نشست بررسی تحولات جاری غزه|

منظومه بازدارندگی رژیم صهیونیستی از بین رفته است

10:12 - 04 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۱۰۹۳
منظومه بازدارندگی رژیم صهیونیستی از بین رفته است
نشست بررسی تحولات جاری غزه با حضور سخنگو و معاون سابق وزارت امور خارجه در دانشگاه خوارزمی برگزار شد.

خبرگزاری میزان - نشست بررسی تحولات جاری غزه از سوی انجمن علمی دانشجویی علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی با حضور حسین جابری انصاری، سخنگو و معاون سابق وزارت امور خارجه برگزار شد.

عملیات طوفان الاقصی برای صهیونیست‌ها غافلگیرکننده بود

جابری انصاری در ابتدا ضمن مهم خواندن عملیات طوفان الاقصی، که در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) از سوی مقاومت فلسطین انجام شد، گفت: یکی از ابعاد مهم طوفان الاقصی این است که این رویداد کاملا برای رژیم صهیونیستی غافلگیرکننده بود. 

وی با اشاره به طرح پرسش‌هایی درباره اینکه آیا این عملیات با کمک طرف‌های دیگر طراحی و عملیاتی شده است؟ گفت: این پرسش به دلیل پیچیدگی و گستردگی طوفان الاقصی مطرح می‌شود؛ در پاسخ به این پرسش باید گفت که این عملیات، هم طراحی و هم اجرای آن کاملا فلسطینی بوده است.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه، تصریح کرد: البته همه بازیگران منطقه‌ای و جهانی از این رویداد در جهت سیاست‌های خود استفاده می‌کنند و این موضوعی عجیب نیست، اما بین استفاده کشور‌ها از این رویداد و برنامه‌ریزی و اجرای عملیات ارتباطی وجود ندارد. 

وی در ارتباط با این پرسش که «آیا این عملیات با برنامه‌ریزی قبلی انجام شده یا عملیاتی اتفاقی بوده»، بیان کرد: عملیاتی به این گستردگی و با این ابعاد نمی‌تواند بدون حساب‌وکتاب و برنامه‌ریزی دقیق انجام شده باشد.

فلسطینی‌ها برای انجام عملیات هفتم اکتبر سال‌ها برنامه‌ریزی کردند

به گفته جابری انصاری، فلسطینی‌ها برای انجام این عملیات چندین سال برنامه‌ریزی داشته و تدارک‌هایی را در نظر گرفته بودند؛ مقاومت دست‌کم ۲ سال منتهی به هفتم اکتبر را صرف برنامه‌ریزی برای اجرای این عملیات کرده بود.

این دیپلمات سابق یکی از نکات مهم این عملیات را بی‌سابقه بودن آن توصیف کرد و گفت: این عملیات در تاریخ مقاومت بی‌سابقه بوده و همیشه رژیم صهیونیستی بود که حملات را آغاز می‌کرد. 

وی تاکید کرد: تا پیش این تصور می‌شد که رژیم صهیونیستی همیشه طرف پیروز در درگیری‌ها، چه با فلسطینی‌ها و چه با دیگر کشور‌های عربی بوده است، اما عملیات طوفان الاقصی این تصور را از بین برد.

جابری انصاری یکی از ابعاد مهم عملیات طوفان الاقصی را محل اجرای آن عنوان کرد؛ به‌گفته وی، تا پیش از این تمام عملیات‌های مقاومت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی ۱۹۶۷ انجام می‌شد؛ اما این عملیات برای نخستین بار در سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ رخ داد که در نوع خود بی‌سابقه است. 

وی تصریح کرد: مبارزان مقاومت در عملیات خود توانستند بیش از ۲ برابر مساحت نوار غزه را در اراضی اشغالی تصرف کنند. 

طوفان الاقصی شکستی تاریخی برای رژیم صهیونیستی بود

سخنگو و معاون سابق وزارت امور خارجه عنوان کرد: این عملیات یک شکست بزرگ و تاریخی برای رژیم صهیونیستی بوده که پیامد‌های آن برای مدتی طولانی ادامه خواهد داشت. 

وی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از ابعاد این عملیات، تغییر معادله روانی موجود در منطقه طی دهه‌های گذشته بود، گفت: تا پیش از این تصور می‌شد که رژیم صهیونیستی و ارتش آن شکست‌ناپذیر است و هیچ راهی برای مقابله با آن وجود ندارد؛ اما فلسطینی‌ها، که از نظر اشغالگران و بسیاری از کشور‌ها افرادی ساده و ضعیف بودند، عملیاتی را طراحی و اجرا کردند که رژیم صهیونیستی تصور آن را هم نمی‌کرد. 

جابری انصاری درباره شکست سنگین رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت فلسطین، اظهار کرد: اسرائیل متحمل شکستی سه‌جانبه شد؛ یعنی شکست نظامی، امنیتی و سیاسی؛ کل منظومه بازدارندگی رژیم صهیونیستی طی عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر از بین رفت؛ پیش از این صهیونیست‌ها این‌گونه نشان می‌دادند که قدرت بازدارندگی آن‌ها باعث می‌شود که هیچ‌کس جرات حمله به آن‌ها را نداشته باشد که عملیات طوفان الاقصی واقعیت را به همه نشان داد.

وی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی امروزه بازدارندگی خود در مقابل فلسطین و عرب‌ها را از دست داده است. 

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه همچنین یکی دیگر از پیام‌های این عملیات را برشمرد و یادآوری کرد: در جهان تصور می‌شد که موضوع فلسطین دیگر تمام شده است؛ این تصور در رویکرد برخی کشور‌های جهان دیده می‌شد؛ اما هفتم اکتبر همه چیز را تغییر داد؛ حال فلسطین دوباره به موضوع مهم جهان تبدیل شده است.

رژیم صهیونیستی به هیچ‌کدام از اهداف خود در غزه نرسیده است

جابری انصاری در بخشی دیگر از سخنرانی خود با اشاره به جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، گفت: اسرائیل در ابتدا با انجام عملیات‌های هوایی سیاست زمین سوخته را در پیش گرفت؛ به این معنی که با بمباران‌های مداوم غزه را به ویرانه‌ای بزرگ تبدیل کرده است.

وی درباره دلیل اصرار این رژیم به ادامه جنگ، با وجود متحمل شدن خسارات و تلفات بالا در غزه، اظهار کرد: اگر جنگ متوقف شود، معادله راهبردی تغییری نخواهد کرد و این چیزی نیست که رژیم صهیونیستی به‌دنبال آن باشد. 

جابری انصاری، اهدف جنگ برای رژیم صهیونیستی را آزادی شهرک‌نشینان زندانی در غزه، آنچه از سوی اشغالگران «از بین بردن حماس» خوانده شده، و تصرف زمینی غزه عنوان کرد.

این دیپلمات سابق خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی تاکنون به هیچ‌کدام از این سه هدف خود دست نیافته است.

به گفته وی، رژیم صهیونیستی تاکنون نتوانسته حتی یک نفر از شهرک‌نشینان را در غزه آزاد کند؛ این رژیم همچنین تاکنون موفق نشده که رده‌های بالای فرماندهی حماس را هدف قرار دهد؛ اسرائیل عملا روی زمین هم نتوانسته کار خاصی انجام دهد و فقط به ویرانی و کشتار متوسل شده است. 

جابری انصاری، اضافه کرد: این رژیم به دلیل نرسیدن به اهداف خود در مقابل آتش‌بس مخالفت می‌کند. 

سخنگو و معاون سابق وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود به ادعای صهیونیست‌ها در موضوع «دفاع از خود» پاسخ داد؛ وی گفت: براساس همه قوانین بین‌المللی، فقط ملت تحت اشغال حق و مشروعیت مبارزه با استفاده از همه ابزار در برابر اشغالگر را دارد.

جابری انصاری با اشاره به ناکارآمدی قوانین بین‌المللی در موضوع فلسطین، عنوان کرد: ظلم علیه فلسطین نمونه قانون جنگل است؛ در موضوع فلسطین قوانین بین‌المللی به شکل انتخابی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

موضع ایران درباره آینده فلسطین تغییر نکرده است

سخنگو و معاون سابق وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که «آیا موضع ایران درباره وضعیت آینده فلسطین تغییر یافته یا خیر»، بیان کرد: موضع ایران طی دهه‌های گذشته یکسان بوده و تغییری در آن ایجاد نشده است. 

جابری انصاری در پایان گفت: تنها کسی که باید درباره آینده فلسطین تصمیم بگیرد خود ملت فلسطین است؛ ما همواره تاکید کرده‌ایم که به تصمیم ملت فلسطین احترام می‌گذاریم. 

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *