فرار تیپ گولانی از غزه؛ نیروهای ویژه ارتش رژیم صهیونیستی چگونه زمین‌گیر شدند؟

7:30 - 03 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۰۷۶۰
فرار تیپ گولانی از غزه؛ نیروهای ویژه ارتش رژیم صهیونیستی چگونه زمین‌گیر شدند؟
تیپ گولانی ارتش رژیم صهیونیستی در پی تلفات سنگین، به‌ویژه در منطقه شجاعیه از نوار غزه عقب‌نشینی کرد. اما درباره تیپ گولانی و اعضای آن چه می‌دانیم.

خبرگزاری میزان - تیپ گولانی ارتش رژیم صهیونیستی پس از متحمل شدن تلفات قابل توجهی در صفوف خود از نوار غزه عقب‌نشینی کرد. تلفات این تیپ نظامی با کمین‌های مقاومت در محله شجاعیه به اوج خود رسید.

هفت نظامی تیپ گولانی، از جمله ۲ افسر عالی‌رتبه، تنها در ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر)، در پی کمین مبارزان مقاومت در شجاعیه به هلاکت رسیدند.

این تلفات شامل تومر گرینبرگ، فرمانده گردان ۱۳ و ایژاک بن بساط، رئیس تیم فرماندهی پیشروی تیپ گولانی بود.

تصاویر گرینبرگ قبلا در حال رجزخوانی برای مقاومت در جمع نیروهایش در شمال نوار غزه ضبط شده بود.

گردان ۱۳ تیپ گولانی همچنین روی ملداسی، فرمانده گروهان‌های خود را در همان کمین از دست داد.

۹ روز پس از کمین تاریخی مقاومت که نظامیان و افسران گردان ۵۱ و ۱۳ گولانی را درهم کوبید، ارتش رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت گردان سیزدهم شکست خورده را از نوار غزه خارج کند.

صهیونیست‌ها مدعی هستند این تصمیم برای بازیابی این گردان اتخاذ شده و آن‌ها دوباره وارد غزه خواهند شد.

رژیم اشغالگر صهیونیستی در تجاوزهای خود به شدت به گردان‌های تیپ گولانی برای دستیابی به آنچه «پیروزی» می‌خواند، تکیه کرده است. تیپ گولانی در جنگ ۲۰۱۴ غزه نیز متحمل تلفاتی سنگین شده بود.

با این حال، این تیپ نتوانست انتظارات فرماندهی خود را برآورده کند؛ در عوض، نظامیانش در غزه با مقاومت فلسطین و تلفات سنگین خود مواجه شدند.

کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد که برای اولین بار از زمان آغاز تهاجم اشغالگران به نوار غزه، نیرو‌های گردان سیزدهم برای تجدید قوا از منطقه خارج خواهند شد.

از تیپ گولانی چه می‌دانیم؟

فایز دویری، کارشناس نظامی به الجزیره، گفت که تیپ گولانی یکی از ویژه‌ترین تیپ‌های نظامی رژیم صهیونیستی بوده که شامل هشت گردان (چهار گردان تانک، دو گردان پیاده، یک گردان چترباز، یک گردان توپخانه)، علاوه بر بخش عملیات تامین و نگهداری است. 

این تیپ در فوریه ۱۹۴۸ در جریان پاکسازی قومی فلسطین از سوی صهیونیست‌ها تشکیل شد. این تیپ نظامی در تمام جنگ‌های بزرگ رژیم صهیونیستی علیه کشور‌های عربی شرکت داشته است. 

در سال ۲۰۱۴، گولانی در محله شجاعیه متحمل خسارت‌های سنگینی شد. 

تلفات سنگین تیپ گولانی

یک فرمانده سابق ارتش رژیم صهیونیستی، می‌گوید که تیپ گولانی ۷۲ نظامی خود را در روز اول جنگ از دست داد. 

موشه کاپلینسکی، می‌گوید که تیپ گولانی در مجموع ۸۸ نظامی خود را از هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) از دست داده که هلاکت ۷۲ نفر از آن‌ها مربوط به روز اول جنگ بوده است.

 

 

کاپلینسکی، گفت که این میزان از اعضای به هلاکت رسیده تیپ گولانی حدود یک چهارم کل اعضای آن را تشکیل می‌دهد.

عقب‌نشینی گولانی از غزه و مفهوم آن

ارتش رژیم صهیونیستی درگیری فعلی در شجاعیه را به معنای ارسال یک پیام قوی نشان می‌داد که براساس آن تیپ گولانی موفق شده است که بر شجاعیه غلبه کند. 

با این حال، نتیجه دقیقا برعکس بوده است؛ زیرا گولانی ده‌ها تن از نظامیان و افسران ارشد خود را از دست داده است. 

به گفته کارشناسان، رژیم صهیونیستی مدعی کنترل بر شجاعیه شد تا شوک ناشی از این خبر را کاهش دهد که زبده‌ترین نیروی رزمی آن اساسا شکست خورده است و آن را مجبور به عقب‌نشینی زودهنگام کرد.

چند ساعت پیش از اعلامیه ارتش رژیم صهیونیستی (عقب‌نشینی تیپ گولانی)، ابوعبیده، سخنگوی نظامی گردان‌های القسام در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقاومت فلسطین در روز‌های اخیر خساراپت‌های سنگینی به ارتش رژیم صهیونیستی در غزه وارد کرده بود.

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *