک دریغ نکردند. تغییر ملیت و هدف‌گذاری برای المپیک یک روند طبیعی در جهان برای گذار از حال به آینده است و همه باید آن را پذیرا باشند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *