خانه‎تکانی در دولت مکرون؛ درباره نخست‌وزیر جدید فرانسه چه می‎دانیم

13:25 - 20 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۳۹۸۵
خانه‎تکانی در دولت مکرون؛ درباره نخست‌وزیر جدید فرانسه چه می‎دانیم
گابریل اتال به‎عنوان جوان‌ترین نخست‌وزیر فرانسه از سوی امانوئل مکرون، رئیس‎جمهور این کشور مامور تشکیل کابینه جدید شده است.

خبرگزاری میزان – گابریل اتال، جوان‌ترین نخست‌وزیر فرانسه، در حالی وارد کابینه امانوئل مکرون، رئیس جمهور این کشور شد که این کابینه مواجه با چالش‌ها و بحران‌های متعدد علاوه بر بقای خود برای پیروزی در انتخابات پیش رو نیز مبارزه می‌کند.

آتال کیست؟

گابریل آتال، سیاستمدار ۳۴ ساله فرانسوی با پیشینه یهودی به گفته تحلیلگران، کسی است که برای پیشرفت شخصی خود دست به هر کاری می‌زند؛ همان طور که چندی پیش برای داشتن حمایت امانوئل مکرون، رئیس،جمهور فرانسه حزب سوسیالیست را ترک کرد.

موضوعی که سبب شد تا آتال در عرصه سیاسی فرانسه شناخته شود، عنوان سخنگویی دولت او در طول همه‌گیری کرونا بوده است.

او بعدا به‌عنوان وزیر دارایی و سپس وزیر آموزش‌و‌پرورش در سال ۲۰۲۳ معرفی شد.

آتال در دوران تصدی وزارت دارایی با عنوان فردی ضد کارگر و در دوران تصدی وزارت آموزش‌وپرورش به‌عنوان فردی ضد مسلمانان شناخته شد؛ دلیل شناخته شدن آتال با این ویژگی‌ها سیاست‌هایی است که وی در دوران مذکور اتخاذ کرد.

نخستین اقدام آتال پس از انتصابش به‌عنوان وزیر آموزش‌وپرورش در سال گذشته، ممنوعیت پوشیدن لباس اسلامی برای دانش‌آموزان در مدارس دولتی بود؛ به نظر می‌رسد این اقدام وی با هدف جلب نظر رای‌دهندگان محافظه کار انجام شد.

منتقدان آتال همچنین وی را فردی ضد مهاجر می‌دانند که براساس گذشته استعماری فرانسه به مهاجران نگاه می‌کند.

نخست‌وزیر جوان فرانسه که همچنین به دلیل رویکرد جنسی خود مورد انتقاد است، در حالی جایگزین الیزابت بورن ۶۲ ساله، دومین نخست‌وزیر زن فرانسه می‌شود که تاکنون سبب بروز اعتراض‌های متعددی در فرانسه بوده است.

معرفی دولت جدید از سوی آتال و مکرون احتمال تا چند روز طول می‌کشد؛ یکی از مقام‌های الیزه گفت که برگزاری نشست هفتگی کابینه در چهارشنبه آینده بعید به نظر می‌رسد.

دولت متزلزل مکرون

در هفته‌های اخیر مکرون که از زمان انتخابات ۲۰۲۲ برای مقابله با پارلمانی آشفته تلاش کرده بود، اقدام‌هایی انجام داد که نشان‌دهنده تمایل همراه با نیاز او به تغییر بود.

مکرون برای رسیدن به دومین دوره ریاست جمهوری تاکنون تغییرات متعددی را در دولتش ایجاد کرده و انتخاب آتال به‌عنوان نخست‌وزیر جدیدترین این اقدام‌ها است.

انتصاب آتال ۳۴ ساله، چهره رسانه‌ای در حال ظهور در سیاست فرانسه به‌عنوان نخست‌وزیر این کشور نشان‌دهنده عمق نگرانی مکرون از آینده خود در انتخابات پیش‌رو مانند ریاست‌جمهوری فرانسه و پارلمانی اروپا است.

نارضایتی گسترده عمومی از افزایش هزینه‌های زندگی و اصلاحات جنجالی در قانون بازنشستگی سال گذشته به شدت محبوبیت مکرون را به موازات شانس او برای پیروزی در انتخابات کاهش داد؛ این در حالی است که وی به شدت از مارین لوپن، رقیب خود عقب است.

لوپن درباره چهارمین نخست‌وزیر و پنجمین دولت در هفت سال گذشته فرانسه گفت که هیچ انتظاری نمی‌توان از این انتخاب جدید داشت؛ آتال شاید جوان باشد، اما نمی‌تواند تغییری ایجاد کند.

تغییرات اخیر احتمالا رقابت در اردوگاه مکرون برای جانشینی او در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی در سال ۲۰۲۷ را تشدید می‌کند؛ در حالی که ادوارد فیلیپ نخست‌وزیر سابق، جرالد دارمانین، وزیر کشور و لو مایر، وزیر دارایی همگی به‌عنوان نامزد‌های احتمالی در کنار آتال دیده می‌شوند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *