دیدارهای وزیر امور خارجه در ژنو|

امیرعبداللهیان: انسان‌کشی گسترده رژیم صهیونیستی فوری‌ترین چالش حقوق بشر است

8:01 - 07 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۱۴۲۲
امیرعبداللهیان: انسان‌کشی گسترده رژیم صهیونیستی فوری‌ترین چالش حقوق بشر است
وزیر امور خارجه به‌منظور شرکت در نشست سالیانه شورای حقوق بشر و نشست خلع سلاح سازمان ملل وارد ژنو شد.

خبرگزاری میزان - حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در راس هیئتی دیپلماتیک به‌منظور شرکت در نشست عالی‌رتبه اجلاس سالیانه شورای حقوق بشر و بخش عالی‌رتبه اجلاس سلاح سازمان ملل، ساعتی پیش وارد ژنو شد.

وزیر امور خارجه با سخنرانی در دو نشست عالی‌رتبه یادشده، به تبیین مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران درباره دستور کار اجلاس‌ها خواهد پرداخت.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین با شرکت در نشست فرعی فلسطین، مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران درباره فلسطین و بحران جاری در غزه و کرانه غربی را تشریح خواهد کرد.

ملاقات و گفت‌وگوی دوجانبه با وزیران امور خارجه برخی کشور‌های شرکت‌کننده و نیز مسئولان عالی سازمان ملل از دیگر برنامه‌های وزیر امور خارجه در این سفر خواهد بود.

امیرعبداللهیان: مقاومت در حوزه نظامی توانمند است

امیرعبداللهیان که برای شرکت در نشست عالی‌رتبه پنجاه‌وپنجمین اجلاس سالیانه شورای حقوق بشر و بخش عالی‌رتبه اجلاس خلع سلاح و نیز نشست فرعی تحولات فلسطین در ژنو به‌سر می‌برد، با میریانا اسپولیاریک ایگر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

وزیر امور خارجه به ژنو سفر کرد

 

وزیر امور خارجه در این دیدار با تشکر از تلاش‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ درباره فلسطین و غزه، شرایط انسانی فلسطین را پیچیده و بسیار نگران‌کننده توصیف کرد و از تلاش‌های مسئولانه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تشکر کرد و گفت: متاسفانه رویکرد‌های سیاسی غلط تاکنون باعث شده است که تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.

امیرعبداللهیان با اشاره به ملاقات اخیر خود با رهبران مقاومت فلسطین در بیروت و دوحه، وضعیت در شمال غزه را بسیار وخیم توصیف و اظهار کرد: بیش از ۶۰۰ هزار نفر از ساکنان شمال غزه از گرسنگی رنج می‌برند؛ طرف آمریکایی از کاهش جنگ و نه توقف جنگ صحبت می‌کند که نشان‌دهنده عدم اراده آمریکا برای پایان جنگ است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به اظهارات برخی کشور‌ها از جمله آمریکا درباره غزه پساجنگ و ارتباط دادن آن به توقف جنگ گفت: سران گروه‌های فلسطینی برای اداره غزه پساجنگ روش‌های دموکراتیک و یک توافق سیاسی میان همه گروه‌ها و جریان‌های فلسطینی را مدنظر دارند و حمایت از این روش، حمایت از یک روش دموکراتیک است؛ آنچه اتفاق افتاده، یک فاجعه انسانی در غزه است و تهدیدات نتانیاهو برای حمله به رفح، می‌تواند ابعاد این فاجعه را عمیق‌تر و ۱ میلیون ۴۰۰ هزار فلسطینی آواره و ساکن در رفح را با تهدیدت بسیار جدی مواجه کند.

وی تاکید کرد مقاومت در حوزه نظامی توانمند است و رژیم اسرائیل با تداوم جنگ چیزی به دست نخواهد آورد، اما آنچه که موجب نگرانی است، وضعیت وخیم انسانی است.

وزیر امور خارجه بر تداوم تلاش‌های سیاسی ایران برای پایان دادن به جنگ علیه غزه تاکید کرد.

وی همچنین از کمک‌ها و تلاش‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در تفحص شهدای ایرانی جنگ تحمیلی تشکر کرد و با اشاره به چشم انتظاری خانواده‌های مفقودان، تداوم حمایت کمیته از روند تفحص را خواستار شد.

اسپولیاریک نیز در این دیدار با تشکر از تلاش‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به پایان جنگ، از وضعیت وخیم انسانی در غزه شدیدا اظهار نگرانی کرد.

وی با تشریح تلاش‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ارسال کمک و کاهش آلام انسانی ساکنان غزه گفت: تمام تلاش‌های خود را برای بسیج امکانات به منظور ارسال کمک‌های انسانی به غزه به‌کار می‌برد.

رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ افزود: متاسفانه جامعه جهانی نتوانسته در این بحران از عهده مسئولیت انسانی خود برآید و با تاکید بر ضرورت درک جهان نسبت به شرایط نگران کننده انسانی در غزه و عدم دسترسی ساکنان آن به آب و غذا و دارو و امکانات اولیه درمانی، گفت: لازم است در این زمینه تلاش‌های فوری بعمل آید و کمک‌های فوری گسیل شود.

وی نسبت به شرایط خطرناک رفح نیز ابراز نگرانی کرد و گفت که همه تلاش‌های خود را به‌منظور عدم وقوع یک فاجعه انسانی به‌کار خواهد بست؛ رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ همچنین به شرایط نگران‌کننده انسانی در برخی دیگر از کشور‌های منطقه علاوه بر فلسطین اشاره کرد و گفت همه تلاش‌های خود را برای تماس و گفت‌وگو با تمام طرف‌های که از توان و نفود برای مدیریت اوضاع برخوردار هستند، به‌کار خواهد بست.

 

در پایان این دیدار تابلوی شهدای تفحص مفقودان جنگ تحمیلی برای گذاشتن در موزه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به تقدیم شد.

وزیر امور خارجه: سیاست‌های آمریکا و انگلیس در دریای سرخ و حمله به یمن عامل تشدید بحران در منطقه است

 

امیرعبداللهیان: رژیم اسرائیل با تداوم جنگ چیزی به دست نمی‌آورد

امیرعبداللهیان در ادامه دیدارهای خود در ژنو با وزیر خارجه ویتنام دیدار و درباره موضوع‌های دوجانبه و بین‌المللی، اوضاع فلسطین و بحران غزه گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه با اشاره به سفر قبلی خود به هانوی، پنجاه سال روابط دیپلماتیک دو کشور را سرمایه‌ای ارزشمند برای دو کشور دانست و از همکاری‌ها و حمایت‌های متقابل در مجامع بین‌المللی اظهار خرسندی و بر تمایل ایران برای تداوم این همکاری‌های متقابلا مفید تاکید کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به توافق قبلی دو کشور در سطح روسا برای افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور تا سقف ۲ میلیارد دلار، بر ضرورت توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور همگام و هم‌وزن با همکاری سیاسی و بین‌المللی و پارلمانی دو کشور تاکید کرد.

وی وجود کمیسیون مشترک اقتصادی و کمیته مشورت‌های سیاسی و کنسولی میان دو کشور را چارچوب‌های مناسبی را برای پیشبرد همکاری‌ها دانست و آمادگی کشورمان برای برگزاری اجلاس بعدی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی را اعلام کرد.

امیرعبداللهیان همچنین فعال‌تر کردن بخش خصوصی در روابط میان دو کشور را حائز اهمیت دانست و گفت: هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با ویتنام نداریم.

وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به اوضاع نگران‌کننده در فلسطین و غزه، به تشریح مواضع کشورمان درباره فلسطین و غزه پرداخت؛ وی سیاست‌های آمریکا و انگلیس در دریای سرخ و حمله به یمن را عامل تشدید بحران در منطقه دانست.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: ما در تلاش‌های دیپلماتیک و بین‌المللی خود برای پایان نسل‌کشی در غزه و پایان جنگ تلاش می‌کنیم و در این رابطه به پیشنهاد کشورمان برای برگزاری نشست فوق‌العاده وزیران امور خارجه کشور‌های اسلامی اشاره کرد.

وی از همتای ویتنامی خود برای سفر به ایران دعوت کرد که مورد استقبال همتای ویتنامی قرار گرفت.

وزیر خارجه ویتنام نیز ضمن اظهار خرسندی از این دیدار، از مشورت‌های سطح عالی میان دو کشور اظهار خرسندی کرد و با اشاره به دعوت به‌عمل آمده، از سفر به ایران در زمان مناسب استقبال کرد؛ وی درباره افزایش همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری میان دو کشور نیز بر تمایل کشورش به این منظور تاکید کرد و گفت: لازم است زمینه‌های آن را تسهیل و فراهم کنیم.

همکاری در زمینه‌های صنعت، کشاورزی، علمی و فنی و تقویت همکاری‌های تجاری و فعال کردن بخش خصوصی دو کشور، از دیگر موضوع‌های مورد تاکید وزیر خارجه ویتنام بود.

وی همچنین آمادگی کشورش برای تداوم مشورت در موضوع‌های بین‌المللی و نیز حمایت‌های متقابل در مجامع بین‌المللی را ابراز کرد.

وزیر خارجه ویتنام نیز مواضع کشورش درباره فلسطین و غزه را تشریح کرد و با ابراز نگرانی از بحران انسانی فلسطین، بر ضرورت پایان جنگ، راهکار سیاسی و ارسال فوری کمک‌های انسانی تاکید و آمادگی کشورش برای تداوم مشورت‌ها و همکاری‌ها با ایران اعلام کرد.

سخنرانی امیرعبداللهیان در نشست شورای حقوق بشر

امیرعبداللهیان در سخنرانی خود در نشست عالی‌رتبه پنجاه‌و‌پنجمین اجلاس سالیانه شورای حقوق بشر با اشاره به اینکه فوری‌ترین چالش حقوق بشر، انسان‌کشی گسترده رژیم صهیونیستی است، گفت: فوری‌ترین چالش حقوق بشر انسان کشی نظام‌مند و گسترده توسط تنها رژیم آپارتاید جهان یعنی رژیم اشغالگر و ستیزه‌جوی صهیونیستی است.

وی در ادامه اظهار کرد: تنها در ۱۴۲ روز گذشته بیش از ۱۰۰ هزار انسان در غزه و کرانه باختری، ذبح، محروح یا در زیر آوار مدوفون شده‌اند و زنده‌ها نیز در معرض مرگ قریب‌الوقوع ناشی از گرسنگی و بیماری‌های عفونی هستند.

متن سخنرانی وزیر امور خارجه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

آقای رئیس، هیئت‌های محترم

خرسندم که در این نشست عالی‌رتبه شورای حقوق بشر، به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران، نکاتی را درباره حقوق بشر و اهمیت توجه واقعی به آن با شما به اشتراک بگذارم.

عالیجنابان، خانم‌ها و آقایان

جمهوری اسلامی ایران بر مبنای باور‌ها و ارزش‌های ملی و اسلامی، در پایبندی و احترام به حقوق بشر و کرامت انسانی ثابت قدم است.

متاسفانه تحقق اهداف متعالی حقوق بشر در عرصه بین‌المللی با چند چالش مهم مواجه است که فوری‌ترین آن انسان‌کشی نظام‌مند و گسترده توسط تنها رژیم آپارتاید جهان یعنی رژیم اشغالگر و ستیزه‌جوی اسرائیل است؛ در واقع باید بپذیریم که جهان با شرم‌آورترین بحران اخلاقی و انسانی روبرو است که البته نتیجه ۸۰ سال حمایت همه‌جانبه و اغماض نسبت به اشغالگری استعمارگرانه و نقض مستمر و مهلک حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین است؛ فقط در ۱۴۰ روز گذشته بیش از یک صدهزار انسان در غزه و کرانه باختری ذبح، مجروح یا در زیر آوار مدفون شده‌اند و زندگان نیز در معرض مرگ قریب‌الوقوع ناشی از گرسنگی و بیماری‌های عفونی هستند.

دوستان عزیز،

بیاید امروز در این نشست مهم تاکید کنیم و اجازه ندهیم نسل‌کشی و ارتکاب جنایت‌های شنیع به یک روال و رسم عادی تبدیل شود؛ در این راستا توجه شما را به گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر فلسطین اشغالی جلب می‌کنم که گویای عمق و حجم جنایت‌ها و نقض فاحش حقوق انسانی در غزه و کرانه باختری است.

امروز جهان شاهد حمایت همه‌جانبه آمریکا و برخی متحدین آن از رژیم صهیونیستی است، حمایتی که همدستی واقعی در نسل‌کشی محسوب می‌شود؛ شورای حقوق بشر سازمان ملل به‌عنوان عالی‌ترین تجلی اعلامیه جهانی حقوق بشری می‌بایست رژیم صهیونیستی و حامیان آن را در قبال جنایت‌های ضد بشری خود پاسخگو کند.

بی‌تردید بی‌کیفر ماندن سرکردگان اسرائیل در طی ۸ دهه گذشته، عامل اصلی استمرار و تشدید اشغالگری و آدم‌کشی از سوی این رژیم بوده است؛ تاکید می‌کنم محاکمه و مجازات عاملان و آمران و مباشران شدیدترین جنایت‌های بین المللی ارتکاب یافته علیه فلسطینی‌ها باید به‌صورت جدی در دستورکار نهاد‌های بین‌المللی ذیصلاح به‌ویژه دیوان بین‌المللی کیفری قرار گیرد.

آقای رئیس

یکی از بزرگ‌ترین معما‌های عصر کنونی، افزایش جهانی صدا‌های دغدغه‌مند نسبت به ارزش، کرامت و حقوق زنان از یک سو و تشدید گسترده تبعیض‌ها، پایمال شدن جایگاه و منزلت زنان و نادیده انگاشتن واقعیت وجودی منحصربهفرد آنان هم در نقش‌آفرینی در عرصه خانواده و هم در فعالیت‌های عادلانه اجتماعی است.

باید با صدای بلند بگویم که کارنامه جهانی حقوق بشر به‌خاطر اینکه امروز تعداد زنان به شهادت رسیده در غزه به هزاران تن رسیده و این کشتار بی‌شرمانه علیه زنان و کودکان همچنان در قالب نسل‌کشی ادامه دارد، لکه‌دار و بلکه سیاه شده است؛ اعاده جایگاه حقوق بشر در جهان مستلزم این است که اجازه ندهیم رژیم اشغالگر با ادامه حملات هوایی، دریایی و زمینی و به قحطی کشاندن غزه، همچنان به نسل‌کشی فلسطینی‌ها ادامه دهد.

خانم‌ها و آقایان

فراموش نمی‌کنیم سال گذشته به بهانه فوت غم‌انگیز یک دختر عزیز ایرانی که همه ما را در ایران متاثر ساخت، در این مکان چه فریاد‌ها بلند شد و کمیته‌ای موسوم به حقیقت‌یاب شکل گرفت، اما امروز در مواجه با کشتار هزاران زن و کودک بی‌گناه در غزه، هیچ تحرک جدی در سطح سازمان ملل صورت نمی‌گیرد.

لازم است این نکته را مجددا تکرار کنم که ایجاد سازوکار‌های تحمیلی علیه کشور من به بهانه‌هایی همچون حقیقت‌یابی، در شرایطی که چنین سازوکار‌هایی در جمهوری اسلامی ایران فعالیت دارد، هیچ مبنای منطقی و مشروعیت حقوقی بین‌المللی ندارد و صرفا دستاویزی برای سوءاستفاده ابزاری از حقوق بشر برای اعمال فشار سیاسی محسوب می‌شود.

آقای رئیس

پدیده شوم و خطرناک تروریسم و افراط‌گرایی همچنان قربانی می‌گیرد؛ جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری که در خط مقدم مبارزه با گروه‌های ترویستی بوده و شهدای زیادی در این راه داده است، همواره بر ضرورت عزم جدی جامعه جهانی و همکاری کشور‌ها و نهاد‌های بین‌المللی برای مبارزه قاطع و موثر با تروریسم به‌عنوان یک تهدید فراگیر جهانی تاکید دارد؛ محو تروریسم بیش از همه مستلزم توقف استفاده ابزاری برخی قدرت‌ها از جمله آمریکا از ترویسم است؛ با کمال تاسف برخی کشور‌های غربی همچنان به میزبانی از عناصر تروریستی ادامه می‌دهند و این نمونه دیگری از تناقض و ریاکاری در شعار حمایت از حقوق بشر به شمار می‌آید.

آقای رئیس

اسلام‌هراسی که عمدتا معلول گفتمان‌های نژادپرستانه، در برخی محافل و مراجع سیاسی و گفتمانی غرب است، به روش‌های متعدد ادامه دارد؛ نتیجه این افراط‌گرایی افزایش تبعیض، خشونت مبتنی بر مذهب در نقاط مختلف جهان به‌ویژه علیه افراد و جوامع مسلمان است؛ اسلام دین رحمت و انسانیت است و این چالش، نیاز به رسیدگی مستمر در شورای حقوق بشر دارد؛ باید به ارزش‌ها و باور‌های ملی، فرهنگی و دینی ملت‌ها احترام گذاشته شود و از تحمیل نسخه واحد و از پیش نوشته شده، اجتناب شود.

آقای رئیس

اقدام‌های یک‌جانبه قهرآمیز به‌طور نظام‌مند حقوق بنیادین بشر را در کشور‌های تحت تحریم، نقض می‌کند و آسیب جدی به مردم وارد می‌آورند؛ اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه ملت‌ها، عملی غیرقانونی و معادل با جنایت علیه بشریت است.

آقای رئیس

مایلم در پایان بر این نکته تاکید کنم که سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر تعامل و گفت‌وگو است؛ جمهوری اسلامی ایران تعهد تزلزل‌ناپذیر خود را به سیاست همکاری و تعامل به‌عنوان محور کلیدی در سیاست خارجی خود به‌ویژه در حوزه حقوق بشر اعلام می‌دارد و از ظرفیت‌های ملی خود برای حفظ و ارتقای حقوق بشر بر اساس ارزش دینی و قانون اساسی و تعهدات قانونی خود استفاده و در این مسیر از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

از توجه شما سپاسگزارم

تاکید امیرعبداللهیان بر ضرورت حمایت جامعه جهانی از راهکار فلسطینی-فلسطینی

وزیر امور خارجه در ادامه دیدارهای دیپلماتیک خود در ژنو، با ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان ضمن اظهار خرسندی از این دیدار و تشکر از تلاش‌های دیپلماتیک اردن برای توقف جنگ علیه غزه، اوضاع فلسطین را نگران کننده دانست و با تبیین تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک کشورمان برای توقف جنگ علیه غزه، به پیشنهاد کشورمان برای برگزاری اجلاس فوق‌العاده وزرای خارجه کشور‌های سازمان همکاری اسلامی و نیز تلاش اردن در همین راستا اشاره و اظهار امیدواری کرد این نشست در سریع‌ترین زمان ممکن برگزار شود.

وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به دیدار اخیر خود با سران مقاومت فلسطین در بیروت و دوحه و طرح سیاسی آن‌ها برای دوران پساجنگ غزه، بر ضرورت حمایت جامعه جهانی از راهکار فلسطینی -فلسطینی برای اداره غزه و کرانه پساجنگ تاکید کرد.

امیرعبداللهیان تداوم حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی و بی‌ارادگی این کشور برای پایان جنگ در کنار جنگ‌طلبی نتانیاهو را دلیل اصلی ادامه نسل‌کُشی علیه فلسطینیان دانست و بر لزوم تداوم تلاش جامعه جهانی به‌ویژه کشور‌های اسلامی برای پایان نسل‌کُشی تاکید کرد.

ایمن الصفدی نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار و تشکر از تلاش‌های دیپلماتیک ایران برای توقف جنگ علیه غزه، گفت؛ قضیه فلسطین برای اردن از اولویت بسیاری برخوردار است و ما به تلاش‌های خود برای پایان جنگ علیه غزه ادامه خواهیم داد.

وی شرایط فلسطین را سخت و پیچیده خواند و با تبیین تلاش‌های سیاسی جاری برای دستیابی به آتش‌بس، گفت: اوضاع در کرانه غربی نیز سخت است و شرایط بیت‌المقدس و مسجدالاقصی در آستانه ماه مبارک رمضان می‌تواند مستعد چالش‌ها و بحران‌های جدید باشد، لذا اردن با تمام امکان، تلاش خود را برای توقف جنگ علیه غزه و مدیریت بحران ادامه خواهد داد.

ایمن الصفدی دیدگاه‌های کشورش درباره راه حل سیاسی بحران فلسطین را تشریح کرد؛ همچنین بر مخالفت قاطع اردن با هرگونه تلاش برای کوچاندن فلسطینیان به کشور‌های همجوار تاکید کرد. 

وزیر خارجه اردن دیدگاه‌های دو کشور اردن و ایران درباره لزوم پایان بخشیدن به جنگ علیه غزه در سریع‌ترین زمان ممکن را دیدگاهی مشترک دانست و بر تداوم تلاش‌های در این مسیر تاکید کرد. 

در این دیدار همچنین برخی موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای مورد تبادل نظر قرار گرفت.

امیرعبداللهیان: انسان‌کشی گسترده رژیم صهیونیستی فوری‌ترین چالش حقوق بشر است

امیرعبداللهیان: وضعیت در شمال غزه فاجعه‌بار است

امیرعبداللهیان در حاشیه اجلاس ژنو، با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل دیدار و‌ گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه از تلاش‌های دبیرکل سازمان ملل در موضوعات مهم جهانی از جمله مسئله فلسطین و بحران جاری غزه تشکر کرد. 

وی با اشاره به دیدار اخیر خود با سران مقاومت فلسطین در بیروت و دوحه گفت، وضعیت مقاومت از نظر توانایی نظامی برای ادامه مقاومت علیه جنگ طلبی رژیم صهیونیستی بسیار خوب است، اما رژیم اسرائیل مشغول جنایت علیه شهروندان فلسطینی است و وضع انسانی در نوار غزه به‌ویژه شمال آن بسیار فاجعه‌بار است. 

وزیر امور خارجه با اشاره به حمایت گروه‌های فلسطینی از یک آتش‌بس پایدار گفت: متاسفانه رژیم اسرائیل با حمایت آمریکا به تداوم جنگ اصرار دارد که البته این رویکرد هیچ نتیجه‌ای برای آنان نخواهد داشت.

امیرعبداللهیان بحران انسانی در نوار غزه به‌ویژه شمال آن را بسیار نگران کننده دانست و گفت، صهیونیست‌ها هزاران نفر را با بمب کشته‌اند و می‌خواهند جمعیت باقیمانده را با گرسنگی از بین ببرند.

وی با قدردانی از تلاش‌های سازمان ملل و دبیرکل آن در ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه برای شهروندان فلسطینی گفت: حجم فاجعه بسیار بیشتر از کمک‌های سازمان ملل است، علاوه بر این آمریکا همچنان مایل به پایان جنگ نیست و در دریای سرخ و یمن نیز به‌دنبال تشدید بحران هستند.

امیرعبداللهیان با اشاره به تلاش‌های ایران و سازمان ملل برای پایان دادن به بحران یمن گفت: اقدامات نظامی آمریکا علیه یمن می‌تواند نتایج تلاش‌های مشترک ما و سازمان ملل را با خطر مواجه کند.

وی تاکید کرد: ایران از تلاش‌های دبیرکل سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ علیه غزه و پایان نسل‌کُشی فلسطینیان حمایت می‌کند و سازمان ملل همچنان می‌تواند برای امنیت پایدار منطقه روی کمک‌های ایران حساب کند.

گوترش نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، نسبت به بحران انسانی در غزه اظهار نگرانی کرد و مخالفت قاطع خود را با تنبیه جمعی فلسطینیان اظهار داشت و گفت: شرایط بسیار پیچیده و نگران کننده است و لازم است هرچه سریع‌تر به این شرایط تأسف‌بار خاتمه داده شود.

گوترش وضعیت منطقه را انفجارآمیز دانست و گفت: لازم است از هرگونه اقدامی که باعث تشدید و گسترش بحران در منطقه می‌شود، پرهیز شود.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: به‌رغم سختی شرایط و پیچیدگی بحران، ما به تلاش‌های خود برای کنترل و مدیریت بحران ادامه خواهیم داد.

وی از تلاش‌های دیپلماتیک ایران برای کمک به راهکار سیاسی برای توقف بحران در فلسطین و کاهش بحران در منطقه تشکر کرد.

امیرعبداللهیان: انسان‌کشی گسترده رژیم صهیونیستی فوری‌ترین چالش حقوق بشر است

دیدار امیرعبداللهیان با وزیر خارجه کویت

وزیر امور خارجه در حاشیه اجلاس ژنو، با وزیر خارجه کویت دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان سلام رئیس جمهور را به امیر کویت و نخست وزیر این کشور ابلاغ کرد و با اشاره به سفر قبلی خود به کویت، گفت: با توجه به‌ مشترکات قوی دو کشور همسایه، ایران آماده است روابط خود را در تمام زمینه‎ها با کویت گسترش دهد. وی بر آمادگی ایران برای فعال‌تر کردن سازوکارهای مشترک دو کشور از جمله کمیسیون مشترک، کمیته کنسولی و مرزی تاکید کرد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی با ابراز نگرانی از وضعیت پیچیده فلسطین، وضعیت انسانی نوار غزه را فاجعه‌آمیز توصیف کرد.

وی صحبت آمریکا از تلاش برای کاهش شدت جنگ به جای آتش‌بس را چراغ سبز به رژیم صهیونیستی برای ادامه کشتار فلسطینیان توصیف کرد. همچنین با اشاره به پیشنهاد ایران برای برگزاری اجلاس فوق‌العاده وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، ابراز امیدواری کرد که این اجلاس بتواند به یک اقدام دسته‌جمعی برای پایان دادن به نسل‌کُشی فلسطینیان دست یابد.

وزیر امور خارجه از همتای کویتی جهت سفر به ایران دعوت کرد.

وزیر خارجه کویت نیز ضمن ابراز خرسندی خود از این دیدار، درخواست کرد که سلام امیر کویت به رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور ابلاغ شود. 

وی گفت: کویت از توسعه روابط با ایران استقبال می‌کند و توسعه روابط با ایران از اولویت‌های کویت است و کشورش آماده است تمامی کمیته‌های مشترک دو کشور را فعال کند. 

این مقام کویتی توسعه روابط تجاری دو کشور را بسیار مهم دانست و بر لزوم نشست مشترک هیئت‌های دو کشور برای این منظور تاکید کرد.

همچنین از دعوت وزیر امور خارجه ایران جهت سفر به تهران تشکر و تمایل خود را برای انجام سفر در زمان مورد توافق اعلام کرد. 

وزیر خارجه کویت در این دیدار به تبیین ديدگاه‌ها و تلاش‌های کشورش برای پایان دادن به جنگ علیه غزه و نیز ارسال کمک‌های انسانی برای فلسطینیان پرداخت. 

در این دیدار برخی موضوعات مورد علاقه دو کشور در حوزه دوجانبه مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

طرفین بر آمادگی خود برای تداوم دیدارها و مشورت‌ها تاکید کردند.

امیرعبداللهیان: انسان‌کشی گسترده رژیم صهیونیستی فوری‌ترین چالش حقوق بشر است

امیرعبداللهیان: تهدید حمله نتانیاهو، رفح را در معرض فاجعه قرار داده است

وزیر امور خارجه در حاشیه نشست‌های بین‌المللی ژنو، با رتنو مرسودی، وزیر خارجه اندونزی دیدار و گفت‌گو کرد.

امیرعبداللهیان ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، برگزاری انتخابات اخیر را در اندونزی تبریک گفت و با اشاره به تلاش‌های بسیار خوب اندونزی در ماه‌های اخیر در حمایت از فلسطین، از این کشور تشکر کرد.

وی به پیشنهاد ایران برای برگزاری اجلاس فوق‌العاده وزرای خارجه کشور‌های اسلامی درباره غزه اشاره و اظهار امیدواری کرد که این نشست به‌زودی برگزار شود.

امیرعبداللهیان همچنین عضویت اندونزی در شورای حقوق بشر سازمان ملل را تبریک گفت و دعوت از همتای خود جهت سفر به ایران را تجدید کرد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی سلام رئیس جمهور را به همتای وی از طریق وزیر خارجه ابلاغ کرد و با اشاره امضای ۱۱ سند در سفر رئیس جمهور به اندونزی، بر لزوم تلاش و پیگیری دو طرف برای اجرای کامل آن‌ها تاکید کرد. 

امیرعبداللهیان بر اهمیت استفاده کشور‌های اسلامی از ظرفیت‌های در اختیار خود از جمله قطع همکاری‌های اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی برای اعمال فشار بر این رژیم به‌منظور پایان دادن به نسل‌کُشی علیه فلسطینیان تاکید کرد. 

وزیر خارجه با اشاره به دیدار‌های اخیر خود با سران مقاومت فلسطین گفت: با وجود جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه، هنوز ۶۰۰ هزار فلسطینی در این منطقه ویران شده حضور دارند که تحت محاصره کامل، با گرسنگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. همچنین تهدید نتانیاهو برای حمله نظامی گسترده به رفح، این منطقه را در معرض یک فاجعه بزرگ قرار داده است، لذا اقدام فوری جامعه جهانی از جمله کشور‌های اسلامی ضرورت کامل دارد.

رتنو مرسودی نیز از ابتکار ایران در پیشنهاد برگزاری اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی تشکر کرد؛ وی اساس تشکیل سازمان همکاری اسلامی را مسئله فلسطین دانست و بر لزوم پایبندی سازمان به این هدف تاکید کرد. 

وی درباره روابط دوجانبه نیز بر اهمیت اسناد امضا شده در دیدار رؤسای دو کشور و لزوم اجرای آن‌ها تاکید کرد و همچنین همکاری‌های دو کشور در دیگر زمینه‌های مورد علاقه از جمله همکاری‌های علمی را حائز اهمیت دانست. 

وزیر خارجه اندونزی گفت: مردم فلسطین در حال مرگ دسته‌جمعی در نتیجه گرسنگی، کمبود دارو و نیاز‌های درمانی هستند و کشور‌های اسلامی باید بتوانند با اقدام مؤثر جلوی این فاجعه انسانی را بگیرند.

دو طرف بر ادامه مشورت‌ها و رایزنی‌های مشترک تاکید کردند. 

وزیر خارجه اندونزی ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک به ایران سفر کند.

امیرعبداللهیان: انسان‌کشی گسترده رژیم صهیونیستی فوری‌ترین چالش حقوق بشر است

سخنرانی امیرعبداللهیان در اجلاس سالیانه خلع سلاح سازمان ملل

امیرعبداللهیان با شرکت در نشست عالی‌رتبه اجلاس سالیانه خلع سلاح سازمان ملل متحد، در این نشست سخنرانی و به تبیین مواضع و دیدگاه‌های کشورمان پرداخت.

امیرعبداللهیان: انسان‌کشی گسترده رژیم صهیونیستی فوری‌ترین چالش حقوق بشر است

سخنرانی امیرعبداللهیان در کنفرانس خلع سلاح

بسم الله الرحمن الرحیم

آقای رئیس

بسیار خرسندم که به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در نشست عالیرتبه کنفرانس خلع سلاح سخنرانی نمایم. اجازه می‌خواهم در آغاز، تصدی ریاست کنفرانس خلع سلاح را به شما، آقای رئیس و کشورتان اندونزی تبریک عرض کنم.

آقای رئیس

هیات‌های محترم

جمهوری اسلامی ایران مصرانه خواستار امحای همۀ سلاح‌های هسته‌ای که بزرگ‌ترین تهدید ساخته دست انسان علیه بشریت و کره زمین است، می‌باشد.

ما قویاً بر این باوریم که انسجام و اعتبار پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) منوط به اجرای کامل همۀ تعهدات مندرج در آن، از جمله مادۀ ۶ است که طبق آن کشور‌های دارنده سلاح هسته‌ای مکلف به مذاکره موثر و نتیجه محور برای خلع سلاح هسته‌ای شده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده است که پیوسته برای بسیج ارادۀ سیاسیِ جمعی کشور‌ها علیه سلاح‌های هسته‌ای و تقویت هنجار‌های بین‌المللی جهت خلع سلاح هسته‌ای کوشش می‌کند. خلع سلاح کامل هسته ای، تنها راه معتبر و مطمئن برای جلوگیری از تکرار فجایع هیروشیما و ناکازاکی است.

ما همچنین مشتاق همکاری با اعضای کنفرانس خلع سلاح طی دورۀ ریاست جمهوری اسلامی ایران هستیم که از ۱۸ مارس آغاز خواهد شد.

اگر همۀ دولت‌های عضو کنفرانس خلع سلاح، بویژه کشور‌های دارنده سلاح‌های هسته‌ای، ارادۀ سیاسی از خود نشان دهند و به تعهدات خود در خصوص خلع سلاح هسته‌ای عمل کنند، بن‌بست طولانی‌مدتِ این کنفرانس که مانع اجرای ماموریت آن شده است، شکسته خواهد شد.

آقای رئیس

ایران، به عنوان بزرگ‌ترین قربانی سلاح‌های کشتار جمعی پس از جنگ جهانی دوم بواسطه سلاح‌های شیمیایی مورد استفاده توسط رژیم سابق عراق، تاکید می‌نماید که تنها تضمین عدم کاربرد سلاح‌های کشتار جمعی شامل سلاح‌های هسته ای، امحای کامل، بازگشت ناپذیر و قابل راستی آزمایی آن‌ها است. لازم است تصریح نمایم که جمهوری اسلامی ایران جنایت استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم خود را مشمول مرور زمان ندانسته و مجدانه از کشور‌هایی که اقدام به فروش عناصر و فن آوری‌های مورد استفاده رژیم صدام برای تولید سلاح‌های شیمیایی نموده اند، خواستار روشن شدن حقیقت و پاسخگو کردن آن‌ها در راستای استیفای حقوق قربانیان است.

جای تأسف است که تلاش‌های جمعیِ ما برای تشکیل منطقۀ عاری از سلاح‌های هسته‌ای در غرب آسیا، که نخستین بار در سال ۱۹۷۴ به ابتکار ایران مطرح شد، همچنان از سوی ایالات متحدۀ آمریکا و متحدانش درقالب بخشی از حمایت فعال آنان از منبع واقعی اشاعۀ سلاح‌های کشتار جمعی در منطقه، یعنی رژیم اسرائیل، بی‌نتیجه مانده است.

در حقیقت، رژیم اسرائیل فوری‌ترین و ملموس‌ترین خطر، نه تنها برای فلسطینی‌های بی‌دفاع و منطقۀ غرب آسیا، بلکه برای کل جهان به شمار می‌آید.

جامعه بین المللی باید این تهدید را جدی تلقی کرده و تصمیمی قاطع در مواجهه با تهدید بی‌سابقه‌ای که این رژیم اشغالگر، آپارتاید و ستیزه جو متوجه صلح جهانی می‌کند، اتخاذ نماید. 
قصاوتی که این رژیم آپارتایدِ مورد حمایت آمریکا طی نسل‌کشی بی‌رحمانه‌اش در پنج ماه گذشته در غزه از خود نشان داده و در این میان هیچ چیز — نه زنان و کودکان معصوم، نه کارمندان سازمان ملل، نه خبرنگاران، نه مدارس و نه بیماران و بیمارستان‌ها — خط قرمز به شمار نیامده است، به همراه جنایات شهرک‌نشینان در کرانۀ باختری، نشان‌دهندۀ سطح فوق‌العادۀ خطری است که منطقه را به سمت یک درگیری گسترده و قریب‌الوقوع سوق می‌دهد. این رژیم اشغالگر چنان در اثر حمایت آمریکا و برخی دیگر از کشور‌های غربی جسور شده که هم مردم مظلوم غزه و هم کشور‌های منطقه را بی‌شرمانه به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تهدید می‌کند؛ برای نمونه، این اشتباه لفظیِ وزیر کابینۀ نتانیاهو نبود که گزینۀ هسته‌ای را برای از میان بردن جنبش آزادی بخش حماس توصیه کرد.

پیش از آن هم نتانیاهو در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر ۲۰۲۳ از ضرورت «تهدید هسته‌ای واقعی بر ضد ایران» سخن گفته بود.

در چنین اوضاع و احوالی، آیا بشریت می‌تواند صرفا تماشاگر باشد و اجازه دهد که یک اشغالگرِ متجاوز و دارنده سلاح هسته‌ای با ادامه دادن به نسل‌کشی ملت فلسطین و با به خطر انداختن صلح و امنیتِ منطقه‌ای چنین بی‌پروا حقوق بین‌الملل را به سخره گیرد؟

مسئولیت قانونی و تعهد اخلاقیِ مشترک ما ایجاب می‌کند نسل‌کشی را متوقف کنیم و اشغالگران متجاوز را بخاطر ارتکاب جنایات جنگی، نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت، پاسخگو نماییم.

در همین حال، دنیا باید اذعان کند که سلاح‌های هسته‌ای در دست چنین رژیمی، جدی‌ترین و فوری‌ترین تهدید علیه بشریت به شمار می‌آید. بنابراین، قطعاً ضرورت دارد که این رژیم نامشروع اسرائیل را بخاطر رفتار‌های قانون‌شکنانه و شرارت آمیزش مسئول بدانیم. لازم است که همۀ ذخائر سلاح‌های هسته‌ای این رژیم امحاء شده و کلیه تاسیسات هسته‌ای آن ذیل پادمان‌ها و سازوکار‌های راستی‌آزماییِ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گیرد. 

آقای رئیس

در شرایطی که وضعیت امنیتی بین‌المللی به‌وضوح در حال وخیم‌تر شدن است، خلع سلاح هسته‌ای نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت است. کنفرانس خلع سلاح مناسب‌ترین چارچوب برای تلاش جمعی در جهت تحقق این هدف مهم می‌باشد؛ لذا ضروری است همه ما برای نیل به این مقصد، مشارکت سازنده و موثری داشته باشیم.

از توجه شما سپاسگزارم.

 

سخنرانی امیرعبداللهیان در نشست فلسطین

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه فعالیت‌ها و دیدار‌های دیپلماتیک خود در ژنو، در نشست جانبی فلسطین در سطح وزرای امور خارجه در حاشیه بخش عالیرتبه پنجاه و پنجمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد شرکت کرد و مواضع و دیدگاه‌های کشورمان در خصوص مسئله فلسطین و بحران فاجعه بار نوار غزه را تبیین کرد.

بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای رئیس
خانم‌ها و آقایان

حدود ۵ ماه از حملات مرگبار رژیم اسرائیل به غزه و نسل کشی در این منطقه کوچک می‌گذرد. در این مدت بیش از ۳۰ هزار نفر از مردم غزه جان خود را از دست داده اند که ۷۰ درصد آن‌ها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. این وحشتناک‌ترین آمار کودک کشی در طول تاریخ بشریت است. 

در حال حاضر نسل کشی ساکنان غزه دو گونه است، افرادی که جان خود را در نتیجه حملات و بمباران‌های ارتش صهیونیستی از دست داده‌اند و آن‌هایی که در نتیجه گرسنگی، توسط رژیم اسرائیل در حال مرگ تدریجی هستند! این وضعیت در شمال نوار غزه به مراتب وحشتناک‌تر است و حدود ۶۰۰ هزار فلسطینی که این منطقه را ترک نکرده اند، شکم کودکان خود را با گیاهان و برگ درختان سیر می‌کنند. در نتیجه تهاجم مستقیم و عامدانه رژیم اسرائیل به بیمارستان ها، مکان، دارو و تجهیزات پزشکی کافی برای مداوای ده‌ها هزار مجروح فلسطینی در غزه فراهم نیست. مجروحان وحتی کودکان بدون دارو‌های بیهوشی مورد عمل جراحی قرار می‌گیرند و در نتیجه شرایط ناسالم بهداشتی بیماری‌های واگیردار عفونی هر روز جان تعدادی بیشتری از انسان‌ها را تهدید می‌کند.

فاجعه دیگری که در غزه در حال وقوع است، شروع برنامه تهاجم گسترده این رژیم به رفح می‌باشد، یعنی منطقه‌ای که اکنون نیمی از جمعیت انسانی نوار غزه در آن پناه گرفته اند.

آقای رئیس

بی تردید این دوره زمانی با همه مصائب و مرارت‌های آن بر ملت مظلوم و مقاوم فلسطین خواهد گذشت. اما چگونگی و کیفیت نقش آفرینی تک تک کشور‌ها و سازمان‌های بین المللی در رابطه با این نسل کشی اشکار اتخاذ می‌کنند، در تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد. 

ما معتقدیم ارسال سلاح برای تداوم نسل کشی در غزه خطای نابخشودنی است و قطع هرگونه همکاری بویژه در زمینه اقتصادی و تجاری با رژیم آپارتاید اسرائیل فوری‌ترین اقدامی است که از سوی همه دولت‌ها و کشور‌ها باید انجام شود.

رژیم اسرائیل هیچ حقی برای مردم فلسطین قائل نیست و حتی در صدد کوچ اجباری ساکنان غزه و کرانه باختری به بخش‌هایی از سرزمین مصر و اردن است. اما جهان شاهد است که مردم غزه علیرغم شدت جنگ و پیامد‌های سخت آن، هرگز حاضر به پذیرش کوچ اجباری نشده اند.

متاسفانه سیاست‌های غلط و راهبرد خطای آمریکا و انگلیس دامنه جنگ را در منطقه هر روز گسترده‌تر می‌سازد. آمریکا و انگلیس که مکررا خواستار کنترل دامنه تنش و بحران در منطقه اند، با نقض حاکمیت یمن و حملات مکرر نظامی عملا دامنه درگیری را گسترش داده اند و باید مسئولیت پیامد‌های آن را بپذیرد و باید آمریکا را پاسخگو کرد.

ما معتقدیم راه حل در توقف فوری نسل کشی در غزه و توقف جنایات جنگی در کرانه است. راه حل در جنگ نیست. مقاومت مردم فلسطین این موضوع را ثابت کرده است. بی تردید جنگ هرگز از طریق جنگ پایان نخواهد یافت.

آمریکا باید به جای دعوت از دیگران به خویشتن داری، خود را از دامی که رژیم اسرائیل برای کشاندن آن به جنگ بیشتر گسترده است، رها سازد. مایلم تاکید کنم که کشتار مردم فلسطین بویژه در غزه نمی‌تواند تا زمان به اصطلاح "از بین رفتن کامل حماس" ادامه یاید، چون این زمان هیچوقت فرا نخواهد رسید. حماس و مقاومت حرکتی آزادیبخش و تجلی آرمان ملت فلسطین در رهایی از اشغال و تاسیس دولت کامل فلسطینی است.

جمهوری اسلامی ایران همواره از ملت فلسطین در برابر اشغال بر مبنای حقوق بین الملل و حق تعیین سرنوشت قاطعانه دفاع کرده و خواهد کرد.

صهیونیست‌ها به دنبال محو ملت فلسطین هستند. در تاریخ بشر هیچ ملتی از سرزمین خود دست نکشیده و در مورد فلسطین نیز چنین خواهد بود. ما معتقدیم آینده فلسطین از مسیر گفتگوهای فلسطینی- فلسطینی رقم خواهد خورد و طرح‌ها و نسخه‌های تحمیلی، محتوم به شکست می‌باشد. کلیه تلاش‌های منطقه‌ای و بین المللی جهت حل و فصل مسئله فلسطین باید با در نظر گرفتن این واقعیت دنبال شود که سرزمین فلسطین متعلق به مردم فلسطین است و لذا هر تصمیمی در مورد آینده فلسطین، باید توسط خود فلسطینی‌ها انجام پذیرد. 

ما در این زمینه و در چارچوب حق تعیین سرنوشت همانگونه که اخیرا در دیوان بین المللی دادگستری تاکید کردیم، طرح خود را برای برگزاری رفراندم با مشارکت همه ساکنان اصیل فلسطین شامل مسیحی، یهودی و مسلمان ارائه کرده و نزد سازمان ملل به ثبت رسانده ایم. 

اکنون نیز راه حل نحوه اداره غزه پسا جنگ را در احترام به توافقات فلسطینی- فلسطینی می‌دانیم. در این راستا ما به عنوان دولت‌ها و سازمان‌های بین المللی می‌توانیم ایده‌های دمکراتیک مورد توافق رهبران فلسطینی و انتخابات مورد نظر فلسطینی‌ها را مورد حمایت قرار دهیم.

آقای رئیس

در پایان مایلم تاکید کنم که همان گونه که در گفتگوی اخیر خود با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و همتایان از برخی کشور‌های اسلامی نیز تاکید کردم، لازم است که در شرایط فعلی، سازمان همکاری اسلامی به عنوان صدای واحد امت اسلامی که مبنای تشکیل آن بر آرمان فلسطین استوار بوده است، تحرک بیشتری داشته باشد. در این زمینه پیشنهاد تشکیل نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی این نشست را تکرار می‌کنم. 

خانم‌ها و آقایان

آنچه امروز در بی عملی شورای امنیت سازمان ملل در قبال نسل کشی در غزه شاهدیم، فاجعه دیپلماسی قرن می‌باشد و تداوم جنایات جنگی اسرائیل و توسعه دامنه جنگ و پیامد‌های آن تهدید کننده واقعی صلح و امنیت بین المللی است.

از توجه شما سپاسگزارم.

امیرعبداللهیان: انسان‌کشی گسترده رژیم صهیونیستی فوری‌ترین چالش حقوق بشر است

امیرعبداللهیان: انسان‌کشی گسترده رژیم صهیونیستی فوری‌ترین چالش حقوق بشر است

تاکید امیرعبداللهیان بر آمادگی برای تدوین نقشه راهی مشترک برای ارتقای روابط میان ایران و فنلاند

وزیر امور خارجه کشورمان در  ادامه فعالیت‌های دیپلماتیک خود در ژنو، با خانم ایلنا والتونن وزیر خارجه فنلاند دیدار و گفتگو کرد.

 امیرعبداللهیان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در فنلاند را تبریک گفت و با اشاره به علاقمندی ایران برای ارتقای روابط دو کشور به بهترین سطح، بر آمادگی برای تدوین نقشه راهی مشترک به این منظور تاکید کرد.

امیرعبداللهیان به برخی فرصت‌های مشترک برای همکاری دوجانبه و دارای منافع مشترک از جمله همکاری میان شرکت‌های دانش بنیان دو کشور و همکاری در زمینه کشاورزی اشاره کرد و با استقبال از همکاری های پارلمانی دو کشور، پیشنهاد کرد جلسات مشورت‌های سیاسی میان دو کشور در سطح مدیران سیاسی وزارتخانه‌های خارجه دو کشور برگزار گردد.

امیرعبداللهیان: انسان‌کشی گسترده رژیم صهیونیستی فوری‌ترین چالش حقوق بشر است

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به بحران غزه و کشته شدن بیش از ۳۰ هزار فلسطینی که ۷۰ درصد از آنان زنان و کودکان هستند، گفت متأسفانه با توجه به‌ سیاسی شدن موضوع حقوق بشر، برخی کشورهای مدعی حقوق بشر اجازه نداده‌اند که در خصوص این‌ همه کشتار وحشتناک، کمیته حقیقت یاب تشکیل شود.

خانم والتونن وزیر خارجه فنلاند نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، از دعوت بعمل آمده جهت سفر به‌ ایران تشکر کرد و از تداوم گفتگو با جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مورد اهتمام مشترک استقبال کرد. وی وضعیت نگران کننده انسانی در غزه را نگرانی مشترک دو کشور توصیف کرد و گفت ما معتقد به تداوم تلاش برای پیشگیری از یک تراژدی انسانی هستیم.

در این دیدار همچنین برخی از موضوعات دوجانبه سیاسی، اقتصادی و کنسولی مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

دو طرف از تداوم گفتگوهای مشترک استقبال کردند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *