افزایش نگرانی از رشد مصرف الکل در میان نوجوانان اروپایی

14:07 - 05 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۱۲۷۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
افزایش نگرانی از رشد مصرف الکل در میان نوجوانان اروپایی
نرخ رشد مصرف الکل در میان نوجوانان اروپایی به ۲ برابر نرخ مصرف الکل در میان بزرگسالان قاره سبز رسیده است، آماری که نگرانی‌های جدی را به دنبال داشته است.

خبرگزاری میزان – سوءمصرف الکل و موادمخدر در کشور‌های اروپایی رکورد‌های جدیدی را ثبت کرده است که به نظر می‌رسد همچنان در مسیر صعودی پیش بروند؛ این امر نگرانی‌های جدی را در پی داشته و انتقاد‌های گسترده‌ای را برانگیخته است.

آلمان (با ۱۰.۶ لیتر) بالاترین میزان مصرف الکل را در میان به اصطلاح چهار قدرت بزرگ اتحادیه اروپا از نظر اقتصادی و جمعیت دارد و پس از آن فرانسه (با ۱۰.۴ لیتر)، اسپانیا (با ۷.۸ لیتر) و ایتالیا (با ۷.۷ لیتر) قرار دارند.
در انگلیس نیز این میزان ۹.۷ لیتر بود.

اما آنچه سبب تشدید نگرانی‌ها درباره مصرف الکل در قاره بز شده است، افزایش مصرف این ماده در میان نوجوان و زنان است.

در حال حاضر و براساس آخرین آمارها، نرخ مصرف سنگین الکل در میان نوجوانان اروپایی به ۲ برابر مصرف سنگین الکل در میان بزرگسالان قاره سبز رسیده است.

 

افزایش نگرانی از رشد مصرف الکل در میان نوجوانان اروپایی

رشد مصرف الکل در میان نوجوانان اروپایی

میزان بالای مصرف الکل در میان نوجوانان ۱۵ تا ۱۶ سال در کشور‌های اروپایی به شکل قابل توجهی از بزرگسالان در بیشتر کشور‌های قاره سبز بیشتر است.

به گزارش یورونیوز، بیش از یک سوم نوجوانان در اتحادیه اروپا مصرف سنگین مشروبات الکلی داشته‌اند؛ نرخی نگران‌کننده برای بسیاری از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا که ۲ برابر نرخ مصرف بزرگسالان است.

 

افزایش نگرانی از رشد مصرف الکل در میان نوجوانان اروپایی

بدترین کشور‌ها از نظر مصرف الکل در میان نوجوانان

نرخ مصرف الکل در میان نوجوانان در کشور‌های اروپایی از ۸ درصد در ایسلند تا ۵۹ درصد در دانمارک متغیر است.

چهار کشور شمال اروپا یعنی ایسلند، نروژ، سوئد و فنلاند، کمترین میزان مصرف سنگین الکل را در بین نوجوانان ۱۵ تا ۱۶ ساله ثبت کردند؛ با وجود این، یکی دیگر از کشور‌های شمال اروپا یعنی دانمارک، بالاترین میزان مصرف سنگین الکل در میان نوجوانان را داشت.

براساس گزارش OECD در ۲۰۲۲، نوجوانان دانمارکی در قیاس با دیگر نوجوانان در اروپا زودتر به الکل دسترسی دارند و سیاست‌های کنترل الکل در این کشور کمتر سختگیرانه است.

در عین حال، براساس یک گزارش جدید، این کشور اروپایی بدترین کشور جهان برای نوشیدن الکل است.

نرخ مصرف سنگین الکل فقط در پنج کشور اروپا، چهار کشور شمال اروپا و پرتغال کمتر از ۲۵ درصد بود؛ علاوه بر دانمارک، در چهار کشور دیگر شامل آلمان، اتریش، اسلواکی و کرواسی مصرف سنگین الکل بیش از ۴۵ درصد بود.

نکته مهم اینکه برخلاف آن که در جمعیت بزرگسال، مردان اروپایی بیشتر از زنان این قاره دچار بحران مصرف الکل هستند، در جمعیت نوجوانان تفاوت جنسیتی میان دختران و پسران در مصرف الکل وجود ندارد و حتی در ۱۳ کشور نرخ مصرف سنگین الکل در میان دختران بیش از پسران بوده است.

 

افزایش نگرانی از رشد مصرف الکل در میان نوجوانان اروپایی

تشدید نگرانی‌ها درباره مصرف سنگین الکل در میان نوجوانان اروپایی

از آنجا که مصرف زودهنگام الکل سبب چالش‌های جدی در مراحل بعدی زندگی می‌شود، این یک مشکل جدی بهداشت عمومی در اروپا است.

گزارش OECD نشان می‌دهد که نوشیدن سنگین دوره‌ای الکل در میان نوجوانان با طیفی از آسیب‌های حاد مربوط با الکل مرتبط است؛ این آسیب‌ها شامل جراحات، تصادفات اتومبیل یا افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های مقاربتی هستند.

مصرف الکل در نوجوانی همچنین با پیامد‌های جدی در حوزه آموزش از جمله ضعف در تحصیل، قلدری و طرد اجتماعی همراه است.

 

افزایش نگرانی از رشد مصرف الکل در میان نوجوانان اروپایی

بازاریابی گسترده برای مصرف الکل در میان زنان اروپایی و پیامد‌های آن

در حالی که مردان همچنان با نرخی بیشتر از زنان بر اثر سوءمصرف الکل جان خود را از دست می‌دهند، روند‌های جدید نشان می‌دهند که تعداد مرگ‌ومیر‌های ناشی از سوءمصرف الکل در میان زنان با سرعت در حال پیشرفت است.

دلیل این امر به گفته متخصصان، این است که بیماری کبد یک مشکل خاص در میان بیماران زن است؛ زنان معمولا حتی با میزان مصرف کمتر الکل در قیاس با مردان، با نرخ بالاتری در معرض خطر ابتلا هپاتیت هستند.
بررسی‌ها نشان می‌دهند که زنان انگلیسی در میان زنان ۳۳ کشور اروپایی بالاترین میزان مصرف الکل را دارند.

به گزارش «ایندیپندنت»، آمار‌های جدید نشان می‌دهد که تعداد زنان اروپایی که در سال‌های اخیر بر اثر بیماری‌های مرتبط با الکل جان خود را از دست می‌دهند، افزایش یافته است و کارشناسان علت این افزایش را شرکت‌های تولیدکننده‌ای می‌دانند که عمدا بازاریابی خود را متوجه زنان می‌کنند.

آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که تعداد زنان انگلیسی که بر اثر بیش مصرفی الکل جان خود را از دست داده‌اند، در مدت پنج سال ۳۷ درصد افزایش یافته و از ۲ هزار و ۳۹۹ نفر در سال ۲۰۱۶ به ۳ هزار و ۲۹۳ نفر در سال ۲۰۲۱ رسیده است؛ رقمی که بالاترین میزان از زمان ثبت این داده‌ها است.

یک موسسه خیریه انگلیسی فعال در موضوع‌های مبارزه با مواد مخدر، الکل و سلامت روان، افزایش مرگ‌ومیر زنان بر اثر بیماری کبدی مرتبط با الکل را بسیار نگران‌کننده توصیف کرد؛ مدیر این موسسه استدلال کرد که الکل به اندازه هروئین و کراک مضر است.

براساس گزارش «ایندیپندنت»، تعداد مرگ‌ومیر منتسب به بیماری کبدی ناشی از الکل در میان زنان انگلیسی از هزار و ۵۳۳ مورد در سال ۲۰۱۹ به ۲ هزار و ۱۹۰ مورد بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ افزایش یافته که رشدی ۴۲ درصدی را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *