ضربه ارتش یمن به اقتصاد رژیم صهیونیستی و متحدان غربی آن

13:15 - 02 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۰۶۸۲
ضربه ارتش یمن به اقتصاد رژیم صهیونیستی و متحدان غربی آن
ارتش ملی یمن در جهت حمایت از مردم غزه از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی، با هدف قرار دادن کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی، ضربه اقتصادی بزرگی به این رژیم و متحدان آن وارد کرده است.

خبرگزاری میزان - آژانس عملیات تجارت دریایی انگلیس از هدف قرار گرفتن یک کشتی با یک پهپاد در اقیانوس هند خبر داده است. به گفته این آژانس، این حمله باعث انفجار و آتش‌سوزی این کشتی شده است.

برخی منابع عنوان کردند که یک کشتی رژیم صهیونیستی در نزدیکی هند مورد حمله قرار گرفته است.

این اولین حمله به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی خارج از خلیج عدن یا دریای سرخ است.

این کشتی تجاری در ساحل وراوال هند هدف حمله پهپادی قرار گرفته است.

کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد حمله پهپادی به این کشتی در سواحل هند، به وقوع حریق در آن منجر شده است. کشتی مذکور حامل مواد شیمیایی بوده است.

گفته شده که حمله به این کشتی پس از مشارکت هند در ائتلاف دریایی علیه یمن صورت گرفته است.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که ارتش ملی یمن طی هفته‌های گذشته چندین کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ هدف حملات موشکی یا پهپادی قرار داده است.

براساس داده‌های ردیابی کشتی‌ها، دست‌کم ۲ کشتی که نفت یا فرآورده‌های نفتی را بین سواحل خلیج آمریکا و هند در روز جمعه حمل می‌کردند، از دریای سرخ تغییر مسیر دادند. گفته می‌شود که تغییر مسیر سفر این کشتی‌ها را ۹ روز اضافه می‌کند.

تهدید برای اقتصاد رژیم صهیونیستی، متحدان غربی و آمریکا

تشدید حملات به کشتی‌ها مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب از سوی ارتش ملی یمن تهدیدی واقعی برای اقتصاد رژیم صهیونیستی، غرب و آمریکا است. 

دریای سرخ یکی از شلوغ‌ترین مسیر‌های کشتی‌رانی جهان برای تجارت نفت و گاز است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ کشتیرانی، مانند شرکت کشتیرانی مدیترانه (MSC) متعلق به ایتالیا و سوئیس، مرسک مستقر در دانمارک، هاپاگ-لوید آلمان و CMA CGM فرانسه تردد کشتی‌هایشان در دریای سرخ را به حالت تعلیق درآورده‌اند. 

در پی حملات ارتش ملی یمن، کشتی‌ها باید از طریق دماغه «امید نیک» راه خود را ادامه داده و ۴ هزار مایل دریایی به سفر خود اضافه کنند.

این موضوع به ۲ برابر شدن هزینه حمل‌ونقل به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی (۴ هزار دلار) منجر می‌شود. به گفته کارشناسان، این تغییر به دلیل هزینه سوخت اضافی یک میلیون دلاری برای هر کشتی بوده که مجبور است از حضور در دریای سرخ اجتناب کند. 

اقتصاد رژیم صهیونیستی وابسته به تداوم فعالیت بنادر راهبری آن مانند بندر ایلات، اشدود، حیفا و عسقلان است. براساس اطلاعات منتشر شده از سوی منابع صهیونیستی، این رژیم بیش از ۹۰ درصد نیاز‌های خود را از طریق مسیر‌های آبی وارد می‌کند. از این رقم حدود ۳۰ درصد از واردات صهیونیست‌ها از طریق بندر جنوبی ایلات انجام می‌شود. طی هفته‌های اخیر در پی عملیات‌های ارتش یمن در این منطقه فعالیت‌های عادی این بندر دچار اخلال شده است.

هزینه مقابله با یمن برای آمریکا

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز سه‌شنبه گذشته در واکنش به اقدام‌ ارتش یمن در هدف قرار دادن کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ از تشکیل ائتلاف دریایی چند ملیتی در این دریا با ادعای محافظت از کشتی‌ها خبر داده و از متحدان خود خواسته بود که به این ائتلاف بپیوندند.

میدل ایست مانیتور در مقاله‌ای درباره هزینه مقابله آمریکا با ارتش یمن نوشت: در حالی که اقتصاد آمریکا در حال شکست بوده و آموزش با چالش‌های بزرگی در این کشور مواجه است، دولت بایدن تریلیون‌ها دلار را صرف جنگ‌های ناموجه و بیهوده می‌کند، از جمله جنگی که رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین به‌راه انداخته است.

غرق شدن منابع بیشتر و بیشتر در باتلاق خاورمیانه تنها به رنج بیشتر در داخل آمریکا و خارج از آن منجر خواهد شد. به همین ترتیب، آنچه در یمن اتفاق می‌افتد در سراسر جهان، نه فقط در غزه، تأثیر خواهد داشت. 

پیامد‌های جنگ علیه یمن بسیار گسترده‌تر خواهد بود و پروژه استعماری صهیونیستی و امپریالیسم غربی را به سناریوی جهنمی می‌کشاند. صرف نظر از اینکه صهیونیست‌ها و حامیان آن‌ها در غرب چه اعتقادی دارند، آن‌ها با ایجاد رژیم صهیونیستی در قلب جهان عرب، پناهگاه امنی برای صهیونیست‌ها ایجاد نکردند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *