بحران خشونت مسلحانه در آمریکا؛ رئیس لابی سلاح استعفا کرد

14:30 - 16 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۳۲۱۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بحران خشونت مسلحانه در آمریکا؛ رئیس لابی سلاح استعفا کرد
منتقدان تاکید دارند که میراث رئیس تازه مستعفی انجمن ملی سلاح آمریکا موج خشونت‌های مسلحانه مرگ‌بار در این کشور است.

خبرگزاری میزان – وین لاپیر، رئیس قدرتمند نخستین لابی سلاح در آمریکا یعنی NRA چند روز پیش از محاکمه شدن از سمت خود استعفا کرد؛ استعفای او در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۴ اجرایی می‌شود.

لاپیر از قدرتمندترین شخصیت‌های سیاست اسلحه در آمریکا است؛ براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده وی باید چند روز آینده به دلیل صرف میلیون‌ها دلار از بودجه انجمن حقوق اسلحه برای هزینه‌های شخصی محاکمه شود؛ این محاکمه احتمالا ۶ هفته به طول می‌انجامد.

لاپیر ۷۴ ساله از سال ۱۹۹۱ مدیریت انجمن مذکور را برعهده داشته و یکی از تاثیرگذارترین چهره‌ها در شکل‌دهی به سیاست سلاح در آمریکا است.

وی تاکنون بار‌ها در پی وقوع تیراندازی‌های جمعی در آمریکا با سوءاستفاده از موقعیت از حق حمل آزادانه سلاح در این کشور حمایت کرده است؛ او تاکید داشت که آنچه سبب رقم خوردن این فجایع می‌شود، بازی‌های ویدیویی، رسانه‌ها و قانونگذاران هستند.

منتقدان لاپیر را به سوءاستفاده از تراژدی تیراندازی جمعی متهم کردند؛ آن‌ها می‌گویند که لاپیر سه دهه به دستفروشی این دروغ که «اسلحه ما را ایمن‌تر می‌کند»، مشغول بود.

در عین حال، اعضای انجمن ملی سلاح آمریکا می‌گویند که لاپیر مسئول سقوط انجمن به زباله‌دان است.

انجمن ملی سلاح آمریکا چیست؟

انجمن ملی سلاح آمریکا یک نیروی سیاسی قوی در این کشور است که از سوی جمهوریخواهان به‌شدت حمایت می‌شود؛ این انجمن در سال‌های اخیر به یکی از قدرتمندترین لابی‌های واشنگتن تبدیل شده است.

این انجمن در سال‌های اخیر با مشکلات مالی، کاهش عضویت و درگیری‌های درونی در میان هیئت مدیره ۷۶ عضوی خود مواجه بوده است.

در نیم دهه گذشته انجمن ملی سلاح آمریکا، دچار آشوب‌ها و رسوایی‌های متعددی بود؛ در نتیجه تعداد اعضای آن از ۶ میلیون به حدود ۴ میلیون کاهش یافت؛ ضمن اینکه درآمدش از سال ۲۰۱۶ شاهد کاهش ۴۴ درصدی و هزینه‌هایش افزایش چند ۱۰ برابری را تجربه کرد.

انجمن ملی سلاح آمریکا در سال ۲۰۱۸ پس از گزارش کسری ۳۶ میلیون دلاری که عمدتا از هزینه‌های نادرست ناشی می‌شد، با چالش جدی مواجه شد.

تلاش انجمن مذکور برای اعلام ورشکستگی با هدف حضور در نیویورک به جای تگزاس با مخالفت دادگاه مواجه شد.

با وجود این، انجمن ملی اسلحه آمریکا در طول سه دهه ریاست لاپیر به سنگر سیاست جمهوریخواهان تبدیل شد.

نقش انجمن ملی سلاح در رشد تیراندازی‌های جمعی در آمریکا

 

تشدید بحران خشونت مسلحانه و پایان سلطنت رئیس انجمن ملی سلاح آمریکا

انجمن اسلحه آمریکا نیرویی تاثیرگذار در سیاست این کشور بود که تحت حمایت جمهوریخواهان قرار داشت؛ این انجمن در سال‌های اخیر به موازات حرکت در مارپیچ سقوط دلیل رشد تیراندازی‌های جمعی در آمریکا نیز بود.

یکی از سازمان‌های مخالف آزادی حمل اسلحه در آمریکا تاکید دارد که میراث لاپیر، فساد، سوءمدیریت و تخریب بی‌شماری است که است که خشونت‌های مسلحانه برای جامعه آمریکا به ارمغان آورده است.

اگرچه لاپیر تا روزهای آینده به دلیل فساد مالی محاکمه می‌شود، اما نقش وی در تشدید بحران خشونت‌های مسلحانه غیرقابل کتمان است؛ نقشی که در تشدید فشارها به لاپیر جهت استعفا بی‌تاثیر نبوده است.

آخرین وضعیت خشونت‌های مسلحانه در آمریکا

آمریکا در پنج روز نخست سال ۲۰۲۴ شاهد مرگ ۵۸۹ نفر بر اثر خشونت‌های مسلحانه بود؛ از این تعداد ۳۹۶ نفر بر اثر خودکشی با سلاح گرم جان خود را از دست دادند.

 

تشدید بحران خشونت مسلحانه و پایان سلطنت رئیس انجمن ملی سلاح آمریکا

 

شمار نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ ساله کشته شده آمریکا در این بازه زمانی ۱۵ نفر و شمار زخمی‌های این رده سنی ۲۲ نفر بود؛ ضمن اینکه ۲ کودک یک تا ۱۱ ساله نیز کشته و ۱۱ کودک در این رده سنی زخمی شدند.

این در حالی است که آمریکا، سال ۲۰۲۳ را به شکل کابوس واری از نظر تیراندازی‌های جمعی پشت سر گذاشت؛ در سال گذشته ۶۵۶ تیراندازی دسته جمعی در آمریکا رخ داد که ۴۰ مورد آن‌ها کشتار دسته جمعی بودند.

از سال ۲۰۱۴ تاکنون آمریکا به جز سال ۲۰۲۳ فقط یک بار دیگر چنین شرایطی را تجربه کرده بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *