تداوم انتقادها به اجرای اعدام با نیتروژن در آمریکا؛ دفتر حقوق بشر سازمان ملل خواستار توقف روند شد

10:24 - 27 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۵۰۳۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تداوم انتقادها به اجرای اعدام با نیتروژن در آمریکا؛ دفتر حقوق بشر سازمان ملل خواستار توقف روند شد
سخنگوی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت که اجرای حکم اعدام با گاز نیتروژن در آمریکا ناقض تعهدات حقوق بشری این کشور است.

خبرگزاری میزان – اعلام خبر اجرای نخستین حکم اعدام در ایالت آلاباما آمریکا از طریق خفگی با گاز نیتروژن (هیپوکسی نیتروژن) از همان ابتدا با اعتراض‌ها، انتقادها و چالش‌های حقوقی جدی مواجه شد و این روند با نزدیک شدن زمان اجرای حکم اعدام مذکور از مرزهای آمریکا فراتر رفته و جنبه بین‌المللی پیدا کرده است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که اعدام با استفاده از گاز نیتروژن در آمریکا به معنای نقض معاهدات حقوق بشری این کشور است.

به گزارش وب‌سایت سازمان ملل، دفتر حقوق بشر سازمان ملل از ایالت آلابامای آمریکا خواست تا نخستین اعدام برنامه‌ریزی شده خود با گاز نیتروژن در ماه جاری را متوقف کند، زیرا این اقدام می‌تواند به منزله شکنجه و نقض تعهدات آمریکا در چارچوب قوانین بین‌المللی باشد.

راوینا شمداسانی، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل در یک نشست خبری در ژنو، گفت: ما نگرانی‌های جدی داریم که اعدام کنت اسمیت در این شرایط می‌تواند ممنوعیت شکنجه یا دیگر رفتار‌ها یا مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز و همچنین حق او برای درمان موثر را نقض کند.

وی در ادامه تاکید کرد: این‌ها حقوقی هستند که در دو معاهده بین‌المللی حقوق بشری که آمریکا به آن‌ها متعهد است، تصریح شده است؛ آلاباما برخلاف توصیه رسمی انجمن پزشکی – دامپزشکی آمریکا درباره مرگ حیوانات با هیپوکسی نیتروژن، هیچ ماده آرامبخشی را برای پیش از اعدام برای اسمیت پیش‌بینی نکرده است.

سخنگوی ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل ضمن نگران‌کننده خواندن اجرای حکم اعدام با گاز نیتروژن، گفت: این روند در حال گسترش است؛ دفتر حقوق بشر سازمان ملل این موضوع را بار‌ها با مقام‌های فدرال آمریکا مطرح کرده است و دیگر کارشناسان نیز زنگ خطر را درباره اجرای این نوع اعدام به صدا درآورده‌اند.

وی تاکید کرد که دفتر حقوق بشر سازمان ملل خواستار توقف اجرای حکم اعدام با گاز نیتروژن در آمریکا است.

پیشتر گروهی از کارشناسان سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی از مرگ درناک ناشی از هیپوکسی نیتروژن، مخالفت خود را با این شیوه اعدام اعلام کرده بودند و خواستار توقف این روند شده بودند.

براساس برنامه‌ریزی انجام شده، ایالت آلابامای آمریکا قصد دارد کنت اسمیت، زندانی محکوم به اعدام را در ۲۵ ژانویه (۵ بهمن) با استفاده از ماسک صورت متصل به سیلندر نیتروژن با هدف محروم کردن او از اکسیژن اعدام کند.

این زندانی محکوم به اعدام آمریکایی در سال ۲۰۲۲ از یک اعدام ناموفق با تزریق کُشنده جان سالم به در برده بود؛ در صورت اجرای حکم اعدام از طریق هیپوکسی نیتروژن، وی نخستین زندانی در آمریکا خواهد بود که با روش اعدام می‌شود.

ایالت‌های مختلف آمریکا به دلیل دشوار شدن تهیه دارو‌های مورد نیاز برای اعدام با تزریق کُشنده به اجرای احکام اعدام از طریق جوخه تیربار و اتاق گاز روی آورده‌اند؛ شرکت‌های داروسازی فروش دارو‌های مورد استفاده در اعدام را برای اجرای این هدف ممنوع کرده‌اند.

آلاباما در سال ۲۰۱۸ در پی مواجهه با چالش جدی در تامین دارو‌های مورد نیاز برای اعدام از طریق تزریق کُشنده، هیپوکسی نیتروژن را به عنوان یک روش اعدام مجاز کرد؛ آلاباما، اوکلاهما و می‌سی‌سی‌پی سه ایالتی هستند که اعدام از طریق هیپوکسی نیتروژن را مجاز اعلام کرده‌اند.

در این روش زندانی محکوم به اعدام باید نیتروژن خالص یا سطوح بسیار غلیظ نیتروژن را از طریق یک ماسک گاز تنفس کند تا زمانی که خفه شود.

از آنجایی که این روش هرگز آزمایش نشده است و حتی دامپزشکان از استفاده از آن در هنگام مرگ حیوانات امتناع کرده‌اند، بسیاری با اجرای آن به‌عنوان روش اعدام مخالف هستند و هشدار می‌دهند که هیپوکسی نیتروژن ممکن است به‌طور بالقوه باعث درد و رنج غیرضروری برای فرد محکوم به اعدام شود.

همین استدلال علیه هیپوکسی نیتروژن به‌عنوان وسیله‌ای برای مرگ کمکی نیز اعلام شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *