گفت‌وگو|

ساده زیستی برگرفته از سبک زندگی حضرت فاطمه (س)، کلید سعادت خانواده محسوب می‌شود

12:50 - 13 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۲۷۵۱
ساده زیستی برگرفته از سبک زندگی حضرت فاطمه (س)، کلید سعادت خانواده محسوب می‌شود
یک کارشناس علوم قرآنی، رویکرد حضرت فاطمه زهرا (س) در سبک زندگی را الگویی ارزنده دانست و ساده زیستی را نکته‌ای مهم و ارزنده برای کانون خانواده خواند.

احمدرضا حسینی کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره جایگاه حضرت فاطمه (س) گفت: شیوه و سبک زندگی حضرت زهرا (س) که یگانه دختر پیامبراسلام (ص) است و در جای‌جای زندگی خود در عرصه شخصی و چه در رویکرد‌های اجتماعی به اجرا گذاشته شده، رفتاری مبتنی بر تعالیم الهی را دارد قابل توجه است سیره رفتاری این بانوی بزرگ اسلام برگرفته از سنت خاتم‌النبیین (ص) را در خود پیاده نکرده، می‌تواند برای نسل امروز به ویژه زنان و دختران جامعه اسلامی به عنوان الگویی معصوم و موثر معرفی شود.

وی ادامه داد: بحث اخلاق و سبک زندگی در بخش‌های اخلاق فردی، اخلاق خانوادگی و اخلاق اجتماعی حضرت زهرا (س) درس‌هایی فراوان را در جهت تحکیم خانواده به دنبال دارد. به همین دلیل باید در رسانه‌ها مطرح شود. یکی از الزامات تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، شکل‌گیری سبک زندگی بومی و اسلامی است و البته تحقق این مهم منوط به ارائه و تبلیغ انواع سبک‌های زندگی مقبول و منطبق با آموزه‌ای دینی و اسلامی است و چه کسی برتر و بهتر از حضرت فاطمه (س) در این زمینه خواهد بود.

حسینی تاکید کرد: زوایای زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) به عنوان یکی از مهم‌ترین الگو‌های سبک زندگی دینی به‌خصوص در میان شیعیان و ایرانیان معتقد به مکتب اهل‌بیت (ص) است؛ یکی از نکات مهم الگو‌های رفتاری و عملی که از سیره و زندگی آن حضرت در دوران مدرن است.

وی جایگاه حضرت فاطمه (س) را از دیدگاه ائمه معصومین (ع) مورد بررسی قرار داد و افزود: مقام حضرت زهرا (س) به حدی بود که پیامبر اکرم (ص) به آن اشاره می‌کردند؛ در کتاب مجلسی جلد سی و پنجم آمده است. خاتم النبین (ص) فرمودند اگر (خوبی‌ها) زیبایی‌ها به صورت انسانی درآیـد؛ او فـاطمه خواهد بود. بلکه او برتر (از آن) است. به راستی که دخترم فاطمه برترین انسان روی زمین از نظر عنصر و ذات، شرافت و بزرگواری است. در عین حال حضرت صاحب‌الزمان (عج) درباره حضرت فاطمه (س) فرمودند: «دختر رسول خدا (ص) زیباترین الگو برای من اسـت.» این مهم نشان می‌دهد جایگاه این بانوی بزرگ تا چه حد مهم بوده که الگو و مقتدای امام زمان (عج) قرار دارد.

این کارشناس علوم قرآنی ساده زیستی و دوری از مصرف‌گرایی را در سبک زندگی حضرت فاطمه (س) مورد ارزیابی قرارداد و تصریح کرد: سازگاری با وضعیت اقتصادی مردم عصر خویش، نمونه‌هایی از رفـتار اقـتصادی حضرت فاطمه زهرا (س) است. در عین حال پارسایی و قناعت بـه ثـروتی انـدک و امـکاناتی نـاچیز و امکان بهره‌مندی از بالاترین امکانات را از ابعاد کرامتی حضرت زهرا (ع) باید دانست. چراکه او دختر پیامبر خاتم (ص) محسوب می‌شود و تربیتی خاص دارد. پیامبر اسلام (ص) مزرعه باارزش فدک را به ایشان بخشیدند که درآمد خوبی داشت. هـمچنین حضرت علی (ع) از محل کار و تلاش خود، درآمد قابل توجهی داشتند و حضرت می‌توانستند زندگی مرفهی برای خود و همسر و فرزندان خود فراهم آورند؛ اما همه درآمد خود را صرف نیازمندان می‌کردند و خود بـه زنـدگی بسیار سخت و پرمشقتی اکتفا کردند.

حسینی تاکید کرد: همسرداری حضرت فاطمه (س) قابل تامل است استفاده از نام مناسب و القاب زیبا برای خطاب همسر، باعث ایجاد روابط مثبت و محیطی آکنده از صمیمیت و سبب پیدایش زمینه عکس‌العمل و رفتاری مناسب در طرف مقابل می‌شد. در زندگی مـشترک فـاطمه زهرا (س) با حضرت علی (ع)، عبارت‌ها و کلمه‌های محبت‌آمیز بسیار است. فاطمه (س) با الهام از دستور‌های الهی و با داشتن درک صحیح از روابط زن و شوهر، همواره به همسر بزرگوارشان عشق می‌ورزیدند به او محبت می‌کرند و در کلام خود علاقه و احـترام را در نـظر داشتند. گـاهی او را با کنیه «اباالحسن» صدا می‌کردند و گاه او را «پسرعمو» می‌خواندند.

این کارشناس علوم قرآنی در پایان گفت: احترام به همسر و نداشتن تقاضای نامقدور و مهرورزی به خـانواده بعد دیگری از سبک زندگی حضرت فاطمه (س) است. ایشان مشکلات زندگی را تحمل و آن‌ها را از علی (ع) پنهان می‌کردند ایشان هرگز از حضرت علی (ع) چـیزی نـخواستند کـه مبادا قدرت تهیه آن نداشته باشد؛ و خود می‌فرمود: «از خدا شرم دارم تکلیفی بر دوشت بگذارم که در توانت نباشد». این‌ها نکاتی است که در جامعه امروز به آن توجه نمی‌شود و زمینه بالا رفتن اختلاف در زندگی زناشویی را فراهم می‌کند.


انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *