هشدار صندوق بین‌المللی نجات: جنگی مرگ‌بار علیه کودکان در جریان است

10:53 - 25 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۴۶۵۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
هشدار صندوق بین‌المللی نجات: جنگی مرگ‌بار علیه کودکان در جریان است
صندوق بین‌المللی نجات کودکان با ارائه آمار نقض حقوق کودکان در جریان درگیری‌های سال ۲۰۲۲ خواستار زندگی کودکان در صلح شد

خبرگزاری میزان – صندوق بین‌المللی نجات کودکان، گزارش سالانه خود را درباره نقض حقوق کودکان در جریان درگیری‌های سال ۲۰۲۲  منتشر کرد.

گزارش سالانه مذکور با نام «جنگ علیه کودکان را متوقف کنید؛ اجازه دهید کودکان در صلح زندگی کنند»، از مجموعه گزارش‌های سالانه‌ای است که از سال ۲۰۰۵ با هدف نشان دادن آسیب‌پذیری کودکان در مناطق جنگی و درگیری تهیه و منتشر می‌شود.

براساس این گزارش، تعداد موارد نقض حقوق کودکان و تخلفات شدید علیه آنان در جنگ در سال ۲۰۲۲ با ۱۳ درصد افزایش به ۷۶ مورد در روز رسید؛ این رقم بالاترین میزان از سال ۲۰۰۵ است که ثبت این موارد به صورت منظم آغاز شد.

گزارش صندوق بین‌المللی نجات کودکان، در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۷ هزار و ۶۳۸ مورد نقض شدید حقوق کودکان در جنگ‌ها را ثبت کرد.

از رقم مذکور، ۸ هزار و ۶۴۷ مورد مربوط به کشته یا معلول شدن کودکان است.

این تخلفات نشان‌دهنده بدترین جنایت‌هایی است که می‌توان علیه کودکان در جنگ مرتکب شد؛ تخلفات مذکور عبارتند از قتل، معلول کردن، ربودن، خشونت جنسی و حمله به مدارس و بیمارستان‌ها.

منابع مختلف می‌گویند که این تخلفات و نقض حقوق کودکان فقط بخش کوچکی از تعداد تخلفات و نقض‌های حقوق کودکان در جنگ‌ها و درگیری‌های مسلحانه هستند، زیرا بسیاری از موارد حتی گزارش هم نمی‌شوند.

اینگر اشینگ، مدیرعامل صندوق بین‌المللی نجات کودکان، درباره این گزارش، گفت: در حالی که این روند‌ها ویران‌گر بود، انتظار می‌رود که تعداد نقض‌های حقوق کودکان در سال ۲۰۲۳ به دلیل درگیری در سودان، که اکنون بدترین بحران آوارگی در جهان برای کودکان است، حتی بیشتر شود.

وی با اشاره به بمباران مداوم غزه، تاکید کرد: کودکان در غزه بیشترین بار جنگ را متحمل می‌شوند؛ بیش از یک میلیون کودک در غزه در معرض خطر هستند؛ برای پایان این روند، باید فورا آتش‌بس در غزه برقرار شود؛ زمان وحشتناکی برای کودکی در جنگ است؛ هنجار‌ها و قوانین جهانی که برای محافظت از کودکان در برابر بدترین موارد به وجود آمده‌اند، در حال فروپاشی هستند؛ روند‌ها همه در جهت نادرستی حرکت می‌کنند و سال به سال بر میزان تخلفات علیه کودکان افزوده می‌شود؛ به دلیل گزارش‌دهی ناکافی می‌دانیم که آمار موجود برای تخلفات علیه کودکان در سال ۲۰۲۲ احتمالا فقط نوک کوه یخ است.

گودرون اوستبی، استاد پژوهشی در موسسه تحقیقات صلح اسلو، گفت: برآورد‌های ما برای سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که از هر شش کودک، یک کودک کمتر از ۵۰ کیلومتر دورتر از دست‌کم یک محل رویداد درگیری و جنگ زندگی می‌کند؛ جامعه بین‌المللی باید تمام توان خود را برای تحت فشار قرار دادن طرف‌های متخاصم برای رعایت قوانین بین‌المللی و حمایت از کودکان تحت فشار قرار دهد.

در حال حاضر، در مناطق جنگی و درگیری‌های مسلحانه در سراسر جهان، کودکان وحشت‌های غیرقابل توصیف با پیامد‌های ویرانگر و تغییر دهنده مسیر زندگی را تجربه و تحمل می‌کنند و از آن‌ها رنج می‌برند.

این کودکان در معرض مخاطراتی مانند بمباران، تیرباران، گرسنگی، تجاوز و یا خشونت جنسی در خانه‌هایشان، در خیابان‌ها، حتی زمانی که در مدرسه هستند قرار دارند؛ در یک کلام، جنگ علیه کودکان در جریان است.

از هر ۶ کودک در جهان امروز یک نفر در یک منطقه درگیری و جنگی زندگی می‌کند و کودکان امروز بیش از هر زمان دیگری در ۲۰ سال گذشته در معرض خطر و آسیب قرار دارند.

همه جهان باید در اشکال فردی و جمعی برای متوقف کردن جنگ علیه کودکان اقدام کند و رسیدن به اهداف زیر را در دستور کار قرار دهد:

همه کودکان در برابر قتل و معلول کردن محافظت شوند؛

مدارس و مراکز بهداشتی به‌عنوان مناطق صلح و امنیت تلقی شوند؛

هر کودکی در برابر تجاوز جنسی و خشونت جنسی محافظت شود؛ همه کودکان از آدم‌ربایی، بازداشت خودسرانه و جابجایی اجباری از خانه در امان بمانند؛

هیچ کودکی صرف‌نظر از گرفتار بودن در هر نوع از درگیری و جنگ، از دسترسی به کمک‌های بشردوستانه منع نشود؛

نقض حقوق کودکان در جنگ و درگیری به شدت و با دقت رصد، گزارش و براساس آن عمل شود؛

کسانی که مرتکب، ناظر و آمر حمله به کودکان هستند، در قبال اقدام‌های خود پاسخگو شده و به عدالت محاکمه شوند؛

هر کودکی که از درگیری آسیب دیده، کمک عملی، حفاظت و حمایت برای بازیابی و بازسازی زندگی خود دریافت کند؛

و همه کودکان تحت تاثیر درگیری مسلحانه و جنگ، از جمله پناهندگان و آوارگان داخلی، بتوانند به تحصیل خود ادامه دهند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *